Havre i bajset

Lazio

Trådstartare
Osäker om det ska ligga här eller på hästvård.

Idag när jag mockade såg jag att det var havre i hästskiten.
Min häst äter hel havre, jag mockar varje dag och jag har aldrig tidigare hittat havre i bajset. :crazy:
Tuggar hon inte ordentligt eller borde man kolla tänderna?
Eller är det nåt annat?
 
Skulle också kolla tänderna först.
Är hon en glupsk häst som kastar i sig maten eller äter hon med "normal" takt?
 
hon är matglad, rätt glupsk fast hon kastar inte i sig maten, men äter inte långsamt heller.
 
Kan det vara så att du kanske bara inte har sett det tidigare?

Det du kan prova att göra är att du lägger havren i blöt ett par timmar innan hästen får havren. Det blir lättare då för kroppen att ta upp den.
Om du har tillgång till varmt vatten så räcker det om havren ligger i det i ca 30-40min, men ha inte för varmt så att hästen bränner sig.

Jag blötlägger havren till min häst och jag låter det ligga med betforn...

Givet vis ska du kolla tänderna på hästen också.
 
Det är helt normalt att det ligger lite osmälta korn i bollarna, tänk på hur många korn hon äter upp!
Om det är några stycken i varje boll skulle jag inte oroa mig, men om det ligger "drivor" skall du kontakta veterinär tycker jag.
 
Ett tips. 1 kg havre innehåller ca 30 000 havrekärnor. Om du tycker att "all havre går ju hel genom hästen" så tag 1 kg hästgödsel, slamma upp det i vatten och räkna hur många hela havrekärnor du hittar. Är det fler än 200 hela havrekärnor per kg hästgödsel kan det finnas anledning att titta över hästens tänder eller kanske stöpa havren innan den utfodras.

Bara för man hittar enstaka havrekorn betyder det INTE att tänderna är dåliga eller att allt bara åker rakt igenom hästen...
 
jag reagerade därför att jag kollar bajset varje dag när jag mockar och har aldrig sett havre där förut.
nej jag tror inte heller att hon inte kan tugga eller nåt sånt men nu ska vet. komma ut imorgon och kolla tänderna i alla fall så att det inte är nåt. :)
och jag vill inte (och det är jag ensam om i mitt stall) ge henne krossad havre eftersom mycket av fettet förvinner då och eftersom jag vill att hon ska behöva tugga ordentligt för att salivproduktionen ska gynnas.
men självklart skulle jag ge krossad havre om hon på nåt sätt inte kunde äta hel.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 651
Senast: emma-vsm
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp