Havre/Lusern??

M

MILLA62

Blir hästarna ''överpigg''av havre och lusern tillsammans?
 
Nej, den kombinationen i sig borde inte påverka hästen så.

Däremot kanske havren gör det... ;)
 
Jag ger min lilla pålle både lusern och havre, har inte märkt att hon blir för pigg av kombinationen.
Har inte alltid haft havre, varit rädd att hon ska bli för het, men provade på det för ett tags sen då hon behövde gå upp lite i hull. O visst i början märkte jag skillnaden var en liten piggelin, men nu när hon har vant sig vid det så är det gamla vanliga tillbaka.
har oxå hört av andra att det är när man ger det och hästen inte är van vid det (bara lite då o då) som dem kan reagera, men annars om det ges dagligen så vänjer sig dem vid det o då blir det inte samma reaktion.
Så håll i dig i början!!!!!!!!
 
hej,det finns ju speciell hästhavre nu med mer fett, fett är ju en skonsam enerskikälla,så de blir inte heta i huvudet! kram :) :angel:
 
Min instruktör (damen rider själv på St Georges nivå så ingen dununge) har den erfarenheten på sina hästar att dom blir rejäla krutdurkar av lusern så tydligen kan vissa hästar tända till av lusern. Och faktiskt nog har våra två hästar tillskottsfodrats med lusern hela vintern och så här pigga hästar brukar vi inte ha. Så kanske din häst faktiskt blir extra pigg av havre och lusern.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 649
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 137
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 544
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp