Havre till föl

U

Unichorn

Hur mkt havre skulle ni ge ett föl på under 1 år (halvblod)? Min kopis ger 2 kg, är inte det hemskt mkt??

Sv: Havre till föl

när min häst blev avvänd från sin mamma fick han 1kg kraft grov + lite vitlök det räkte till honom sen ökade jag allt eftersom han växte.

Det tycker jag verkar vettigt! Men 2 kg rent havre??

Nej det behöver det inte vara... Det beror på hur fölet ser ut...
Jag hade en som var lite tunn så den fick fritt med hö samt 1,5 kg kraft grov, 1kg korn, 1 liter blöt betfor, mineraler samt nåt mer som jag inte minns kanske vetekli...?

// M

Unichorn skrev:
Det tycker jag verkar vettigt! Men 2 kg rent havre??

Inget fel på att det är havre, förr var det ju det enda som hästar fick och det var inga fel på dem...
Finns uppfödare som fortfarande gör så och de har riktigt fina hästar ska jag säga.

// M

Jag undrar bara lite varför ger hon så mkt havre?
Har hon så dåligt grovfoder att det inte räcker med det?

Jag tycker inte att 2 kg Havre är så mycket, min arabgosse född Februari 2005 får:
Fri tillgång på analyserat stråfoder (äter ca 7 kg). Utöver detta får han 2 kg Havre, 1 kg Krafft Pluss Grön, 0,2 kg Betfor, Kalk, MSM, 2 mått Wiromin Muscle Power (för Lysinets skull) och Salt. Han är jättefin i hull och massa! Inte för tjock och inte för tunn, han är kalasgo.
Alla hästar är individer, det får inte glömmas bort. Hade jag fodrat min nuvarande 5-åring med samma foderstat hade han rullat fram, och det är lindrigt sagt :crazy:
Men denna unga herre behöver mycket mat och det så är det bara. Fick ett foderförslag från Krafft och jag höll på att smälla av! :eek:
De ansåg att ha skulle klarat sig på 6-7 kg strå, 1 kg Havre och lite Betfor, jag LOVAR, hade jag följt det hade han sett som som ett lik minst sagt.

Unichorn skrev:
Hur mkt havre skulle ni ge ett föl på under 1 år (halvblod)? Min kopis ger 2 kg, är inte det hemskt mkt??

Utvecklingsrubbningar i skelettet uppkommer lättare om fölet/unghästen får ett överskott på energi och framför allt om överskottet kommer från spannmål enl flera forskare. Man måste ta hänsyn till hela foderstaten för att ha en uppfattning om 2 kg är rimligt – även om jag spontant tycker det låter litet mycket till ett föl. HH

Tack för era svar! Det kanske är ganska lagom då. Han är fin i hullet men springer runt som en idiot i hagen och flyger på de andra hästarna och ska busa med dem hela tiden. Men det är väl så fölisar är -busiga! Han får ca 8-9 kg hö per dag tror jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama