Hästtänder

Rie

Trådstartare
Kan man säga med bestämdhet att hästen är max 14 år i stället för tex 17?

En bekant har en häst som sades vara 17 år. Nu har den kollats via tänderna och funnits vara 14.
Detta skulle innebära att den blev inriden vid 1,5 års ålder.....(import) och hoppade ganska högt vid 3.....
Detta av tidigare ägare då.

Så hur tillförlitlig är denna tandkontroll? Blandade känslor där, roligt med en yngre häst men inte om det innebär ovan beskrivet scenario...

Sv: Hästtänder

du borde nog ta det med en nypa salt. En kompis till mig var inne med sitt då 18-åriga ponnysto. Veterinären sa: "Denna är inte en dag över 12 år" :rofl:

Både ja och nej, man kan uppskatta hästens ålder ganska bra genom att se på slitage och form och bettets lutning (ju äldre häst, desto "spetsigare" bett). Du kan utifrån slitage och mönster säga att hästen borde vara minst så gammal, men inte mer än så, men jag skulle nog bli skeptisk om någon bestämt sa att "Den är 14 år".

Tänderna slits hela tiden och vid vissa åldrar framträder eller försvinner vissa märken. Men slitaget påverkas ju av hur hårda tänder hästen har och hur den sliter tänderna.

Jag skulle nog ta det med en nypa salt och kanske försöka få någon mer att titta på tänderna. Sen låter det lite otroligt att dåvarande ägare skulle ha tagit en 1,5-åring för 4,5 år.

/Johanna

När man kommer uppåt tio år ökar osäkerheten snabbt även för en rutinerad bedömmare vid 15-20 är den väldigt stor.
I england kan en vet åka dit om han intygar åldern utgående från tänderna.
PL

När veterinär kollade tänder hos oss för passen slog det på tio år sisådär på ett par av hästarna... ;)

Min veterinär skulle åldersbedöma min 2-åring (som blev till via en tjuvbetäckning och jag därför inte hade några papper på) och ville få honom till 3 år att skicka in papprena i passet, men som tur är så har jag bra kontakt med min veterinär, så hon trodde mig när jag försäkrade att han bara var 2 år.

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 948
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 876
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 986
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama