Hästtransporten Cheval Liberté?!?!?!?!?!

S

Smurf

är det nån som kan ge min råd?? jag fundera på att köpa en cheval liberte 2004 XL -05 för ca 40.000:banana:

har en stor häst har alltid tittat på detta släp tycker det verkar perfekt..

men har hör lite kommentarer från olika håll att kvaliten inte är så bra ..de brukar säga att det märks att det inte är en svensk vagn..att de tummat på kvaliten???:confused:

har ni erfarenheter som ni kan dela med er av funderar starkt på detta köp..men vill inte stå där sen kmed ett pappersläp som pajar för att pållen bara står i den..??:eek:

har inte den köpkraften att köpa en ny...:(

Sv: Hästtransporten Cheval Liberté?!?!?!?!?!

Hej!
En kompis låna ett sånt i vintras och ett sånt skulle jag aldrig köpa (har själv ume).
Gick inte ta bort mellanväggen för då kunde inte frambommarna vara uppe, rampen var snorhal av lite snö som hamna där när hästarna gick in, de åkte ut på framknäna pga det. Verkade allmänt rassligt fast det var använt ca 5 ggr.
Ett tips är att du funderar över vad du vill ha och släpets möjligheter. Nytt är inte alltid bäst, tyvärr.
Men det kanske är olika på modeller så jag ska inte bara svartmåla.
Saknar släpprovning, vore en intressant läsning.
Mvh Mia

Vi har ett cheval liberté-släp, fast den modellen med lastplatta för vagn framför (smbon tävlar körning). Det är en -06:a och vi är mycket nöjda. En bekant har en likadan som är ett par år gammal och där är det inte alls lika genomtänkta detaljer.
Rampen är inte det minsta hal och vi kör sto och föl utan mellanvägg, det går jättebra. Den är väldigt lätt och smidig att lyfta bort. En annan finess är att man kan välja om man vill fälla rampen som "vanligt" eller öppna den som en dörr. Mycket smidigt, bara att lossa en sprint.

Kan varmt rekommendera Boj!

Deras släp är genomtänkta med bra detaljer eller extra tillbehör. Dessutom kan man få, som Boop nämner, en lucka som öppnas på två håll, du kan ha hela dörrar bakom hästarna istället för bommar (mycket säkrare) som även går att stänga om du kör utan mellanvägg och så självklart säkerhetsbom fram. Släpet kan även fås bredare och högre, perfekt om man har stora hästar eller kör pallar och dyl. i släpet.

Nej, jag gör inte reklam för dom :D men jag vill gärna tipsa andra om ett mycket bra och prisvärt släp. Enda nackdelen i mina ögon är att det inte finns någon extra båge i taket men förhoppningsvis ska man väl inte välta ... :cool:

/Elin

Ett prisvärt släp! Det är ett ekonomisläp, men man får mycket för pengarna jämfört med ett svensktillverkat i samma prisklass.

det finns flera stora trådar om detta släp om du söker.

Min egen åsikt så åkte jag till en återförsäljare, kikade in i släpet, kikade in i sadelkammaren, åkte hem efter 10 minuter. jag gillade det INTE.
Tyckte det var mest skräp men många andra här på buke verkar nöjda och som sagt, den uppfyllde inte mina egna personliga krav men det är den inte ensam om, därför åkte jag iväg så snabbt också då jag inte tyckte det var någon idé att fortsätta titta.

boj har ganska dålig ventilation i sina släp men det kan man säkert välja till bättre som extrautrustning

Hej!

Jag har en sån du beskriver och jag är helnöjd... Pållen också!

var runt och tittade mycket innan vi köpte nytt släp (som för övrigt blev böckmann) och cheval liberte känns som en budget-vagn där man öst på allt tänkbart för att den ska dölja att kvaliteten inte är så bra... ll extrautrustning fanns, men finishen var skit, färgen var bleknad (såg en äldre släp), mattan vad nästan helt slät vilket jag inte villha pga. halkrisk. HAde hellre köpt en begagnad släp av bättre märke.. men å andra sidan, det var ju ett år sen så det kan ju ha förändrats!

ojoj vilka blandade svar...jag vill ha ett hyfsat billigt släp men det måste vara bra för att pållen väger 1 ton!
inge trams som går sönder måste tåla lite..men han är snäll och gör inget men ändå man vet aldrig..:cool:

ska åka å kolla på ett boj släp i veckan..begnat och star trailer..men vill inte betala ihjäl mig för jag åker inte såå mycket..vi kommer att ha den till våra crossar och till hö/spån körning samt sopor...

den jag har funderat på är en -05 cheval liberté och mattan har kossnat eller blivit bubblig där en av häatarna har stått och jag tycker väggarbna ser tunna ut???
behöver god ventilation för min häst svettas otroligt mkt i transporterna stressar flrmodligen men står helt stilla..??

vad tusan ska jag göra nu??:confused:

Vi har ett Cheval Light som vi köpte förra våren. Vi är nöjda men har små och lugna hästar. Det är som sagt ett billigt släp, man får vad man betalar för. Mattan är väldigt tunn och blir bubblig av för mycket tyngd. En normaltung häst skulle jag köpa extra matta till, och det ska jag nog ändå göra till våra två små.
Hade jag en häst på ett ton skulle jag inte välja Cheval faktiskt, om inte de större modellerna är stabilare än vår lilla light...
Den ligger kanonfint på vägen, tycker inte det är skramligt.
Anledningen till att vi valde detta släp är att vi med B-kort kan köra våra två hästar lagligt med våra bilar eftersom släpets vikt är den lägsta av alla vi tittade på.
Kolla du efter ett mer stabilt släp tycker jag.

tack för era svar..jag tror jag har bestämt mig..det blir inget cheval släp...om det bara är de nya modellerna som går att ta ut mellanväggar stolpar och fram bommar rubbet alltså..så går det inte..måste kunna få ut allt om vi skall köpa ett...den skall användfas till annat oxå.-..

och sen är ju pållen tung....vill ah ett ordentligt blir nog en stra eller en boj

tack tack...

Vet inget om detta släp men jag valde själv ett svenskt släp. Har en dalavagn -06. (tvåaxlad såklart) Det finns inga speciella finesser på det men är stabilt och bra tycker jag. Hästen är ca 166 i mkh o väger väl ca 600kg. Hon verkar åka jättebra i det- alltid lugn och obekymrad efter resa. Fördelen med svensktillverkat är väl kanske också att du har mycket lättare att få tag i reservdelar.

Nackdelen med mitt är att fönstren inte är öppningsbara men det tänker jag sätta in själv. Blir varmt på sommaren även om jag har taklucka. Mitt kostade 48000:- fabriksnytt men en kompis till mig köpte ett Star Viking begagnat. Det är tydligen i princip exakt samma släp som dalavagnen men Viking har ett bättre tak o öppningsbara fönster samt limmad matta om jag inte minns fel. Hon hittade en -04 som hade varit uthyrningsvagn för 35000.- Ett jättebra pris för ett bra släp!

Lycka till med ditt släpköp!

Liknande trådar

Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 828
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025