M

Madeleine Nilsson

(Jag vet att den här tråden skulle passat bättre på Hästverksamhet, men jag lägger den här ändå, eftersom jag vill ha svar från folk med islänningar!)

Ni som har skaffat pass till era hästar, hur lång tid har det dröjt från det att ni skickade in papprena tills man får passet? Antar att det är olika beroende på när man gjorde det, men på ett ungefär? Jag skickade iväg papprena nu i augusti.

Sen en sak till. Om nu - mot all förmodan - reg.beviset skulle komma bort på något sätt, innan passet är klart alltså, hur blir det då? Har hört att den som har hästens reg.bevis automatiskt äger hästen, vare sig han/hon hittat det på gatan eller vad som helst...
Nu har jag ju skickat allt som rekommenderat brev, men jag litar inte riktigt på posten här där jag bor och speciellt inte nu på sommaren, när de har vikarier och allt...

Sv: Hästpass

För mig dröjde det ca 3 veckor, men det var i februari då det var aviserat att det var kortare kö. Just nu skulle jag tippa på längre väntetider med tanke på allt som hänt/ händer med avelskansliet.

Har du ett rek går det att spåra, det finns ju ett kolli-id att gå efter. Kan du säkert söka efter på posten.se efter själv också - och se om/ när det hämtats ut. Returen kommer som pf. Vet du när det skickades borde kansliet kunna svara på leveranstid ...

Tillägg: ta ALLTID kopior på de handlingar du skickar in. Blir det trassel är det bra mycket lättare att lösa.

Senast ändrad av en moderator:

eftersom du redan skickat in är det ju inte aktuellt, men man kan "köpa sig före kön" för 200 kronor extra, om man behöver det snabbt.

Jag kan tänka mig att det är lång kö nu, dels för att det är sommar och semester, dels för att det är flytt på gång av avelskansl. (eller har det redan flyttat kanske??), och dels på grund av att det börjar närma sig årsskiftet då alla ska ha pass...

Jag skickade in för några hästar 20/4, när det inte heller skulle vara så lång kö. Har inte fått tillbaka ännu. Nu har det ju varit sommar och flytt på gång så det tar nog sin tid.

Jag tror inte det kan vara så att den som hittar ett reg.bevis automatiskt räknas som ägare, om du har ett köpekontrakt på hästen så ska ju den som hittat beviset också kunna visa ett köpekontrakt som bevis på att hästen bytt ägare...
Men det är nog lugnt :)

Jodå, kopior har jag massor av! Skulle aldrig våga skicka nåt annars!

Jag såg att man kunde det, men jag har inte alls bråttom, så det fick vara.
Ja, jag tänkte väl att det borde ta lång tid. Men det är ju bra att höra att det tagit lång tid för flera, så jag inte behöver oroa mig för att nåt kommit bort eller så!

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas du har rätt! Tyckte själv det lät smått underligt...

Förresten, tack allihopa för svaren!

för mig tog det ca. 1 månad, men det var i januari i år.. då hade de nog inte så mkt o göra,är nog lite värre nu.... posten ska du allt lita på , oavsett om det är vikarier eller ej! (jobbar själv där som fast)

Nja, på sommrarna brukar det bli ganska så galet med postutdelningen hos oss. Vi brukar få brev som egentligen är till någon helt annan, som bor i andra änden av byn. Många gånger hamnar vår post hos grannen och det är ju inte så farligt, men man är ju rädd att någon viktig räkning eller liknande kommer till någon som inte lämnar tillbaka den...
Visst, det är inte lätt för sommarvikarierna att hålla reda på allt, men ändå...

Men, jaja, det är väl bara att förbereda sig på en lång väntan och det hade jag ju räknat med också. Skulle egentligen skickat in mycket tidigare, men av olika anledningar blev det inte så.

*stön*

Skickade in papperen (utan förtur) i slutet av april.

I dag fick jag meddelande om att de mottagit papperen. Mottagit?? Nu???

Fick åtminstone veta att jag står på plats 375 :(

:confused:
Skickade in mina papper för snart 1 månad sen. Har inte fått något papper att de har mottagit dem.
Undrar vilken plats jag står på? 895 kanske ;)

har mailat och frågat efter mitt pass.
fick som svar att dom höll på att flytta.
kanske hade varit smart att skynda på passen innan man flyttade.
speciellt då mitt gick iväg i början på feb.

jag skickade in mitt pass i slutet på mars, eller om det var 1 april :crazy: ..grejen är den, att jag har inte fått det ännu,och det största problemet är att mamma skickade in papprerna åtmig...-UTAN ATT SKICKA DEM REKOMENDERAT...satt vem vet...papprena kan ju lika gärna ha kmit bort på posten... :cry: :( ...men, men...får se helt enkelt..har försökt få tag på dem på kansliet, men inget svar...

mazarein skrev:
jag skickade in mitt pass i slutet på mars, eller om det var 1 april :crazy: ..grejen är den, att jag har inte fått det ännu,och det största problemet är att mamma skickade in papprerna åtmig...-UTAN ATT SKICKA DEM REKOMENDERAT...satt vem vet...papprena kan ju lika gärna ha kmit bort på posten... :cry: :( ...men, men...får se helt enkelt..har försökt få tag på dem på kansliet, men inget svar...
Tror du att dom papprena är speciellt stöldattraktiva? Det är väl snarare så att mottagaren har svårt med ordningen.
Jag fick vänta 7 mån förra året när det inte var storpanik, som det är nu, så man kan ju tänka sig.

Gaaaah! Utan pass får jag inte tävla nästa år och hennes pass skall skickas in nu i månaden.. *massa svordommar*

IrpaSnirpa skrev:
Gaaaah! Utan pass får jag inte tävla nästa år och hennes pass skall skickas in nu i månaden.. *massa svordommar*
Räcker det inte med kvitto på att man skickat in till SIF? Har för mig att det står i nån tråd....

Korven skrev:
Räcker det inte med kvitto på att man skickat in till SIF? Har för mig att det står i nån tråd....

Åhh!! hoppas det, skall försöka få kontakt med SIF snarast och fråga hur det ligger till, annars tänker jag terra dom där minst 5 ggr per dag tills dom ser till så hon har sitt pass.. :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 983
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har en häst på prov, import från Lettland. Den har ett Lettiskt hästpass, då behöver jag inte, om jag förstått det rätt, fixa...
Svar
0
· Visningar
1 186
Senast: Thrillie
·
S
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp och råd från de som kan det här bättre än mig. Lånade ut min häst på foder i Augusti pga tidsbrist. Vi skrev...
2
Svar
21
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka