F

Fialotta999

Jag har nyss köpt en 6 årig D-ponny som rids normalt. Jag har börjat se över lite foderalternativ nu när jag har fått analysen på hösilaget.

Hur långt räcker det med att fodra med havre och lusern?

Vill egentligen inte hålla på att pyttsa med massa olika medel utan hålla mig till enklast möjliga.

Analysvärden:
TS: 78,2%
Rp: 56g/kg ts
smbrp: 17g/kg
Omsättbar energi: 7,2 MJ/kg
Ca: 2,6g/kg TS
P: 1,8g/kg TS

Sv: Havre

Det kommer nog att gå åt ganska mycket mycket lucern då ditt hö inte innehåller så mycket protein. Jag PM:ar dig lite senare då vi egentligen inte ska diskutera enskilda hästars foderstater här på forumet.
//marti

Sv: Havre

Fialotta999 skrev:
Jag har nyss köpt en 6 årig D-ponny som rids normalt. Jag har börjat se över lite foderalternativ nu när jag har fått analysen på hösilaget.

Hur långt räcker det med att fodra med havre och lusern?

Vill egentligen inte hålla på att pyttsa med massa olika medel utan hålla mig till enklast möjliga.

Analysvärden:
TS: 78,2%
Rp: 56g/kg ts
smbrp: 17g/kg
Omsättbar energi: 7,2 MJ/kg
Ca: 2,6g/kg TS
P: 1,8g/kg TS

Byt ut havren mot kli och så kan du även ge lite soja (men var försiktig och ge inte för mycket på en gång)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 254
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama