Havre och lusern??

S

Sanna_panna

LUSERN och HAVRE??????!!!!!
Hej,., oftast ser man att antingen ger man sin häst korn och havre eller kraft och lusern i kombination,., men går det att ge lusern och havre,. min häst skulle behöva havre för att vara pigg och lusern för att inte smalna av,., någon som kan ge mig et SVAR ,., snälla... :bump:
 
Visst går det bra att kombinera lusern o havre. Vad som är rätt beror förstås på grovfodret, lusern använder man normalt för att höja proteinet i foderstaten.
PL
 
Jag har gett den kombinationen under flera år och det fungerar utmärkt, men som PL redan sagt, analys på grovfodret är en förutsättning för en balanserad foderstat.
 
Jag har fodrat med lusern strå och havre till min unghäst pga dåligt värde på grovfodret. Det är förstås att föredra att få tag i ett bättre grovfoder. Men ibland kan det vara svårt. En del hästar gillar inte lusernstrå och äter dåligt av det men på de flesta går det bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 288
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp