hästpasset!

O

Osis

det ger mig bara en massa frågetecken!

jag ahr en fjording som jag inte ahr stam på, jag vet ju heller inte om det stämemr att han är född 1988. han är inte registrerad vad jag vet heller...

om man nu fixar ett pass till honom och sedan kanske får tag på desom har fött upp honom så man får stam och allt sånt..
hur gör man då? måste man fixa ett nytt pass då eller kan man skiva över det andra??

Sv: hästpasset!

Osis skrev:
det ger mig bara en massa frågetecken!

jag ahr en fjording som jag inte ahr stam på, jag vet ju heller inte om det stämemr att han är född 1988. han är inte registrerad vad jag vet heller...

Vad heter han? Jag sålde en fjording för något år sedan som det inte fanns papper på (vad jag vet) men jag vet härstamningen o dyl. Världen är ju bra liten ibland så det kanske är han?

Om du kontaktar föreningen för fjord hästen så vet de säkert hur du ska göra.

Men du måste ta ut en id-kontrollant som gör en signalenments beskrivning (virvlar och sånt) samt att jag tror att det är krav på chipsmärkning på fjordisar eftersom de är så lika. Sen tar du ut en veterinär som kollar tänderna och skriver ett intyg på hur gammal hästen är.

Hur du ska göra om du hittar uppf och stam vet jag inte men kontakta fjordföreningen så kan dom säkert hjälpa dig!

Veronika skrev:
Vad heter han? Jag sålde en fjording för något år sedan som det inte fanns papper på (vad jag vet) men jag vet härstamningen o dyl. Världen är ju bra liten ibland så det kanske är han?

Han heter Fjodor..

QuickStar skrev:
Om du kontaktar föreningen för fjord hästen så vet de säkert hur du ska göra.

Men du måste ta ut en id-kontrollant som gör en signalenments beskrivning (virvlar och sånt) samt att jag tror att det är krav på chipsmärkning på fjordisar eftersom de är så lika. Sen tar du ut en veterinär som kollar tänderna och skriver ett intyg på hur gammal hästen är.

Hur du ska göra om du hittar uppf och stam vet jag inte men kontakta fjordföreningen så kan dom säkert hjälpa dig!

tack. jag ska kontakta fjordhästföreningen omedelbart.

okej. synd.. vore hemskt roligt att veta fjodors härstamning..

Jag hade typ samma problem. Har varit i kontakt med uppf. men det gills inte då det inte finns någon språngsedel eller andra papper och muntliga uppgifter gäller inte.
Jag tog ut en idkontrollant som gjorde signalementsgeskrivning och chipmärkte. Det är ej krav med chip men rekommenderas. Sen fick jag ett rött pass som typ innehöll hästens namn, hans signalement och ett chipnr. Inget åldersintyg eller blodtypning krävs... men kolla med ragistratorn på SFF hon har koll på läget! PM:a om du undrar mer!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur