Havre i blöt ?

Krans

Trådstartare
Kan man ha havre i blöt tillsammans med lucern? Jag brukar göra färdiga hinkar med kvällens kraftfoder på förhand som stallägaren blötlägger på fm. Men far havren illa av att vara blötlagd så länge? Hur är det med mineraler?
 
Förmodligen är det lusernen som behöver blötas (foderstrupsförstoppning är en stor risk med torr lusern normalt sett). Eftersom det känns lite onödigt med två hinkar blir ju allt annat också blött, om det ligger i samma hink.

När det är så pass svalt ute hade jag inte bekymrat mig för havren i blöt, TS. Däremot när det blir varmt, undviker jag att ha mat blötlagd mer än någon timme. Börjar jäsa.
 
Förmodligen är det lusernen som behöver blötas (foderstrupsförstoppning är en stor risk med torr lusern normalt sett). Eftersom det känns lite onödigt med två hinkar blir ju allt annat också blött, om det ligger i samma hink.

När det är så pass svalt ute hade jag inte bekymrat mig för havren i blöt, TS. Däremot när det blir varmt, undviker jag att ha mat blötlagd mer än någon timme. Börjar jäsa.
OT men nu blev jag lite nervös angående foderstrupsförstoppning - vilken sorts lusern menar du ger stor risk? Jag har just börjat ge torr lusern hackad strå och inte ens tänkt tanken att ev blöta den, borde man göra det eller är det bara pelletsen som ger risk?
 
Vi har visserligen relativt svalt i stallet men jag blöter allt 1 dygn större delen av året. Försöker undvika det de varma sommarmånaderna men är inte superpetig med det. Dsv hel havre, speedie beet, linfrökaka o lusernpellets.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 201
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 707
Senast: Ajda
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 362
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp