A
alfa460
Hej!
Det har den senaste tiden kommit ett antal nya glasfibertransporter till Sverige. Är det någon som har tittat närmare på dessa, jag tänker till exempel på Christ och Rausch Europa som säljs av http://www.trailerimport.nu/ eller Opus som t ex säljs här: http://www.hasttransportcenter.se/ eller Cheval Liberte som säljs av http://www.bengtsbilmaskiner.nu/
Är det någon som har tittat runt ordentligt och kan jämföra?
Det verkar som det finns 4-5 olika konstruktionstyper när det gäller hästtransport:
Nr 1 är Värmlandsvagnen och liknande plyfavägg/glasfibertak-konstruktioner, nr 2 är Umesläpens aluminium-byggen (men bla Böckmann har liknande), Nr 3 den "tyska" varianten med helglasfiber och plyfagolv (Humbaur har iofs även glasfiber i golvet) och så finns ett par som inte passar någonstans t ex Fautras (iofs helglasfiber) och Ifor Williams (plyfaväggar, aluminiumgolv och glasfibertak).
Vad tror ni om dessa olika principer och konstruktörernas olika lösningar? Vad är bra och dåligt? Berätta om smarta lösningar och korkade som ni hittat! Hur håller glasfibern vid en spark? Blir en eventuell lagning bra? Aluminiumgolv, är det bättre än plyfa? Hur är det med glasfibergolv? Vems bomkonstruktion är bäst och säkrast? Hur går dom på vägen? Är verkligen Westfalias personbilsliknande hjulupphängning bra på en transport eller ska man hålla sig till enklare lösningar?
Är på gång att köpa ny transport och att göra en fullständig marknadsundersökning själv verkar nästan som ett heltidjobb under ett par månader... Har läst tidigare trådar på ämnet och det verkar som Fautras och Umesläpen får goda omdömen från sina ägare. Men nu har det ju som sagt kommit nya märken och hur står dom sig mot de gamla, beprövade???
Tack på förhand!
Det har den senaste tiden kommit ett antal nya glasfibertransporter till Sverige. Är det någon som har tittat närmare på dessa, jag tänker till exempel på Christ och Rausch Europa som säljs av http://www.trailerimport.nu/ eller Opus som t ex säljs här: http://www.hasttransportcenter.se/ eller Cheval Liberte som säljs av http://www.bengtsbilmaskiner.nu/
Är det någon som har tittat runt ordentligt och kan jämföra?
Det verkar som det finns 4-5 olika konstruktionstyper när det gäller hästtransport:
Nr 1 är Värmlandsvagnen och liknande plyfavägg/glasfibertak-konstruktioner, nr 2 är Umesläpens aluminium-byggen (men bla Böckmann har liknande), Nr 3 den "tyska" varianten med helglasfiber och plyfagolv (Humbaur har iofs även glasfiber i golvet) och så finns ett par som inte passar någonstans t ex Fautras (iofs helglasfiber) och Ifor Williams (plyfaväggar, aluminiumgolv och glasfibertak).
Vad tror ni om dessa olika principer och konstruktörernas olika lösningar? Vad är bra och dåligt? Berätta om smarta lösningar och korkade som ni hittat! Hur håller glasfibern vid en spark? Blir en eventuell lagning bra? Aluminiumgolv, är det bättre än plyfa? Hur är det med glasfibergolv? Vems bomkonstruktion är bäst och säkrast? Hur går dom på vägen? Är verkligen Westfalias personbilsliknande hjulupphängning bra på en transport eller ska man hålla sig till enklare lösningar?
Är på gång att köpa ny transport och att göra en fullständig marknadsundersökning själv verkar nästan som ett heltidjobb under ett par månader... Har läst tidigare trådar på ämnet och det verkar som Fautras och Umesläpen får goda omdömen från sina ägare. Men nu har det ju som sagt kommit nya märken och hur står dom sig mot de gamla, beprövade???
Tack på förhand!