Havandeskapspenning

amalia

Trådstartare
Jag har ansökt om havandeskapspenning. Skickade in papprena för ett antal veckor sedan och har inte hört någonting.

Idag damp ett brev från försäkringskassan ner i brevlådan. Trodde förstås att jag nu skulle få svar på min ansökan, men det var bara en blankett som min arbetsgivare ska fylla i (uppgifter inkomst och årsarbetstid för anställd).

Det står följande på försättsbladet:

Försäkringskassan kontrollerar inkomsten när någon begär ersättning som grundas på den aktuella arbetsinkomsten. Du måste därför be din arbetsgivare att fylla i den bifogade blanketten.

Betyder detta att jag kanske får havandeskapspenning, eller skickar de ut sådana blanketter till samtliga som ansöker om havandeskapspenning?

Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Havandeskapspenning

Sån blankett fick min sambo också när han skulle få ersättning för sina 10 pappadagar. Jag fick ingen sån blankett utan bara där jag skulle fylla i min inkomst, men jag tror mitt företag har "direkt kontakt" med försäkringskassan eftersom det är flera tusen anställda.

Jag tror t.om att jag fick mitt beslut om HP efter jag börjat min ledighet! Jag vet att datumet närmade sig och jag inte hört nått så jag ringde och fick de snabbt bekräftat via telefon.

Jag fick också en sådan blankett som min arbetsgivare skulle fylla i, innan jag fick besked om jag fått havandeskapspenning eller ej!! Arbetsgivaren ska ju på den lappen bekräfta hur mycket dom eventuellt kan omplacera dig eller inte ifall dina arbetsuppgifter gör att du har rätt till havandeskapspenning... så se till att få den ifylld snabbt och skicka in! :)

Fast en sådan lapp om ev omplacering har min arbetsgivare fyllt i. Den här är enbart om min inkomst.

Så typiskt att de skickar den nu när vi har stängt på jobbet och alla är på semester. Känns inte så roligt att behöva ringa och störa chefen med detta...
Men behöver ju få in pappret så fort som möjligt!

Jag fick en sån även för själva föräldrapenningen så undra om inte alla får en sån?

Den skickas ut till alla, den är till för att fastställa sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som används för att räkna ut din ersättningsnivå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka