Hästryggont, vem ringer jag först?

Harbor

Trådstartare
vår häst kom i mars och har sen dess tränats mycket och fått massa nya muskler. Då i början checkades allt, köpgranskningar, tandraspning, hästmassör, sadeln kollades och stoppades. Hästen hade varit i lite användning efter att ha fått föl och igångstartades alltså igen.
Nu, efter ca tre månader har den kommit bra igång med sin ryttare och börjat tävla. Men sista veckorna har den börjat verka reagera med ryggont. Nu funderar jag vem man borde kontakta i första hand, sadelprovare igen, är det realistiskt efter 3 månader? Eller veterinär, vad kan de göra? Eller massören igen? Hade massör förtvå veckor sen men hon tyckte inte det var nån katastrof.
Hästen ska på en fyradagars träningsmeeting nästa vecka och vill ju komma iväg.
Hästen reagerar med protest när de har haft hoppövningar, har börjat stegra ibland igen. Och när dottern drar längs med ryggen så svankar den väldigt och verkar ömma. Är detta vanligt?

Sv: Hästryggont, vem ringer jag först?

Om den ändrats mycket så är det kanske läge att kolla sadeln igen?

Men om den har mycket ont/haft ont en längre tid så kanske den i första hand behöver kollas igenom av vet!

Om hästen svankar när dottern drar längs ryggen så har den riktigt ont och då anser inte jag att hästen är ridbar. Ta hästen till veterinär i första hand och hittar inte hen något så ta ut sadelprovaren igen. Har hästen inte varit igång tidigare och byggt mycket nya muskler nu på kort tid så skulle jag ju gissa på att det är sadeln som ligger illa men det kan ju lika gärna vara något annat så därför tycker jag att ni först ska kolla hästen på klinik. När hästen sedan är kollad ua av veterinär och sadeln är justerad så skulle jag ta ut en eqterapeut som får gå igenom hästen ordentligt. De får snabbt låsningar när det gör ont och tar emot någonstans och det är alltid bäst att få bort dem så snart det går.

Hoppas verkligen att det bara är sadeln som ligger illa. Ni har ju haft eran beskärda del av otur nu :(

Lycka till!

Byt sadel, absolut. Hästen har varit igång och ändrats i kroppen ända sedan ni provade ut den ni har :) Sen en massör som lossar på spänningar i samband med detta, en tränare som ser ekipagets svagheter och ger bra övningar. Samt ev veterinär om hästen har så ont så att det behövs något smärtlindrande/antiinflammatoriskt eller annan behandling:)

Börja med veterinär. Ta hästen till klinik, en veterinär som kommer ut kan inte göra mer än att konstatera samma som ni, att hästen har ont i ryggen och inte ska ridas.

Utifrån vad veterinären sedan konstaterar kan det bli aktuellt med massör, sadelbyte etc. Men först måste ju problemet konstateras - VAR (muskler, tornutskott etc) och VARFÖR har hästen ont.

Ett meeting nästa vecka hade jag sett som helt uteslutet, även om hästen blir bättre snabbt. Har den ont i ryggen nu ska den först utredas, annars är den inte i tävlingsbart skick (vilket den måste vara för att få starta ö h t)

Har fått en veterinär som kommer till stallet nu på torsdag. Vi börjar med det? Jag tycker att alla våra hästar har haft ryggont då och då, fast vi har haft utprovade sadlar, massörer och allt som finns. Är detta på nåt sätt vanligt?
Man kan ju inte köpa ny sadlar en gång i halvåret heller. Och vissa som tävlar har samma sadlar på alla sina hästar. Fattar inte riktigt .
Här i Finland talar ingen om eqiterapeuter, är det samma som hästfysioterapeut ( sjukgymnast)? För det finns. Och massa massörer förstås.

Har fått en veterinär som kommer till stallet nu på torsdag. Vi börjar med det? Jag tycker att alla våra hästar har haft ryggont då och då, fast vi har haft utprovade sadlar, massörer och allt som finns. Är detta på nåt sätt vanligt?

Det är inte vanligt. Om det varit ett återkommande problem så kanske problemet ligger någon annanstans än i sadeln? Har det varit bättre under någon period, och i så fall - vad bar annorlunda då? Har hästarna samma stam? Har ni alltid använt samma foder? Knepiga örter i hagarna? Underlaget i hage/bana? Samma typ av träning? Samma tränare? Typ av utrustning? Utvecklingshastighet? Ryttarteknik? Samma hästtransport? Låter som ni har ett detektivarbete framför er.

Man kan ju inte köpa ny sadlar en gång i halvåret heller. Och vissa som tävlar har samma sadlar på alla sina hästar. Fattar inte riktigt .
Här i Finland talar ingen om eqiterapeuter, är det samma som hästfysioterapeut ( sjukgymnast)? För det finns. Och massa massörer förstås.

Det är INTE normalt att hästar har ont i ryggen.

Sorry om jag är rakt på sak men är det en renommerad sadelutprovare du använt till alla hästarna är jag rädd att du behöver se över dotterns ridning. Ta hästen till klinik där även ridprov görs. Då kan veterinären även se i vilken form hästen går tills vardags och bedöma även den biten. Troligt behöver hästen någon form av behandling och dottern någon form av ändring i ridningen.

Det är väldigt vanligt att proffsen har några sadlar de använder på alla hästar. Riktigt bra ridning och lite fårskinnspaddar/latexpaddar el dylikt gör susen och får sadlarna att funka trots inte perfekt tillpassning.

Senast ändrad:

Jag hade prövat med sadelutprovaren eventuellt bytt sadelutprovare. Tänk på att långt ifrån alla sadelutprovare vet vad dom gör, tycker allt för ofta man ser "utprovade" sadlar som ligger katastrof. Ifrågasätt och fråga varför den ska ligga som den ligger etc och se vad du får för svar. Dom flesta tror tyvärr bara blint på utprovaren utan att fråga saker och ting.

Hur ser musklerna ut kring manken? Bär sig hästen på rätt sätt? Ligger sadeln bra och hästen bär sig och arbetar rätt så ska den ha bra med muskler kring mankeln också. Har den bra med muskler där och i övriga ryggen så är det antagligen inte sadeln som är problemet.

Efter utprovaren så skulle jag ta kontakt med veterinär som kan se helheten lite mera och kanske kan se om hästen har arbetet rätt med kroppen eller om den avlastar etc eller liknande.

Sist skulle jag nog ta massörer/kiropraktorer osv. En häst ska inte ha ont i ryggen, känsliga kan dom dock vara, det gäller att se lite skillnad där, hästar är ju individer och alla uppskattar inte när man klämmer och trycker och drar sig undan utan att det för den sakens skull gör direkt ont.

Det är inte vanligt. Om det varit ett återkommande problem så kanske problemet ligger någon annanstans än i sadeln? Har det varit bättre under någon period, och i så fall - vad bar annorlunda då? Har hästarna samma stam? Har ni alltid använt samma foder? Knepiga örter i hagarna? Underlaget i hage/bana? Samma typ av träning? Samma tränare? Typ av utrustning? Utvecklingshastighet? Ryttarteknik? Samma hästtransport? Låter som ni har ett detektivarbete framför er.

Nej hästarna har helt skilt ursprung olika ras, ponny, häst
Inte samma foder
Skilda stall
Olika underlag
Olika sadelutprovare
Olika tränare
Olika utrustning
Samma tjej och säkert ridteknik, ja, förstås

Har mina teorier, första ponnyn hade dålig sadel, den första som kom på köpet och dåligt underlag där vi var då, plus kort svängd, svår rygg.

Nuvarande häst har haft outvecklade muskler och det har varit stor förändring i träningen. Från fölande, sto som inte används så aktivt, till aktivt ridande.

Om hästen har så ont i ryggen o t o m börjar protestera måste ni låta den vila från uppsuttet.

en omstoppad sadel blir gärna knölig under. Har ni haft ngn pad under?

Om den har ont i ryggen kan det medföra problem i benen. Var försiktig o tänk långsiktigt.

Om ni tar hästen till Vet. o får ett intyg kan ni nog få kursavgiften tillbaka o även en glad häst som sen kan vidareutvecklas istället för att bli en kanske skadad "problemhäst".

ta lite semester både ni o hästen.
Lycka till i framtiden.:)

*kl*

Allmän reflektion, bara...

Om hästen har ont i ryggen, kan man verkligen bedöma rättvist hur väl en sadel ligger? Har hästen samma form på ryggen när den har ont som när den är helt frisk?

När min häst fick ryggproblem (hästen var nyinköpt då) så började vi med veterinär, som i sin tur inte kunde göra så mycket mer än att konstatera att hästen hade ryggont (vi kollade tänderna på samma gång för att verkligen konstatera att det inte var något problem i munnen då hästen inte markerade ryggont om jag drog med handen över ryggen, utan "bara" bockade vid ridning), och skickade en remiss till en equiterapeut. Hästen fick minst fyra behandlingar av henne, och sen skickade hon oss vidare till en sadelutprovare som hon hade förtroende för.

Hästen reds inte på minst två månader i samband med detta, och jag skulle absolut inte rekommendera att åka på kurs med den i nuläget. Min hade fått så stora problem hos den förra ägaren att vi till slut fick ta bort den.

Jag tycker det låter som ni rivstartat hästen och tränat och tävlat på väldigt mkt . Jag hade definitivt tagit klinik veterinär utöver ryggen kan den ha problem med bak knäna tex som sekundär följd .
4 dagars meetinget kan ni stryka direkt om ni vill göra allt nu för att mota Olle i grind och inte förvärra ngt .

Veterinär såklart som kan gå igenom hästen grundligt. Att den har ont i ryggen behöver inte vara att det sitter i ryggen ens utan kan vara något sekundärt lika gärna. Åk in på klinik och få den undersökt/utredd..

Träningsmeeting kan ni nog glömma nästa vecka då det låter som om detta inte är något som blivit över en natt helt klart

Vet att det i åbotrakten finns i alla fall två hästosteopater som har kommit ända till österbotten. Helt klart värt pengarna. De har två gånger gått genom min häst och hittat en hel del låsningar, fungerar som en kiropraktor ungefär. Tyvärr är det rätt fullbokade

Så som du beskriver situationen skulle jag föreslå att i första hand låta hästen vila.
Du skriver att den satts igång efter föl, och "tränats mycket".
Det låter som ett ganska effektivt sätt att ge hästen smärtor.

Nej hästarna har helt skilt ursprung olika ras, ponny, häst
Inte samma foder
Skilda stall
Olika underlag
Olika sadelutprovare
Olika tränare
Olika utrustning
Samma tjej och säkert ridteknik, ja, förstås

Har mina teorier, första ponnyn hade dålig sadel, den första som kom på köpet och dåligt underlag där vi var då, plus kort svängd, svår rygg.

Nuvarande häst har haft outvecklade muskler och det har varit stor förändring i träningen. Från fölande, sto som inte används så aktivt, till aktivt ridande.

Som sagt, tänk om när det gäller träningen.
Dotterns ridning verkar inte vara bra för hästars ryggar.
Den här hästen verkar ha blivit övertränad utifrån sina förutsättningar.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 273
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 754
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 457
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka