Hästtandvård!

Mirraya

Trådstartare
Som vanligt när man börjar "skrapa på ytan" till något nytt inser man snart att det var så mycket enklare innan man visste något alls! :confused:

Skulle vara jättintressannt om denna tandläkare även är bra på bett så man kan kontrollera att bettet jag har inte gör henne illa, det tror jag ju inte, men man kan tydligen inte vara säker på något alls längre..?

Sen undrar jag.. en del använder raspar men så finns ju den här "slipmaskinen" som ju är lite mindre och kommer åt på trängre ställen.. den som Albert Klimsche åker runt med bl. a.

Bra/dåliga erfarenheter? ..av maskinen alltså ;) ?

Så kommer nu också en "ny" metod där man förfasas över att andra tandläkare inte alls ser till tänderna längst fram i munnen(där sitter ju vanligtvis "bettskenan" som gör att de kan hålla munnen öppen på hästen). Någon som har haft något med dem att göra?

Sen kom artikeln i hästfynd sisst "raspa aldrig, men byt bett ofta.." Men.. om man redan har hakar då?

Vad har ni där ute för erfarenhet av hästtandvård? Hur ofta kollar ni igenom era hästars tänder?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästtandvård!

Hur sjutton klarar vilda hästar av att äta och må bra utan hästtandläkare? Tänk er alla unghästar som ömsar tänder och det inte sker som det ska! Hur klarar de sig? Foderinpackningar och inflammerade tandkött då? Går dessa vildhästar och lider ett helt liv eller är det så att de faktiskt klarar sitt liv ganska bra utan hästtandläkare? Hur kunde hästarna fungera förr i världen ( för det gjorde de ju) när man bara raspade ibland och inga hästtandläkare fanns? Jag tror att hästtandläkare kan vara bra i en del fall men tvivlar på att det löser hästens och ryttarens alla problem. Min häst fick sina tänder raspade för några veckor sedan. Det var första gången och han är 6 år. Anledningen var att han hade problem med att tugga hel havre. Hade han inte haft det problemet- eller nåt annat- så hade jag inte sett någon anledning att göra något. Min förra häst raspades aldrig! Jag tyckte att veterinären skulle titta på tänderna för jag tänkte att det kan nog vara dags kanske, men vi hade inga problem. När veterinären tittade i munnen sa han: "Den här har ju nyss blivit raspad" Nix, sa jag, han har aldrig någonsin blivit raspad!! Så kan det vara och hästen var 7 år.

Rätt sort och rätt mängd foder hjälper nog mycket. Hästar är grovfoderätare och många hästar i dag får inte så mycket grovfoder som de behöver och då är det ju inte konstigt att de inte kan slita sina tänder rätt själva, eller hur?

----"Hur sjutton klarar vilda hästar av att äta och må bra utan hästtandläkare?"..." Går dessa vildhästar och lider ett helt liv eller är det så att de faktiskt klarar sitt liv ganska bra utan hästtandläkare?"

Javisst klarar de sig utan hästtandvård. Kan de inte äta så är det bara att ta det andar alternativet..ätas.
Felet med att ta till den eviga vildhästjämförelsen är att vi har inte vildhästar. Vi har en domesticerad variant av hästen och vi vill ha den att utföra vissa uppgifter. Detta slipper vildhästen. Tyvärr måset vildhästen kämpa för att överleva och då är det så enkelt att de som inte klara det utan maskning, tandvård, vaccinationer mm de dör och äts upp av andra. Det är väldigt å hästägare som vill ha det så för sina tamhästar.

Hästar är och förblir grovfoderätare oavsett om de är vildhästar eller inte!!

Jag gör som du. Har man inga problem så behöver jag inte skapa några!
Jag har två hästar som aldrig blivit raspade även om vet har kollat till tänderna ibland. De sköter slitaget själva.
En annan har behövts raspas en gång sen jag fick honom för drygt 4 år sedan. Även honom har vet tittat till ibland vid vaccinering, men det ser oftast bra ut.
Om man däremot har problem med tuggande, bettproblem eller dyl så bör man ju kolla upp det.
Inte för att jag är en "bakåtsträvare", men det är nog lite på modet det där med tandläkare... ;)

...och jag hade ägt min häst i nästan tre år när jag lät kolla hennes tänder. Hon hade inga som helst problem med någonting, eftersom hon tillgodogjorde sig allt foder och hon var helt okomplicerad i munnen. Jag rider utan nosgrimma och hon gapar aldrig.

Men gissa om hon hade hakar i munnen!!! Jag fick själv känna med handen och veterinären sade åt mig att vara försiktig så att jag inte skulle skära mej.

Så det där med behov av raspning är nog väldigt individuellt.

Immer

Min häst får hakar. Jag kollar honom var 4-5 månad.
3 hästar i stallet har aldrig behövts göra något åt men kollas regelbundet 1 ggr/ år.
På min gamla häst litade jag på min dåvarande vet att tänderna var ok, vilket, när jag sedemera bytte visades sig inte stämma.
Har haft ute hästtandl/vet 3 ggr till henne.

På Finsta finns det en av vet som "kan lite mer" om tänder och det är den vet som jag själv alltid anlitar.

tjaaaa...det känns ju bra att du såg till att göra någonting åt att hästen inte kunde äta havre normalt?
Jag tycker det är fruktanskvärt bra med hästtandläkare å merparten av oss hästägare inte kan ge våra hästar möjligheten att slita sina tänder naturligt etc..
Vi kan ge hö i hönät foder i en krubba som sitter upphängd..ingenting av dessa allternativ ger en "natrulig vildhästslitning" på tänderna och så rids faktiskt merparten av våra hästar som vi har idag..vildhästar brukar inte gå runt med bett i munnen som kan ge olika följdproblem..inte för att någon ägare vill göra sin häst illa utan för att de inte vet bättre?
Jag tror som någon annan skrev att det där med tandvård av häst är väldigt individuellt..min förra häst hade massor av hakar och sådant men min nya buse har kanontänder om man bortser dessa vargtänder som skall avlägsnas,visserligen rider jag i princip bettlöst men när jag väl använder bett så vill jag inte göra illa honom pga vargtänder.
Tror det är bra och kolla igenom hästens mun i alla fall en gång per år...ser det som ett ansvar en hästägare har;)

Wadås som håller till på Ultuna är bra på tänder och åker även runt till stallen i Sthlms-området. Själv ska jag dock åka med ena pållan till TL nu på måndag för en koll då hon dels är gammal men även min ögonsten och jag vill ge henne det bästa när jag kan. :love:

Apropå vildhästar mm. En del hästar får tandskador eller föds med bettfel som behöver hållas efter, de som fodras med höhäck och/eller hönär äter även i felaktig ställning och sliter tänderna snett + ingen mun är skapt för att ha ett bett, så även om det inte behöver åtgärdas så behöver det iaf kollas även om "man aldrig haft problem". Även om ägaren inte upplever det som något problem kan hästen mycket ha det! Det värsta Wadås sett var en häst med flera tandfrakturer + bihålsinflammation och ägaren hade inte märkt något alls. :eek:

Mia_R skrev:
Apropå vildhästar mm. En del hästar får tandskador eller föds med bettfel som behöver hållas efter, de som fodras med höhäck och/eller hönär äter även i felaktig ställning och sliter tänderna snett + ingen mun är skapt för att ha ett bett, så även om det inte behöver åtgärdas så behöver det iaf kollas även om "man aldrig haft problem". Även om ägaren inte upplever det som något problem kan hästen mycket ha det! Det värsta Wadås sett var en häst med flera tandfrakturer + bihålsinflammation och ägaren hade inte märkt något alls. :eek:

Precis vad jag menar :D Du lyckades få ner det på ett bättre sätt bara!

Kockan skrev:
Jag gör som du. Har man inga problem så behöver jag inte skapa några!
Jag har två hästar som aldrig blivit raspade även om vet har kollat till tänderna ibland. De sköter slitaget själva.
En annan har behövts raspas en gång sen jag fick honom för drygt 4 år sedan. Även honom har vet tittat till ibland vid vaccinering, men det ser oftast bra ut.
Om man däremot har problem med tuggande, bettproblem eller dyl så bör man ju kolla upp det.
Inte för att jag är en "bakåtsträvare", men det är nog lite på modet det där med tandläkare... ;)

"Mode" med att gå till en utbildad tandläkare tycker jag däremot visar på kunskap att förstå att hästens munhåla påverkar hästen mycket.

Har fördelen att bo nära TL och hans personal. Med tanke på de två hästar jag haft, varav en fått skador av felaktigt bett innan köp (som EJ kunde upptäckas vid veterinärbesiktning) och en med underbett som får vassa hakar som slipas bort vart tredje år - skulle den ena vara död av skadorna han fått o den andra oridbar o troligtvis också dött då den till sist inte skulle kunna äta längre pga hakarna.

Att raspa är en gammal metod, ungefär som att gå till smeden i byn för att dra bort tänderna. Att raspa kan ge stora munskador när det görs i onödan o på fel sätt.

Men om hästarna mår prima och varken har några som helst problem i munnen med tuggande av mat, hakar eller tex bettproblem samt kollas imellenåt, VARFÖR lägga ner en massa pengar på tandläkare?Jag har både unga och gamla hästar och alla mår som sagt bra och ingen har några dödliga tandproblem. ;)
Jag skrev ju också att de kollas upp vid vaccinering....
Jag vet många hästar som klarar underhållet i munnen själva, men skrev även att MAN SKA KOLLA UPP DET OM MAN FÅR PROBLEM! Det var det jag menade med att man inte behöver skapa problem.
Det är ju bara tråkigt för din del att du haft sådan otur, men bra att det verkar ha löst sig.

Men tror du att alla själva är så duktiga att de kan kolla tänderna själva och vara så säkra på att det inte missar något som hästen har problem med, jag kan bara gå till mig själv, jag skulle inte fixa det. Dessutom vill jag åtgärda "felaktigheter" innan problemen verkligen kommer.

Enligt min förra "tandis" så var de värsta hästarna (i de allra flesta fallen) de som hade ägare/ryttare som sa "det finns inga problem med min hästs tänder, allt är så bra så", i några få fall stämde detta men i de flrsta fall så såg hästarna rent för jäkliga ut i munnen, någon av dem vet jag att han var helt förundrad över att det hade gått att ens ha ett bett i munnen på hässtackaren.

TL har gjort en undersökning på ca 30 000 hästar där 2/3 hade bettrelaterade skador... Dessa hade mao inte uppkommit i vilt tillstånd.

Min har ett medfött tandfel men hade förmodligen överlevt (om än med en del smärta) i frihet, men han går ej att rida om han inte får komma till tandläkaren med jämna mellanrum.

Ingen har väl påstått att man ska raspa i onöda!?! Hade min kommit till RÄTT person vid ung ålder hade jag inte hafft dessa problem, nu är det dock försent och jag får snällt punga ut med ca 2000 kr 1-2 ggr per år....

Jag har mycket dålig erfarenhet av veterinärer när det gäller tänder, enbart pga deras bristande kunskap (dock ej alla). Dessa dåliga erfarenheter gäller även en mängd elevers hästar.

Oavsett om man har problem eller ej tycker jag det är väl investerade pengar att någon gång i hästens liv (hellst i tidig ålder) uppsöka en kompetent person inom hästtandvård. Finns det inget att åtgärda så är det ju bara att gratulera!

Självklart ska man inte behandla ett "fel" som inte finns, men att som du gör få tänderna kollade är ju helt riktigt. :) Jag undrar om de som resonerar som så att deras hästar "inte har några problem" och därför inte behöver kollas, resonerar på samma sätt när det gäller deras egna tänder? "Jag har ingen tandvärk så jag behöver ingen tandläkare, förresten så har urfolk i alla tider klarat sig utan så det finns ingen anledning till varför inte jag skulle göra det." :smirk:

Nä, de flesta kan nog inte kolla upp hästens tänder själva, men många har nog kunskap att förstå var problemet KAN ligga om det börjar trassla. Då kan de ju söka kunnig hjälp.
Sen finns det säkert de som inte alls har någon vidare hästkunskap, men har häst ändå och där finns det pengar att tjäna för häst-tandläkare!
Den gruppen hästägare bör ju låta kolla sin häst ganska ofta oavsett problem eller inte då de inte besitter tillräckliga kunskaper. (Gäller kanske inte bara tänder utan rent allmänt)
Mina hästar måste ju höra till undantagen då, eftersom de så sällan behöver åtgärdas trots årlig koll.
Jag skulle aldrig strunta i kollerna bara för att det nästan alltid är bra, även om det börjar kännas onödigt.

Men om nu "tandisar" är folk som lurar folk på pengar, vem kollar dina hästar?

Att raspa har jag alltid tyckt var ett skumt sätt att fixa tänderna på, långt innan det fanns häst-tandläkare. Det låter ju inte så mysigt direkt! :crazy:
Om min vet hittar hakar eller dyl hädanefter så tror jag att jag skippar raspen. Mina kusar hör ju inte till de som drabbas så ofta, så då kan jag lika gärna låta en tandis fixa problemet.

Att raspa är en gammal metod, ungefär som att gå till smeden i byn för att dra bort tänderna. Att raspa kan ge stora munskador när det görs i onödan o på fel sätt.
Det beror på vad man menar med att raspa. Med en ordentlig uppsättning moderna raspar kan man göra ett minst lika bra jobb som med elverktyg.
PL

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 545
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hade en veterinär ute häromdagen som kollade på min ponnys tänder. Jag var själv inte närvarande, utan det var min, inte särskilt...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Ragge_
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 224
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Nu blir det en tömkörningsfråga till från mig! Tack förresten alla ni som gav mig tips på hur jag skulle lära mig köra sidvärts! :bow...
Svar
9
· Visningar
4 087
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka