Havre fria foder!

tess91a

Trådstartare
Hej

Undrar om ni kan hjälpa mig med att hitta havre fria foder? Intresserad av alla dess former, pellets, musli, uppblött eller inte uppblött osv.
Så länge de inte kostar skjortan.

Någon som vet något bra foder som är:
*Havre fritt foder. Som gärna innehåller "allt".

*Som ändå gör att de håller hullet uppe? Hon är inte direkt svårfödd men anser att hon behöver lite hull då hon ska börjas ridas ordentligt nu. (Inriden men inte mer än så, stått hela vintern)

*Inte kostar skjortan/säcken

Mvh 91an

Sv: Havre fria foder!

Innehåller allt? Vad är allt?

Jag rekommenderar som vanligt lusern, så slipper du kraftfoder helt. Snällt mot hästmagen alltså.

Jag ger Dodson & Horrell Staypower müsli. Innehåller "allt" behövs inga extra tillskott, mer än saltsten. (havrefritt)
Pållan fungerar utmärkt på det. Nu när hon är i hårdare träning kompletteras det mer Dodson & Horrell Build up müsli för att ge henne mer protein och lite energi, då hon är lite svår att hålla i stadigt hull.

:)

För att veta vad som innehåller "allt" i just ditt fall behöver vi veta vilka värden ditt hö har, och din hästs behov.
Man ska ha lite tur med höet om man ska klara sig med att ge bara ett enda foder, och då kan det likagärna handla om att man bara behöver ge ett mineralfoder, bara betfor eller liknande. De flesta färdigblandade fodersorter kräver ganska stora givor för att få med tillräckligt av alla mineraler, t.ex, vilket för de flesta vanliga ridhästar leder till övergödning. Då är det bättre att ge mineralerna vid sidan av.:)

Hur väl hästen håller hullet på ett visst foder beror mest på hur mycket energi (och även protein) totalfoderstaten innehåller, alltså återigen är ditt hö den viktigaste komponenten att titta på.

Men lusern, linfrökaka, mineralfoder, betfor, korn, vetekli, rapskaka, Krafft Muskel, någon av Granngårdens müslisorter (kolla vilken) och soja är de jag kommer på just nu.

Det vet dom inte, men efter en analys kunde jag välja rätt kraftfoder...
Förra året gav jag t.ex Granngårdens havrefria müsli då den passade bättre ihop m analysen.

Bara för att jag inte skrev att jag analyserat grovfodret i förra inlägget behöver det inte vara så... :grin:

Jag tänkte mer på det faktum att du lämnade rådet till ts, som ju efterlyser ett foder som har allt. Och att ditt grovfoder gör att hästen får i sig allt med D&H behöver ju inte betyda att det tillgodoser behoven ts häst har.

Det man ska tänka på är att ibland är de foder som är havrefria gjorda för att vara ett komplement till just havre. Alltså inget direkt helfoder utan ett koncentrat som man tillsätter egen havre för att få bättre värden på fodret.

Red Mills Cool n Cooked innehåller inte havre.

Jag ger min polle, förutom analyserat hö, havre, Mustang musli (hittar inte prickarna övre u:et på iPaden...) och pelletserad lusern. Kraftfodert kompletterar höet bra och täcker hans behov.

Den muslin jag ger inkluderar havre, men vet att det finns ett havrefritt alternativ också :)

Fast hur tillverkarna har tänkt tycker jag inte spelar så stor roll, eftersom det enda "helfoder" som möjligtvis kan existera i hästvärlden är ett hö med värden som täcker hästens behov. Allt annat blir ju "tillskott".

Om man i ordet "helfoder" läser in att det är det enda foder man behöver ge, förstås. ;)

Vitafor Derby från Kvarnbyfoder är ett havrefritt energifoder, som passar bra om man har mycket protein i grovfodret, eller vill komplettera med lusern.

Salsa naturell gräs har rätt högt energiinnehåll och är bra för magen. Annars kan man ge olja till hästen för att öka på hullet enligt en foderexpert på SLU. man får inte skriva ut namn här va? Minns inte hur mycket olja man skulle ge men det var inte mycket. PM:a mig så skickar jag namnet.

Jag ger min Hippo Bas Cool och Hippo Top Müsli. Gav tidigare Salsa Havrefri Mix, men det fodret ratade min herre.

Tycker min häst fungerar jättebra på dessa foder. :)

Fast hur tillverkarna har tänkt tycker jag inte spelar så stor roll, eftersom det enda "helfoder" som möjligtvis kan existera i hästvärlden är ett hö med värden som täcker hästens behov. Allt annat blir ju "tillskott".

Om man i ordet "helfoder" läser in att det är det enda foder man behöver ge, förstås. ;)

Hur dom har tänkt?
För den som har egen spannmål och försöker hålla nere foderkostnaderna så är det sedan länge ett väl fungerande koncept. Med att man köper ett koncentrat som man sedan blandar med sin egen spannmål till de värden man behöver. Finns till de flesta lantbruksdjur sedan lång tid tillbaka.

Ett jättebra havrefritt alternativ är Lympos Havrefria, där "havre-delen" är ersatt med majs. (innehåller även annan spannmål i form av korn och vete)
Och sen är det svensktillverkat också!!!!! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
Hundhälsa Idag kom en kartong från foderbilen, men Viktors nya foder. GOTT skit sa Viktor, som var hysteriskt intresserad redan av KARTONGEN...
Svar
4
· Visningar
1 008
C
Träning Hej alla! Jag behöver verkligen er hjälp! skulle vara tacksam om någon som är väldigt insatt i unghästars beteende orkade läsa.. Lite...
Svar
19
· Visningar
1 453
Senast: jinx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.