axel
Trådstartare
Jag läste en studie där man fann att 90% av en grupp beteshästar hade kindslemhinnesår. Lite mer på de som även reds.
Har vi då inte en ej fungerande förebyggande "tandvård"?
Vi vill ju använda våra hästar eller vad?
I GB o US behandlar man profylaktiskt o då menar jag inte "floating", men åtgärdar problem som man kan se tidigt.
min ena häst som behandlades av den ende USutbildade/ godkände svenske tandVÅRDAREN har idag 9 år senare ett sunt bett o är alltför lättfödd o inga konstigheter alls.
Den hade knappast levt idag om jag nöjt mig med att "Less is more"= ingen åtgärd fast hästen har problem o behöver äta massor? 800 kg häst.
På rovdjur är det tänket helt OK, men INTE på gräsätare som maler födan o äter stora mängder.
Ska man rida o kräva prestation av en häst som har problem av sina tänder?
Klart att både bett o nosgrimma DÅ kan skapa YTTERLIGARE obehag.
Det här får mig att tänka på hovisar som skyller alla skador på skit i sadeln fast veterinärer finner ett systemfel i dagens hovvård.
Är jag helt fel ute?
Vad anser ni som har erfarenheter av olika tänk?
Har vi då inte en ej fungerande förebyggande "tandvård"?
Vi vill ju använda våra hästar eller vad?
I GB o US behandlar man profylaktiskt o då menar jag inte "floating", men åtgärdar problem som man kan se tidigt.
min ena häst som behandlades av den ende USutbildade/ godkände svenske tandVÅRDAREN har idag 9 år senare ett sunt bett o är alltför lättfödd o inga konstigheter alls.
Den hade knappast levt idag om jag nöjt mig med att "Less is more"= ingen åtgärd fast hästen har problem o behöver äta massor? 800 kg häst.
På rovdjur är det tänket helt OK, men INTE på gräsätare som maler födan o äter stora mängder.
Ska man rida o kräva prestation av en häst som har problem av sina tänder?
Klart att både bett o nosgrimma DÅ kan skapa YTTERLIGARE obehag.
Det här får mig att tänka på hovisar som skyller alla skador på skit i sadeln fast veterinärer finner ett systemfel i dagens hovvård.
Är jag helt fel ute?
Vad anser ni som har erfarenheter av olika tänk?
Senast ändrad: