Havandeskapspenning

black_darling

Trådstartare
Någon som fått havandeskapspenning från FK tidigare än 60 dagar innan BF? Vad berodde det i så fall på, och var det svårt att få igenom?

Sv: Havandeskapspenning

Fick 90 dagar, min handläggare på FK tyckte jag skulle söka flera.

Anledning: extrema temperaturförhållanden, risk för blodsmittor, utsätts för stötar och vibrationer, hög dB-nivå, arbetsuppgifter påfrestande för bäckenet, inte tillgång till vilorum, inte möjlighet att dricka, äta eller gå iväg och vila under arbetspassen och lyft per dag: 1-50 kg: 1300-2500 ggr/dag samt manuellt dra vagnar på ca 250 kg ca 10 stycken. Dessutom jobbade jag med vassa knivar och roterande knivar (Alltså en tryckluftsdriven kniv med en egg som "vibrerar")

Ja som sagt min handläggare ville inte att jag skulle gå dit alls och när hon fick in ansökan (direkt efter UL när jag fick moderskapsintyget) ringde hon upp mig för att få mig att sluta jobba tidigare!

Jag är sjukskriven halvtid nu, så jag funderar på att söka havandeskapsp. på resten med tanke på min arbetsplats. Vad jag har förstått brukar inte FK bry sej om att det är en farlig arbetsplats, men jag kan ju prova iaf. Känns skönt att det är någon som fått det iaf.

Men varför dra igång ett till ärende hos FK? Fortsätt med sjukskrivningen i stället, det kommer nog med största sannorlikhet även FK säga när du kontaktar dem.

Är man sjukskriven så fortsätter man med det till BF, då är det lixom ingen ide att hålla på och söka HP. Tror t.om. det står så på deras hemsida.

FK brydde sig verkligen om mig och fostret i min ansökan.

Jag upplevde bara bra med havandeskapspennings-ansökan. Blev uppringd och vänligt bemött. Kanske hjälpte det att det var ett fasligt liv på hästarna i stallet den dagen då hon ringde för det var inga problem alls.

Inte mer än att fylla i papper. Vilket hon dock fick göra flera gånger pga slarv från hennes sida....

jag blev sjukskriven när jag var i v.22 pga svimmningar.
och för min del var de inga problem att få havandeskapspenning. de gick fort och lätt.

Va hon tvungen att beskriva varför arbetsplatsen va farlig för dig samt varför hon ej kunde omplacera dig?

hmm... jag kollade aldrig på pappret.. :o
Men jag tror det var vad jobbet innebar och att det inte fanns möjlighet för andra uppgifter.

Som gravid fyller man i massor och ska beskriva exakt hur en arbetsdag ser ut med lyft och sånt. Sen fyller arbetsgivaren i ett papper att man inte kan omplaceras. Och stänger arbetsgivaren av en, så ska de beskriva varför man blir avstängd.

När man sen blir avstängd från jobbet så betalar FK ut HP för dom dagarna, jag fick alltså 30 dagar avstängd + 60 dagar HP.

För mig gick det igenom. Det gick rätt så fort. Men det kan bero på att jag var förbannad på dom sen innan av förseningar av pengar. Men det är annan historia.
Jag var mycket halv sjukskriven när jag var gravid. Först spydde jag hela tiden. Blev nästan inlagd för uttorkning. Sen så ja lite svårt att förklara. Men som min barnmorska förklarade det så finns det hängslen som växer med magen så den orkar hålla uppe magen. Men mina gjorde inte det så jag hade ständigt smärtor.
På det jobbet som jag hade då var inne i ett lack rum. Vi lackade mobilskal. jag slutade vara där inne. Så jag fick istället dra stora vagnar, tunga lyft. Springa/gå mycket. Eftersom jag hade problem med mina "hängslen" så var det otroligt tungt.

Jag fick 60 dagar innan det var dags att föda. Innan dess var det mycket halft sjukskriven.. suck
Hoppas man slipper med sånt här vid nästa barn haha

//

Som gravid fyller man i massor och ska beskriva exakt hur en arbetsdag ser ut med lyft och sånt. Sen fyller arbetsgivaren i ett papper att man inte kan omplaceras. Och stänger arbetsgivaren av en, så ska de beskriva varför man blir avstängd.

Fast så var det inte för mig.
Jag skickade bara in ett papper som jag hade skrivit ut från internet, fyllde inte i särskilt mycket utan bara basfakta som typ att det ingick tunga lyft och riskabla moment med unghingstar osv. Men att fylla i exakt hur dagen såg ut fanns inga krav.

Därefter ringde min handläggare på FK upp mig och ställde lite frågor.
Sen var det bara att stanna hemma.

Någon som fått havandeskapspenning från FK tidigare än 60 dagar innan BF? Vad berodde det i så fall på, och var det svårt att få igenom?

har ett tungt arbete inom vården, där även aggressivitet bland dom boende förekommer..

va inga problem alls att få gå hem..

på min arbetsgivare låter det som att försäkringskassan skiter fullständigt i oss på vår arbetsplats. Men så kanske inte alls är fallet! Om jag beskriver att det kastas möbler och att jag åker mellan väggarna så borde dom väl inte skicka tillbaka mig på jobbet? Jag är verkligen jätterädd för min brukare just nu och mår skit över att behöva åka dit...

Jag fyllde oxå i de från nätet. Och min arbetsgivare att jag blev avstängd på samma "pappersamling"

Först fick jag 60 dagar godkänt och sen fick jag tillbaka delen arbetsgivaren ska fylla i för att han var tvungen att kompletera med varför jag blev avstängd (+30 dagar HP)

Alltså skriva upp exakt samma risker som jag redan gjort, med lyften, blodsmittor, knivar, stötar å vibbrationer osv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
696
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
865
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd