Hästrädd

nella84

Trådstartare
Hej! Jag ha fått ett jobbigt problem som jag ha haft panik över ett bra tag nu. Ha alltid älskat hästar ända sen jag var liten och ordet häst var mitt första ord. Har haft egen häst i fyra år när jag 13-17 år och hade det helt underbart med min gulliga ponny. Sen blev han sjuk och blev tvungen att avlivas och jag ville inte ha någon ny häst då jag tyckte att det va jobbigt när min bästa vän försvann. Sen gick jag på ridskola i ca 2 år och trivdes inte sådär jättebra, saknade friheten och att rida ut i skogen när jag ville. Men sen hände det en ridolycka för ca ett halvår sen och jag trodde att jag skulle få sitta i rullstol för resten av livet men så blev det inte som tur är men nu känner jag fortfarande den rädslan av att jag ska skada mig eller dö när jag tänker på att rida. Ha aldrig någonsin tänkt eller känt så innan och det är så tråkigt då jag egentligen vill ha en ny häst men jag våga inte rida längre. Innan jag blev rädd så ville jag så mycket när det gällde hästar, jag skulle skaffa en läromästare och börja hoppa och börja tävla som jag alltid varit min stora dröm men nu känns det helt förstört. Någon som känner igen sig? Ingen som jag umgås med är hästintresserad och förstå inte hur ledsamt detta känns och säger bara att jag ska hitta en annan hobby.

Sv: Hästrädd

Jag tycker att vissa saker är jätteläskiga, det tyckte jag inte för fem-tio år sedan, det har hänt så mycket som bit för bit tagit bort det roliga med att rida.
Just nu jobbar jag med en häst som inte rids -hon håller på att förberedas på det.
Jag känner idag att jag vill ha en häst att bygga upp förtroende för (kanske du också vill?) eller skaffa mindre hästar som man kan köra och ha roligt på annat sätt är ridning med :)

Har du tid för en egen häst, är det tanken? Skaffa en lugn gammal pålle som inte rör sej många knop i onödan och inte är rädd för trafik och dyl. så du kan koncentrera dej på att hitta tillbaka till det som är roligt med hästar.

Du behöver inte känna dig ledsen för att du har blivit rädd för hästar och ridning, det går att få tillbaka "det roliga med ridningen" igen. :)
Börja med att rida en lugn häst som är snäll ute och som du litar på, ha någon med dig om det känns bättre för dig.
Jag var ju själv med om en ridolycka för några år sedan, jag blev väldigt rädd att rida efter det, men jag köpte mig en häst som var lugn och snäll att rida. Nu känns det mycket bättre, rädslan kan finnas där ibland men ingenting som påverkar mig så mycket. Jag har tom börjat rida andras hästar som är väldigt stökiga och det är faktiskt jättekul! :rofl:
Det kommer gå jättebra för dig också, bara du hittar en häst som du kan lita på, då ska du se att ditt självförtroende för ridningen kommer tillbaka. :banana:
Ha de gott!

Åh, du skulle rida min medryttarhäst! En gammal "lunkfarbror" som på sin höjd travar iväg ett par steg om han blir rädd för något. Han är verkligen stencool...

Vad jag vill säga med det är: det finns hästar för dig därute också. Det kan till synes verka hopplöst att hitta en häst när det står i annonserna att hästen är het/svår/kräver tuff ryttare/ etc, men de där riktigt "hästräddvänliga" finns också. Ge inte upp!

du skriver hästrädd eller menar du ridrädd?

hästrädd kan du bota genom att köpa en SNÄLL gammal häst.
Inte ha några tävlingsmål. Bara lära dig bli av med rädslan.
för det är ju det viktigaste av allt. att det ska bli kul igen.

ridrädd - ja då kan du ju köpa dig kanske en ponny som du inte kan rida på om det bara är hästarna du saknar delvis.
eller börja köra?

alla har sagt i princip samma sak och det är faktiskt så det är, det gäller för dig är att hitta en lugn och snäll häst som du kan bygga upp ditt självförtroende med! alla har vi nog ramlat av någon gång och blivit lite rädda för att rida, men på ett eller annat sätt kommit över det. vissa blir lite räddare än andra. jag blev själv SKIT skraj när jag var liten när jag ramlade av och bröt armen. men jag blev då skötare på stallets lungnaste och snällaste häst och red nästan bara honom hela tiden! han hjälpte mig jätte mycket att bygga upp mitt förtroende. nu är är jag helt "botad."
en annan grej som du kan göra är att rid amycket för tränare. och tala om för tränaren att du är rädd, skäms inte för det! och då kan tränaren hjälpa dig att få tillbaka förtroendet igen. det är bättre att rida för en privat tränare än på en ridskola om man är ilte rädd. för då har tränaren mer tid för bara dig och ni kan göra övningar som passar just dej.

men något som du absolut itne ska göra är att ge upp! du KOMMER att komma över din rädlsa!!!

Lycka till!!!

Leta rätt på någon shettis som du kan hjälpa till med att sköta och köra. Då märker du ju om ridsugen kommer tillbaka så småningom. Annars vet du ju om du kan tänka dig just en körponny! Lycka till och kom ihåg att det finns så mycket mer än just ridningen som är roligt med hästar :love: !

ska åka och provrida en äldre ponny i morgon, är så nervös!!!!Vill ju ha en gammal häst, iaf nu i början, och den är inkörd också : ) Håll tummarna! Var och kollade på stall i helgen som är jättemysigt så jag bara vänta på att det ska hända något dumt nu för det känns lite för enkelt, men så ska man inte tänka. Detta känns precis som för typ 10 år sedan när jag skulle skaffa min första foderhäst, samma månad, samma storlek på häst och samma färg, känns lite komiskt : ) Stallhyran är lägre än vad jag väntat mig men det är ju bara positivt! Men sen kommer det ju alltid utgifter som man inte räknat med iofs. Var bara tvungen att skriva av mig lite...Ha varit ensam hemma hela dagen, ringt mamma men hon tycker nog att jag är tjatig och det ösregnar ute så jag typ bara springer runt i lägenheten, det känns så pirrigt!!!

Min nya pålle kommer denna vecka! Hon skulle ha kommit igår men det blev förhinder så jag gå som på nålar :bump: Är så nervös fastän att jag ha haft häst förut så känner jag mig lite förvirrad men jag ha fått stallplats där det finns jättetrevliga hjälpsamma människor :) Är nu också nyförlovad så detta är verkligen en trevlig vecka!

Oj. Du kunde likaväl ha beskrivit mig för något år sedan.
Jag hade också en olycka med mitt nordsvenska sto, då jag trodde att jag skulle dö, och efteråt när jag insåg att jag överlevde undrade jag om jag någonsin skulle bli helt återställd och kunna gå.
Jag blev rädd för att hantera min häst och jag blev rädd för att möta det hon var rädd för - fotgängare och mopeder.
Länge var jag rädd när mopeder körde förbi mig eller på t.ex. skolgården. Jag fick nästan hjärtklappning och panik...

Men tack vare snälla hästar och envishet så är jag inte längre rädd av mig. Jag kan möta mopeder, vilket då var helt otänkbart. Mitt tips är att börja med att undvika det du är rädd för och arbeta med en häst då/där du känner dig trygg. Efter det börjar du utveckla det hela tills du alltid kan känna dig trygg.
Lycka till!

Jag har nu haft egen häst i en och en halv vecka och än så länge känns det bra! Ha börjat skritta henne lite nu i två dagar, små rundor men det känns bättre och bättre. Min sambo och syster ha också varit snälla och ställt upp och gått med mig, känner mig som ett litet barn igen :) första dagarna tittade jag bara till henne och sen tog jag ut henne och pysslade med henne. Så det går framåt!

Har/har haft ett liknande problem som ditt, inte just att jag varit rädd för att rida men att hoppa hinder över 1 meter. För ett antal år sedan krashade jag i en bred 130 cm hög oxer och knäckte tre revben och var nära att bryta nacke och rygg, men jag klarade mig och blev inte rullstolsbunden, som läkarna först trott. Men sedan dess får jag ångest och panik när hindren blir högre än 1 meter. Nu går jag på ridskola, inte för att lära mig rida, utan för att bli av med den hoppskräck som infunnit sig. Rider ännu inte hinder på 1 meter, utan små kryss och andra småhinder eftersom jag vill känna mig 100% säker när jag börjar hoppa liter mer "höjder". Jag rider då lugna och hinderkloka fullblod och fbl/hbl som inte hoppar högre än vad hindret är högt och defenntivt inte rör sig mer än vad ryttaren vill. Men precis som alla säger så föreslår jag en häst som du kan lita på, och en duktig tränare/annan preson som du också litar på och känner att du kan följa hennes/hans råd utan att vara rädd att det händer något eller att personen överskattar dig.

Lycka till med din nya häst!! :idea: :D

Gå inte och tänk på att du kanske dör om du rider ut tex om du ramlar av el ngt sådant!
DU kan lika gärna gå ut på gatan och bli överkörd av en bil.Så kan man inte tänka.Det enda säkra i så fall är att sitta nere i källaren.
Jag tycker absolut inte att du ska hitta ngn annan hobby.Om du inte känner att det absolut inte går att börja om.För du måste tycka det är kul,annars är det ingen ide!Att rida på ridskola och ha egen häst är inte alls samma sak,det förstår jag.Jag tycker du ska börja med att vara i stallet och sköta om hästar,steg för steg och känna dej för.Jag tycker du ska skaffa en lugn och trygg häst du kan sköta och rida,en medryttar häst tex.Det är inte samma krav som att ha egen häst och du har större frihet.Det är en bra början innan du skaffar egen häst egen om det blir aktuellt.Som sagt tvinga dej inte till ngt,de måste kännas rätt först!Så småning om kommer nog din rädla gå över,då du längtar efter livet innan olyckan.lycka till!

"Jag tycker du ska skaffa en lugn och trygg häst du kan sköta och rida,en medryttar häst tex.Det är inte samma krav som att ha egen häst och du har större frihet.Det är en bra början innan du skaffar egen häst egen om det blir aktuellt."

Som jag skrivit innan så ha jag redan skaffat mig en liten pålle, men jag ta det ändå i min takt och att bara stå och pyssla med henne är hur mysigt som helst! Var inne på spåret att skaffa medryttarhäst men jag vill inte känna krav från någon ägare utan jag vill hellre sköta mig själv och ta det lugnt. Jag skritta små promenader med henne och jag tycker att jag redan börja känna mig lugnare, ibland sitter jag och nynna på julsånger ( ploppa alltid upp just julsånger,intjatat på nåt vis) och på så vis bli jag lugnare och slappnar av :smirk:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama