hästosteopat

vinkelina

Trådstartare
nån som testat och kan berätta om de va bra eller dåligt. Har förstått att de "stabiliserar" upp hästen och ser till att den blir jämn i kroppen (hittar inte de rätta orden, översätter från en finsk sida)

skall nämligen komma en till vårt stall och nu får man skriva upp sig på listan. Funderar på att lägga min heppa.

Hon har "alltid" haft problem med vänster boge, stel vid ridning osv. blir dock bra bara man orkar gympa upp henne. både röntgat och haft ut massör som ej hittar nått att anmärka på, så tänkte testa detta, tror ni att de kan vara nått?

vad brukar ni betala? utbildad så klart

Sv: hästosteopat

Och vem har sagt att jag inte gör det? Har dessutom en jätteduktig tjej som rider 1-2 dagar i veckan.

Jag vet inget om hästosteopater, så där kan jag inte hjälpa dig. Däremot har jag själv besökt en osteopat för att behandla min nacke. Det blev två besök, för att jag inte ville avskriva det direkt, utan ge det en chans. Behandlingen bestod i att jag låg på rygg och x höll mig under nacken och sedan under bäckenet för att balansera ryggmärgsvätskan som var i obalans. Enligt mig, hokus-pokus, och det hjälpte inte ett dugg. Fick det rekommenderat av någon som var mycket nöjd men som också är "andlig" av sig. Kanske det i detta fall handlade om att jag inte trodde?

Jag var hos en osteopat i förra veckan.
Då jag har haft ont i ryggen i 2 år (efter avbockning 2 ggr) samt problem i bäcken länge. Det är helt borta nu, skall dit nästa vecka igen.
Skall gå igenom mina hästar också då hen jobbar med häst och hund.
För min del var det jättebra.

Osteopater verkar jobba på lite olika sätt enligt min erfarenhet, lite av en blandning mellan naprapat, kiropraktik. de rättar till obalanser i kroppen både i skelettet och i andra system som nerver, muskler. Har själv blivit hjälpt och min häst har också blivit hjälpt.
jag tycker absolut att man ska låta sin häst få regelbundna behandlingar, ialla fall en koll ca en gång per år. Sen om det är av just en osteopat eller kiropraktor spelar nog inte så stor roll - bara det är en duktig och seriös person. Det kan förebygga sekundära hältor och du slipper sitta och rida "i motvind" och få onödiga problem i ridningen som beror på att hästen inte KAN göra det du ber om, för att den är sned.
Så gott som ALLA hästar är lite små sneda nån gång i livet - det räcker med att den halkat till lite i hagen.
Så enligt mig - väl spenderade pengar!

verkar i alla fall vara en kunnig person om man ser till hennes hemsida. hon jobbar med hästens egen vikt för att få den i balans tex. 5.9 fick vi tid så skall bli spännande att se resultatet. märker helt klart att hästen har en låsning, för vill ej länga stegen i traven

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 506
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 385
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 231
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 592
Senast: Skorpis_8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka