Hästvärderare???

P

prallan

Jag läste i en annan tråd att en hade haft en värderare ut att värdera dennes hästar. VAD ÄR DET???? Vad är det för utbildning? Jag har aldrig hört talas om det förut.

Sv: Hästvärderare???

Jag ville höja min hästs livförsäkring en gång. Då kom det en person från försäkringsbolaget och kollade på min häst för att godkänna höjningen. Antar att det är en värderingsman?

Hmm, undrar om det var en sådan? I tråden stod det att denne värderade en åring som var en korsning mer än de renrasiga hästarna. Då undrar jag vad en sådan värderingsman tittar på, vad den har för bakgrund.

Det behöver väl inte vara felaktigt? Beror ju helt på vilken sorts korsning och vilken sorts renrasig häst. Varför skulle en renrasig "dussinhäst" med medioker stam som det finns hur många som helst av vara mer värd än en bra och unik korsning? Det är ju marknaden som styr värdet.

Senast ändrad:

Har jag påstått att det var fel?

Jag är nyfiken på yrket, vad de har för utbildning osv.

Har också stött på bemärkelsen värderare några gånger och undrat vem det kan vara...

T ex hade jag för ett tag sen en häst som ev. var aktuell för Trojka, och i deras kontraktsvillkor står att hästen ska vid ingång av kontraktet värderas av oberoende värderingsman, då började jag fundera lite på det. Nu blev detta inte aktuellt eftersom jag ville vänta med att binda upp mig på ett sånt avtal, så jag fick aldrig nån klarhet i det.

Har faktisk ingen aning vilka som anses kunna värdera, men gissar att kanske vissa tränare, utbildare, m fl kan anses som lämpliga. Tror iaf inte det finns nån utbildning i ämnet.

Kan tillägga att de representanter från försäkringsbolag som jag använt mig av vid ex höjning av försäkring har varit helt vanliga ombud som bara kollat att hästen är hel och fin och på så vis kunnat motivera höjningen. Ingen direkt värderingskunnig, snarare som en enklare besiktning...

Hmm, undrar om det var en sådan? I tråden stod det att denne värderade en åring som var en korsning mer än de renrasiga hästarna. Då undrar jag vad en sådan värderingsman tittar på, vad den har för bakgrund.
Jag tolkade det som lite av ett ifrågasättande. Men jag backar direkt om det inte var så det var menat! ;):p

Precis, jag har oxå haft ut ombud vid höjning av försäkring, men det verkade inte vara något sådant.

Det var det som fick mig att tänka till, att undra.

Det var jag som ursprungligen pratade om att värdera hästar!!! :)

När min granne skulle starta företag så tog hon ut vårt försäkringsombud för att värdera hennes hästar så att de skulle bli registrerade för ett visst värde i företaget, då hon skulle få ett samlat värde på sin verksamhet innan hon gick till banken för att få pengar till företaget. Då jag gick i samma tankar så bad jag henne värdera även mina hästar. Har det nu på papper vad de är värda och har just startat företag. Men har inte tänkt att låna pengar på dem...

Vet ej om alla försäkringsombud gör detta, eller om man gör det med en enstaka häst??? Detta är alltså all den kunskap jag sitter inne med... :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan säga att jag blev förvånad över vissa av mina hästars värde... Åt båda hållen!!! Hon värderade alltså vad hästen vad värd i ett företag, vilket kanske inte stämmer till 100% med vad jag skulle få för varje häst om jag sålde dem. Men man fick ju ett hum om vad det låg på... :p

Inte en aning faktiskt... Hon håller själv på med uppfödning av hästar, är aktiv inom ASVH, jobbar som försäkringsombud samt id-kontrollant... Vet inte mera tyvärr... kan fråga henne nästa gång jag talar med henne. Får föl snart som jag skall ringa in och försäkra när det är fött. :D

Nu blev jag nyfiken. Kan du inte ge ett exempel på någon av hästarna som blev värderad, dvs ras, ålder, storlek, utb, ev skador/fel/annat och vad den fick för värde. Ta gärna en häst som inte är till salu så att moderatorn inte tycker att det är smygannonsering...

Mina hästar i företaget har inte blivit värderade, de jag köpt har ju värderats till köpeskillingen men uppfödda föl fick schablonbelopp.

Vilket jätteroligt jobb, jag tror jag skulle vilja bli hästvärderare, kan ju redan försäkringar och hästar så då kanske inte steget är så långt;)

Vad kul att du blev inspirerad:) Jag får ibland frågor om hästars värde och jag har supersvårt för det. Visst, ett humm, självklart, men inte en prislapp direkt:D

Nu blev jag nyfiken. Kan du inte ge ett exempel på någon av hästarna som blev värderad, dvs ras, ålder, storlek, utb, ev skador/fel/annat och vad den fick för värde. Ta gärna en häst som inte är till salu så att moderatorn inte tycker att det är smygannonsering...

Mina hästar i företaget har inte blivit värderade, de jag köpt har ju värderats till köpeskillingen men uppfödda föl fick schablonbelopp.

Vilket jätteroligt jobb, jag tror jag skulle vilja bli hästvärderare, kan ju redan försäkringar och hästar så då kanske inte steget är så långt;)

Har bara en häst till salu just nu så vi hoppar över henne... :)

Dessa hästar är INTE till salu!

Avelston:

Fullblodssto med KANONGÅNG, efter Diaglyphard (ELIT) och 1.73. Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och avkomma. skadefri
Värde 200 000 - 250 000.

Fullblodssto med okej gång efter Exceller. Står med i galopphingstkatalogen då hennes avkommor sprungit in ganska mycket pengar. 1.63. Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och avkomma. skadefri 50 000.

Halvblodssto efter Horatio (Ramirio Z). Tävlat hoppning upp till medelsvår. 4 klass 1 avkommor. Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och avkomma. Skadefri. 75 000.

Halvblodssto efter Hamilton (irco Mena). Tävlat mvs hoppning och vunnit DM i fälttävlan. Haft en klass 1 avkomma. Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och avkomma. T- märkt. 30 000.

Unghästar

Fullblodssto, 3 år. e: Melmac Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och kapacitet. 35 000.

Halvblodssto 2 år. e: Qalle. . Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och kapacitet. 45 000.

PRE-partbreed (fullblod/PRE) 2 år e:Curioso. . Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och kapacitet. 120 000.

Halvblodssto, 1 år. e: Lambourghini. . Hon bedömde henne efter extriör, gång, stam och kapacitet. 40 000.

Värderaren sa att unghästar som är halvblod är svåra att värdera då det finns så många på marknaden. Deras EGENTLIGA värde kommer först efter 3-års testet då de kan rusa iväg. Halvblod under 3 år bedömms ganska generellt i värde om det inte har något exeptionellt i stammen eller fått diplom vid fölvisningar...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 239
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ni som har privathästar som går lektioner, vad får ni i ersättning? Jag börjar känna att ersättningen är lite låg, men vet faktiskt inte...
Svar
10
· Visningar
1 614
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka