Hästras och provridning

N

nore

Var inte säker på var jag ska lägga tråden, flytta om den ligger fel.

Imorgon ska jag provrida en ponny som jag eventuellt ska bli medryttade på om allt funkar. Skulle gärna vilja ha lite tips om vad man ska tänka på, vad man ska testa på hästen mer än gas, broms, ställning mm.?

Pratade precis med ägaren i telefon, hon sa att det var en korsningsponny och lite trivalski ras(stav?) och jag har ingen aning om vad detta är för hästras någon som vet? Kan hända att jag höde fel men det var något i den stilen. Har sökt på google men hittar inget där.. Så då hoppas jag att ni bukare vet:)

Sv: Hästras och provridning

Ja, de viktigaste är väl att du märker att de funkar mellan er och att du klarar av hästen. Kolla så att den lyssnar på alla hjälper, som du sa gas, broms, ställa, böja, sidförande och halvhalter, allt du kan komma på.
Vad används hästen till och vad tycker du om? Gillar du att hoppa och de är ok med ägaren kan ni ju testa de. Ska ni rida i skogen så rid ut en sväng. Kolla om den försöker vända eller har andra "hyss" för sig. Kanske bockar eller blir het.

Ja, se vad du tycker om den helt enkelt. Sen är de ju inte bara ridningen du ska känna av, utan hur är hästen i stallet? Är den lätt att hämta i hagen? Vad ska du hjälpa till med i stallet och sånt. Fodring tex.

Allt du kan komma på runt omkring.

Om jag åker och provrider en häst så vill jag helst att den är ute i hagen eller redan intagen när jag kommer dit. Då ser man hur hästen är att ta in från hagen och sen även hur den är i stallet när man gör i ordning den. Jag brukar själv göra i ordning hästen och självklart kollar man också hästen kropp dvs ben osv. Så att allting ser bra ut. En del ägare tycker nog inte helt om att man "tittar och känner igenom hästen" för mycket men jag själv tycker bara att det är bra. Sen beror det ju självklart på vad du är intresserad av för gren eller om du är allround ryttare och då vad du vill att ägaren skall visa sin häst i för gren. Brukar göra så att ägaren rider först och sedan jag. Och även fast jag bara är dressyr ryttare så vill jag gärna se hästen hoppad av ägaren. Glöm inte att fråga viktiga saker som: Hur hästen är att sko/lasta, vid uteritt, skador osv.

Lycka till! :)

Jag skulle vilja se hästen i stallet och göra iordning den, så du vet hur den är att hantera.

I ridningen hade jag inte gjort så avancerade saker, utan som du säger, testa gas, broms, styrning etc.

Kanske menar du Prewalskiis häst? Jag har aldrig hört om tamhästar som har sånt blod i sig, men så kan det säkert vara. Jag tänker dock automatiskt på Konikponny som är lite lik Prewalskii.

Lycka till på provridningen! Så får du berätta hur det gick sen!

Tack så mycket för tipsen:) Jag provred hästen i fredags och det gick jättebra:) Han lyssnade på mig och gick jättefint. Och ägarna verkade jättenöjda, de sa att det sågg jättefint ut och att vi passade ihop. Så nu tror jag att jag äntligen har hittat en medryttarhäst:D

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 469
Senast: Magiana
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama