SÄRA PÅ DEM!
Det är en infektionsrisk på stoet ja. Klart det kan hjälpa lite att tvätta skapet på valacken, men du ska tvätta när det är 'fullt utskaftat' och precis innan han kliver på om det ska göra någon större nytta.
Sen så är det en skaderisk både hos sto och valack. Dels att valacken skadar henne när han klättrar, och att stoet skadar valacken om hon slår ifrån.
Jag vet problemet med två hästar och betäckande valack, jag har haft det själv. Valacken i fråga hade dock den goda smaken att bara klättra under brunst, så jag särade helt enkelt på dem under brunst, så fick de gå och sura i angränsade hage någon vecka. Men mycket hellre det än skaderisken.
Det är förresteninte helt ovanligt att det kommer in 'krångelston' som inte blir dräktiga för att de dras med problem de fått av betäckande valack =/ Vissa går aldrig att få dräktiga.
Så, hur hårt det än känns, hur stort besvär det än är så ska betäckande valacker INTE gå med ston. Har man tur fungerar det mellan brunsterna (gör oftast det om man bara har två hästar och det fungerat bra innan), annars får mans eparera hela tiden. Tyvärr.