Hästsnusk

fejko

Trådstartare
Min valack betäckte mitt sto häsomdagen, trodde inte han var kapabel och han har gått med ston tidigare utan att det hänt något. Har hört att stoet kan få infektioner, hur stor risk är det? Minskar risken om man tvättar "underredet" på valacken? Har bara två hästar så jag särar ogärna på dem.

Fick han in den med :o?

Min har vart uppe och klättrat, men det är inte så mycket styrsel i apparaten så den hänger mest och dinglar :D.

SÄRA PÅ DEM!

Det är en infektionsrisk på stoet ja. Klart det kan hjälpa lite att tvätta skapet på valacken, men du ska tvätta när det är 'fullt utskaftat' och precis innan han kliver på om det ska göra någon större nytta.

Sen så är det en skaderisk både hos sto och valack. Dels att valacken skadar henne när han klättrar, och att stoet skadar valacken om hon slår ifrån.

Jag vet problemet med två hästar och betäckande valack, jag har haft det själv. Valacken i fråga hade dock den goda smaken att bara klättra under brunst, så jag särade helt enkelt på dem under brunst, så fick de gå och sura i angränsade hage någon vecka. Men mycket hellre det än skaderisken.

Det är förresteninte helt ovanligt att det kommer in 'krångelston' som inte blir dräktiga för att de dras med problem de fått av betäckande valack =/ Vissa går aldrig att få dräktiga.

Så, hur hårt det än känns, hur stort besvär det än är så ska betäckande valacker INTE gå med ston. Har man tur fungerar det mellan brunsterna (gör oftast det om man bara har två hästar och det fungerat bra innan), annars får mans eparera hela tiden. Tyvärr.

hade en valack som betäckte ett sto, även om båda tycktes gilla det (hmm) så tar stoet stryk. bla ryggont. måste säras.

Men om vi nu bortser från riskerna med sparkskador o dyl. Om man inte tänkt betäcka stoet i framtiden så borde det ju inte vara någon fara med att låta dem gå tillsammans.

Jag skulle aldrig komma på tanken att betäcka nåt av mina ston och skulle därför ine bry mig om en valack betäcker (har hänt en gång med ena stoet). Skaderisken skulle jag däremot ta i beaktning.

Tja, det är ju inte s enkelt som att en ev infektion visar sig enbart när stoet ska betäckas. Utan du kan lika gärna stå där med en sjuk ridhäst som kräver utredning, medicinering och konvalescens..

Mitt förr-förra sto fick en livmoderinfektion. Det innebar att hon var 'borta' från ridning ett halvår. Först letade vi orsaken till varför h on var sjuk i tre månader (det var en väldigt atypisk infektion), sen tog det henne ungefär tre månader efter behandling innan hon var 'tillbaka' där hon var innan.

Nu berodde det inte på en betäckande valack, men jag skulle som sagt inte vilja ha det på en ridhäst heller.

Tänkte väl det.

Folk är väl inte så dumma att de antar att alla ston utan urskiljning ska gå till avel.

Jag har tur eftersom min vallack endast betäcker vissa ston. Nu går han ihop med två ston, men inget av dem faller honom i smaken trots att de högljutt visar sitt intresse.

Tidigare gick han ihop med ett annat sto, vilket både han och stoet trivdes utmärkt med :angel:, men då betäckte han henne bara under brunst. Mellan brunsterna var de bästa kompisar. Vi slapp dock sära på dem, eftersom de efter ett par brunstperioder gemensamt beslöt sig att de från och med nu "endast skulle vara bästa vänner".

Nej, men av någon konstig anledning brukar argumentet 'hon kanske aldrig går att få dräktig' funka bättre som 'avskräckare' än 'hon kan få benet avsparkat eller en ryggskada'. Det är tydligen 'värre' att 'hobbystoet' inte går att betäcka OM de skulle få lust att göra det någon gång i framtiden, än att hon skadas allvarligt imorgon.

Fråga mig inte varför, men många stoägare har ju det där med betäckning som en mer eller mindre luddigt utformad dröm/nödlösning i bakhuvudet. Typ.. 'ja det skulle vara kul att ta ett föl efter henne sen när hon gjort sitt som ridhäst' och 'det är så skönt att ha ett sto, för skulle hon bli kroniskt halt eller skada sig så det inte går att rida kan man ju iaf ta föl'...

Men som sagt, risken är lika stor oavsett om det är en ridhäst, ett sto som ska gå i avel någon gång eller en sällskapshäst. Men det är olika argument som tar skruv.

Tvivlar på att tvätt hjälper. Bakterierna snorren får med sig in är stoets egna, från hennes hud eller kolibakterier från bajset.

Vid en riktig betäckning sköljer sperman rent, men här kommer ju ingen sperma. Alltså är infektionsrisken stor.

mandalaki

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Gnägg Vad har ni för erfarenhet av valack som klättrar/vill betäcka sto som brunstar? Båda hästarna har tidigare gått i blandflock. Valacken...
Svar
2
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka