Sv: Havre

bror på om den är hel eller krossad

Hel havre håller länge medans kross bara håller några dagar/en vecka

Jag gav min häst havre som var ca två år gammal :angel:

Men risken är väl att det mest är skal kvar när havren stått "för länge".. (?)
Min havre vad god och fräsch och mycket havre kvar i skalen :)

Det är hel havre.
Vann det på en tävling för en månad sen, jättebra men havren ingår ju i stallhyran. Däremot tänkte jag att jag kunde använda den i sommar när han går på bete och rids, eftersom då får vi betala för havren. Frågan är ju om den håller till nästa sommar?

Är det farligt att ge gammal havre eller är det bara näringsvärdet som minskar? Den är ju väl försluten i en papperspåse. Oöppnad.

Kolla ifall det finns bästföredatum eller förpackningsdatum. Har för mig att man brukar säga att havre är hållbar ca 1 år

Använd huvudet.
Man tröskar inte havre året runt. Alltså borde havre vara hållbar minst ett år, från den ena skördetidpunkten till nästa... ;)
Sen ska man ju inte fodra med färsk havre, så ska havren lagras några måndader så bör den hålla minst 1½ år.
Och lagras den bra, och inte förlorar hygiensisk kvalite så lär den vara okey i åratal.

Okej, så om jag ger det till pållen nästa sommar borde jag kunna räkna med att det fortfarande har bra kvalité och innehåller näring?

jo iofs....Bäst är väl om man har egen kross så man kan krossa den själv.

Men är ingen expert på ämnet, men vågar inte köpa krossad havre på tex granngården, finns en kvarn här där man kan köpa nykrossad, men jag ger ändå helhavre för att slippa problemet :)

om krossad havre inte har så lång hållbarhet hur är det då med havrgryn som human föda.
verkar lite överdrivet med så kort hållbarhet på djurfoder.

När det gäller hel havre så är hållbarheten inget problem, speciellt inte om det är torrt, välrensat och av god kvalitét.
Man får kolla att det inte bor några insekter i säcken.
förvaras torrt och svalt

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.