BandyBoy
Trådstartare
Har hittills endast ridit min häst med helt vanliga järnskor på hovarna. Har inga bekymmer med tappskor - vår hovslagare är toppen på att spika dit skorna
I vinter fick jag idén att ta av skorna och låta hovarna vila från söm och sko - och fick på köpet ett avsevärt högre tempo på skritten! Kan detta hänga ihop? (dvs barfota = bättre skritt) Vet att det finns viss "felmarginal" då även ökad mängd skritt ger bättre skritt, men det är en så markant skillnad att jag reagerade direkt och gjorde kopplingen barfota = högre tempo i skritt.
(Skrittempo med skor: 4,8-5,1 km/h. Skrittempo barfota i vinter: 5,4-5,9 km/h)
Nu till själva frågan för tråden:
Vad finns det för andra typer av skor än järnskor som håller för 8 mil distans?
(min hovis är inte distansintresserad direkt, och inte speciellt finurlig när det gäller olika skor, men mycket duktig på att få skor att sitta kvar)
Vet att det finns en "guldsko" - vad har den för egenskaper och vad är fördelar/nackdelar?
Finns det någon "lätt sko" som ändå är slittålig? osv osv
tips någon?
(Gott nytt år till alla här förresten!)
I vinter fick jag idén att ta av skorna och låta hovarna vila från söm och sko - och fick på köpet ett avsevärt högre tempo på skritten! Kan detta hänga ihop? (dvs barfota = bättre skritt) Vet att det finns viss "felmarginal" då även ökad mängd skritt ger bättre skritt, men det är en så markant skillnad att jag reagerade direkt och gjorde kopplingen barfota = högre tempo i skritt.
(Skrittempo med skor: 4,8-5,1 km/h. Skrittempo barfota i vinter: 5,4-5,9 km/h)
Nu till själva frågan för tråden:
Vad finns det för andra typer av skor än järnskor som håller för 8 mil distans?
(min hovis är inte distansintresserad direkt, och inte speciellt finurlig när det gäller olika skor, men mycket duktig på att få skor att sitta kvar)
Vet att det finns en "guldsko" - vad har den för egenskaper och vad är fördelar/nackdelar?
Finns det någon "lätt sko" som ändå är slittålig? osv osv
tips någon?
(Gott nytt år till alla här förresten!)