Provred en yngre häst för 2 veckor sen i paddock, alla gångarter och hoppade...en stor och lite seg häst, cool i psyket mm. Kände mig trygg med denna då jag har barn som jag rider tillsammans med och som hanterar hästarna tillsammans med mig. Bestämde mig, kände igenom hästens ben, blev upplyst om att hästen aldrig varit sjuk el skadad. Åkte och hämtade hem den, släppte ut den i sommarhagen med 2 andra och hästen är flockledare i dagsläget och det har inte varit några spännigar el nåt sånt,utan allt gick lugnt till, efter 2 dgr skulle jag och mina 2 barn ut och rida...sadlade och tränsade utan problem,hästen stod blickstill...vände ryggen till och tog tyglarna för att börja gå ut ur sommarhagen tillsammans med de andra , då hästen far rakt upp och exploderar som en oinriden häst, fångade in hästen och var rent ut sagt skraj att kliva upp på den, men tog mig upp utan problem. Red en kortare runda med skritt och trav, ngn enstaka gång att man kände att hästens rumpa lyftelite, men det kan ju ha varit flugorna.... lät hästarna vila en dag,och åkte sen ner själv för att rida ut....sadlade och tränsade igen, inga problem, går några steg och öppnar elstaketet, går ut med hästen, v'mder runt den för att stänga då den far rakt upp i himlen och drar igenom elgrinden som jag håller på att stänga....bockar och håller på i hagen, och stannar sen upp som om ingenting har hänt. Ringde då fd ägaren och frågade om den gjort så innan, men Nej! säger att jag ska ta ut hästen på en promenad istället för att rida,och lovar att ringa henne sen, och tar av sadeln....och går iväg lugnt. ca 400 m bort flyger hästen upp igen, men nu lyckas jag hålla i den och ryter till, då går den bredvid mig igen.
Ringer fd ägaren och säger att detta har hänt och att jag inte känner mig trygg, att jag vill häva köpet. Hon säger att hon förstår mig, men har inga pengar.... (12000). Vad ska jag göra? vad har jag rätt till? jag vågar inte rida hästen mer.....har haft den i knappt en vecka.
Ringer fd ägaren och säger att detta har hänt och att jag inte känner mig trygg, att jag vill häva köpet. Hon säger att hon förstår mig, men har inga pengar.... (12000). Vad ska jag göra? vad har jag rätt till? jag vågar inte rida hästen mer.....har haft den i knappt en vecka.