havre torrt eller i blöt?

T

-tove-

nu är jag väldigt förrvirrad.
väldigt många säger att havre ska ges torrt vid utfodring, medan andra menar att för att det överhuvudtaget ska vara lönt att ge hästen havre måste det läggas i blöt innan..
vilket stämmer, och varför är det då?

Sv: havre torrt eller i blöt?

Jag har varken hört någon sagt något om havre ska vara blött eller torrt men personligen blöter jag havren, mest för att min pålle ska få i sig vatten.

Du blandar nog i hop med helt korn, som måste krossas eller stöpas. Havre kan du ge torrt. Det klarar hästen av att tugga sönder, förutom om det inte handlar om hästar med dåliga tänder eller att havren är för hårt torkad.

Enda anledningen till att blöta havren, är om den är krossad och därmed dammar, då binds dammet av vattnet och ev mineraler klibbar fast och äts lättare upp.
Håller med tidigare "talare" (skrivare!?) att det måste vara ihopblandning med korn, som ska krossas eller stöpas (dvs slås hett vatten över en stund innan servering) då korn är för hårt för hästen att tugga

Det är nog som tidgare talare sagt att det är korn du tänker på..

Själv ger jag dock inte havre utan att blötlägga/ge tillsammans med betfor då jag sett en fullt frisk och normal häst få foderstrupsförstoppning av torr havre. :eek:

tack för svaren:laugh: är dock helt säker på att det är havre och inte korn, blöter själv havren tsm med betfor men några i stallet diskuterade hur ma skulle göra med den.. jaja, nu vet jag i alla fall lite bättre, tack ska ni ha!

nu är jag väldigt förrvirrad.
väldigt många säger att havre ska ges torrt vid utfodring, medan andra menar att för att det överhuvudtaget ska vara lönt att ge hästen havre måste det läggas i blöt innan..
vilket stämmer, och varför är det då?

Hej!
Jag har pratat med min veterinär tidigare och hon rekommenderar att man blöter all mat just för att hinda förstockning i strupen som faktiskt kan drabba vilken frisk häst som helst. När min häst fick kraft med havre så blöttes det och hon tyckte det var ett smarrigt söl hon fick till mat och nuvarande häst får muslin blöt och han klagar inte.

Hon sade att det aldrig är fel att blöta något foder....krefftpelletsen blir ju mosiga men min häst älskade det så:bump:

Torr havre kan du utan problem ge. Jag upplever dock att äldre hästar eller hästar med problem i munnen har svårt att äta detta torrt.

Jag blandar mitt tillsammans med betfor

torrt foder främjar tuggande och salivutsöndringen, detta kan på sikt försämra hästens tandstatus..

och blöter man alltid fodret får man vackert fortsäta med det då hästen är ett vanedjur och vänjer sig vid att inte behöva tugga och utsöndra saliv, ges torrt foder vid något mål ökar risken för foderstrupsförstoppning rejält just då..

och det här med att "jag har sett/hört om EN häst som fått foderstrupsförstoppning av detta!" oh my.. :crazy:
min fd polare hade en bekant som dog i en bilolycka och hade denne inte haft bälte hade han klarat sig.. så då slutade hon ha bälte.. :crazy:
hon tänkte inte ett dugg på att det bara var en gång på 1/200 som bältet kan orsaka dödsfall vid olyckor men 199/200 ggr så räddar det livet på en..

undantag, undantag.. dom är inga regler..

blöt all mat, ha alltid hästen lindad, använd aldrig bett, släpp inte ut hästen i en ojämn hage, låt inte hästen gå med andra hästar, hoppa inte, rid inte dressyr.. eller ja.. ha inte häst så slipper hästen råka ut för olyckor..

undantag, undantag.. dom är inga regler..

blöt all mat, ha alltid hästen lindad, använd aldrig bett, släpp inte ut hästen i en ojämn hage, låt inte hästen gå med andra hästar, hoppa inte, rid inte dressyr.. eller ja.. ha inte häst så slipper hästen råka ut för olyckor..

Word! :bow::bow:

torrt foder främjar tuggande och salivutsöndringen, detta kan på sikt försämra hästens tandstatus..
Å andra sidan lär man ju ge grovfoder som är torrt? I alla fall i förhållande till betfor och blötlagd havr/korn och dylikt. Hästar i det vilda äter väl inte snustorr mat? Gräs har ju som bekant väldigt låg ts och rötter, löv och annat mojs är ju inte torrt det heller...? :cool:

Du behöver inte fördömma personer bara för att du själv har en (annan) åsikt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: WildHorse
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 139
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka