Fanna98

Trådstartare
Hej!
Min häst är väldigt pigg och jag har börjat fundera på om det beror på all havre hon får? Hon får 0,5 kg havre på morgonen och 1 kg på kvällen. Ska hon ha mindre havre eller helt enkelt ingen havre alls? Vad rekommenderar ni för foder åt henne isåfall? :confused:

Sv: Havre

Omöjligt att svara på utan att veta vad det är för häst, hur hästens näringsbehov ser ut, vad det är för analysvärden på höet och vad den äter förutom höet och havren.

Hästar blir inte piggare utav havre.

Däremot kan de har svårt att bryta ner alla ämnen i havren och därför få ont och bli stressade.

Hon kanske blir full på havren.

Skämt åsido, varför behöver hon havre? Prova att skippa den och ge fri tillgång på grovfoder, eller nästan. Nu är det ju betessäsong dessutom.

Ptr

Är det en stor häst är det inga onormalt stora mängder. Om den inte är överviktig kan du prova att byta ut en del av havren mot kornkross.

Behövs det kraftfoder ö h t? De flesta hobbyhästar klarar sig på ett vettigt grovfoder.

Havre innehåller energi, så visst kan det vara så hästen får för mycket energi i förhållande till sitt behov.

Havre innehåller stärkelse, hästar kan ha svårt att smälta det, får då ont i magen och blir stressade.

Sen kan en del av dem få en påverkan som gör att de får lite sämre proteinintag. Bra när de ska bli feta inför en hård vinter. Men jämnt inte alltid helt lyckat nej.

Min ena tappar mycket om han äter havre, så där är olika mellan individerna.

Ptr

Hon kanske blir full på havren.

Skämt åsido, varför behöver hon havre? Prova att skippa den och ge fri tillgång på grovfoder, eller nästan. Nu är det ju betessäsong dessutom.

Ptr

Det beror ju på var man bor om det är betessäsong eller inte.. hos mig är beteshagarna fortfarande snötäckta. Enstaka grässtrån har börjat titta fram vid huset.

Sedär! Sverige är ett långt land.

Men knottusslingarna har förstås vaknat ändå. (förutfattad mening).

Ptr

Havrens stärkelse är relativt lättsmält och är den spannmål som innehåller minst stärkelse!

Korn och vete innehåller mer stärkelse och de är dessutom svårare för hästen att smälta!

Eftersom havrens stärkelse är mer lättsmält så höjs blodsockret snabbare efter intag än om de äter tex korn!

Glöm inte att ökad kondis ger större motivation= blir piggare- är frisk.
Se det som ngt positivt.

Om du bara rider lite behöver den nog inte havren, men om den är smal behöver den kanske ngt i utbyte. Det är inte särskilt mkt havre...

Hur kan du vara så tvär säker på det?!

Äter min häst för mycket havre blir han nästan okontrollerbart stressad och rädd för spöken vid ridning och hantering. Går inte att "prata" med honom, han lyssnar inte alls.
Har provat så många gånger, när jag slutar ge honom havre stannar all 4 hovar i backen.

Han blir "pigg"/stressad av havre.

Min häst får bara 1 näve kraftfoder på morgonen när alla andra hästar i stallet får (bara för att han inte skall bli utan och stressad när alla andra får)

Klarar sig på hö + silage, lite mineraler och foderjäst (strör över 1 näve kraftfoder där oxå så han äter upp det)

Är ett stort halvblod som tränas och rids regelbundet på relativt hög nivå.

:)

Glöm inte att ökad kondis ger större motivation= blir piggare- är frisk.
Se det som ngt positivt.

Om du bara rider lite behöver den nog inte havren, men om den är smal behöver den kanske ngt i utbyte. Det är inte särskilt mkt havre...

:bow:

lite ridning kan det räka med vad jag kalla för Love Oats:love: havrekross, en skuppa 1/2kg som säjer "du har varit duktig and I love you":D

Hon är en D-ponny på 147 cm. Vaddå, blir dom tjockare av kornkross?

De kan bli det, man ger även kornkross till hästar som har svårt att hålla hullet. En D-ponny behöver knappast så mycket havre om den inte rids hårt, är den för pigg får den förmodligen för mycket. En del hästar kan bli lugnare om man ger krossad havre ist. för hel.

Källa?

Alla mina tre quartrar har blivit Yber pigga
Av havre. Unghästen som aldrig skulle tänka
Sig att göra något dumt. Hoppade runt som en groda på ridbanan. Såg jätte
Roligt ut :-D för han visste att sparka bakut eller
Stegra får man inte göra. Så han löste det på det sättet
Istället för att bli av med energin. Slutade med havre o
2 dagar senare var han sitt lugna jag igen :-D
Men har för mig att quartrar kan reagera extra
Mycket på havre...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama