Havre och betfor allergi!

mnementh

Trådstartare
Existerar detta fenomen hos hästar? Min hästs uppfödare hävdar nämligen att min häst är allergisk mot detta, han blev tydligen dålig i magen nån gång när han var liten...

Hittar dock inga andra förekomster av denna typ allergi. Han går just nu på till stor del på Kvarnby Total men skulle nog uppskatta lite omväxling i kosten!
 
Just detta med födoämnesallergi....Jag har trott att hästen jag äger har havreallergi då han reagerade starkt då jag ökade havremängden för 2 år sedan. När jag slutade försvann reaktionen. Det var ju en enkel lösning att skylla på havren!

Till jag nyligen träffade en veterinär som forskar just kring eksem och allergier. Hon säger att det är en enkel lösning för oss att peka på födoämnesallergi när det egentligen finns andra, svårbedömda saker som kan vara orsaken än just havren.

Detta sade en på ett annat forum till mej ang havre: Stärkelse frigörs i tunntarmen, detta kan ge en reaktion hos många hästar. Och hästen får med största sannolikhet samma reaktion, även på andra sorters foder med högre stärkelse.

Att komma fram till just födoämnesallergi tar mycket lång tid då hästens magsystem inte fungerar som vårat. Det kan ta upp till två månader innan man upptäcker en reaktion. Och man måste vara mycker systematisk. Ha bara ett grovfoder och sätta till en sak i taget under lång tid.....
 
Ja, jag tro också att hon drog snabba slutsatser och skyllde på havren när det lika gärna kan ha varit ett dåligt parti hö...

Jag har honom fortfarande uppstallad hos uppfödaren och det är hon som sköter all utfodring. Vill mest bara ha lite koll innan jag ber henne att lägga in havre i foderstaten mot hennes vilja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp