Hästosteopat och patellaupphakningar

Sv: Hästosteopat och patellaupphakningar

Cilla - är du anti hela den alternativa yrkeskategorin? Eller 'bara' de som är väl ute i det blå och seglar? Tror du lyckats dissa de flesta kategorier nämligen nu, ändå finns det ju mer än en klinik som samarbetar med equiatriker/kiropraktor/equiterapeut/etc. Och veterinärer som vidareutbildar sig i kiropraktik, etc etc..

Jag dissar utan tvekan den som påstår att man kan flytta på delar av bäckenet (utan slägga och stämjärn), och att patellaupphakning skulle kunna botas genom denna alternativa anatomi.

Du dissar de som är i det blå och seglar mao ;)

Sen, det här med att flytta kotor/annat. Du kan ju genom att släppa en muskel t ex få en kota som är aningens 'förskjuten' att gå tillbaka till sin plats. Eller är vi oense där med? Ta t ex min rygg, en av kotorna i ryggen dras en aning 'snett' av muskelspasmer. Den är inte 'ur led', utan bara inte i normalläge för att stå rakt upp och ner (däremot i normalläge för att ha ryggen lite böjd åt sidan eller hur man ska säga).

Genom att släppa muskelspasmen, så hamnar kotan rätt.

Och det är ju ofta precis det som sker när det talas om att rätta/flytta kotor/bäcken/blaha. Dvs är eg en språkgroda..

Kotorna ligger nog rätt hela tiden, det är muskulära problem det handlar om...
DU har annars helt rätt angående språkgrodan och det är nog egentligen det Cilla menar också - jag har diskuterat saken med henne IRL...

Skolios ger inte ryggsmärtor, du har förmodligen vanligt ont i ryggen som alla andra.

Är man sned nånstans beror det för det mesta på muskler som håller något på sniskan. Man kan inte ändra läget på bäcken eller ryggkotor med mindre våld än man får vid t ex en trafikolycka.

Vad som hände med din rygg kan jag förstås inte ens gissa, utan att ha varit där. Men det var ju bra att du kände dig bättre efteråt.
Förstår varför man måste gå till en kiropraktor för att bli rak efter en skada, som musklerna mkt riktigt håller kvar i felläge.

har själv blivit tillfixad i länd o bröstrygg av min homiatriker o ena hästen i ena korsleden av min ET
Det är himla intressant att se när Magic inträffar.
hästen fick en helt annan uppsyn o den har svårt att simulera.

Det är nu 2 år sedan sista behandlingen.
Man uppsöker bara dessa vid behov o tar bara hjälp av dessa om man har god erfarenhet av dessa, vilket är väldigt svårt att få av läkare.

De riktigt skickliga Vet. o Ortopederna hänvisar vidare- om man inte klarar av saker.

Sundsvall o L-köping o Gbgs idrottskadecenter har de bästa ortopederna(om det inte har förändrats på 10 år:angel:)

Kotorna ligger nog rätt hela tiden, det är muskulära problem det handlar om...
DU har annars helt rätt angående språkgrodan och det är nog egentligen det Cilla menar också - jag har diskuterat saken med henne IRL...

De muskulära problemen gör ju att kotan 'låses fast' i t ex ett 'ytterläge'. Man känner det om man känner längs ryggraden, när det är knas så känner man att en kota inte är riktigt 'i linje' med de andra. Den är ju dock inte dislokerad, utan den har bara inte full möjlighet att 'röra' sig normalt. För en krampande muskel håller emot. Men släpper man muskelspänningen får kotan normalt spelrum. Så, den är ju inte rätt för 'rak rygg' eller hur mans ka säga, men är inte 'fel' lägesmässigt för 'böjd rygg'.

Så, visst är det muskulära problem (jag har skadade kotor med men det är en annan historia och inget som någon kan göra något åt, varken läkare eller hokuspokusmänniskor - tyvärr).

Men kotan är ju inte rätt när muskeln håller den fel. Men felet är inte kotan. Så blir lite hönan eller ägget om kotan ligger 'fel' eller det bara är muskler. Men vi är helt ense i sak ;)

Jag ramlade av sista ggn(ta i trä) för 12 år sen.
Blev synbart sned- Syntes mest på axlarna.

Gick så i 2 da´r o ingen ska få mig att tro att musklerna drog till detta, utan jag fick en kotförskjutning.

Hade jag väntat med att fixa till mig hade troligtvis fler symptom symptom uppstått. Fick akupunktur för att musklerna skulle slappna av o inte dra tillbaka felläget.

När jag blev rak igen kändes den ställningen konstig -på 2 dar:crazy:

Nu kan jag ju inte uttala mig vad som hände dig, men du kan få en akut muskelreaktion. Det behöver ju inte vara en långvarig sakta påsmygande låsning, utan du kan ju få akuta muskelskador/problem.

Så det är ju inte alls omöjligt att det är musklerna även omd et kommer blixtsnabbt och akut.

Men soms agt, kan för lite för att uttala mig om ditt fall. Däremot KAN ju kotor dislokaliseras, utan tvekan. Jag har ju provat både och (och ironiskt nog - muskelskadorna gjorde mest ont)

Fast skadade muskler går inte att manipulera tillbaka på en minut.

Jag hade en medryttare på 41 år för 14 år sen.
hon hade fått diagnosen förslitna höftkulor o gick o red snett o hade riktigt ont.
ville inte ha en sned ryttare på min häst, så jag skickade henne till min homiatriker som ville se plåtarna på höfterna innan.

hon gick på sjukgymnastik o simträning o fick ha sin smärta enligt ortopeden.

Efter det 2:a återbesöket började hon att Bugga. Slutade med sjukgymnastiken, varav sjukgymnasten sa- men jag kunde oxå ha gett Akupunktur.
Varför hade hon då inte gjort det? Sen fattade hom inte att det behövdes justeras först.
Medryttaren o flera andra bekanta har blivit bra å går bara ngn gång om året för att underhålla eller vid akuta fall.

Senast ändrad:

Jag hade en medryttare på 41 år för 14 år sen.
hon hade fått diagnosen förslitna höftkulor o gick o red snett o hade riktigt ont.

Det var en mycket ovanlig diagnos för någon som var så ung. Förmodligen felaktig eller missuppfattad.

Jo men man är ganska rättslös i sjukvårdssystemet om det redan finns en diagnos.

Jag hade en patient född -58 förra veckan och hon hade fått sina höftleder utbytta -00 + -01...

Snabbsvar på hästlurendrejeriet über alles!

Finns alldeles för många kvacksalvare i den branschen och de som är kompetenta har samarbete med klink eller veterinär. Den jag kallade ut i början av sommaren kiropraktor/equiterapeut/massör/laserman kollade hästen tog 500:- och sa att det var nog bäst att jag åkte till ATG ist för det var nog inget han kunde jobba med. OK, fine with me. Han var i alla fall ärlig! Behandlade hästen x 2 i leder bak och fram och har den nu friskförklarar på vet.besiktning. Få ett sånt papper av en kvackis om ni kan.

Fattar inte att hästägare går på detta, hallå!!!!! Går du till en tarotdam om du brutit armen, benet eller har sjuksymptom??? Nope, du går till doktorn och det är dit våra hästar oxå skall gå tycker jag.

WB

Snabbsvar på hästlurendrejeriet über alles!

Finns alldeles för många kvacksalvare i den branschen och de som är kompetenta har samarbete med klink eller veterinär. Den jag kallade ut i början av sommaren kiropraktor/equiterapeut/massör/laserman kollade hästen tog 500:- och sa att det var nog bäst att jag åkte till ATG ist för det var nog inget han kunde jobba med. OK, fine with me. Han var i alla fall ärlig! Behandlade hästen x 2 i leder bak och fram och har den nu friskförklarar på vet.besiktning. Få ett sånt papper av en kvackis om ni kan.

Fattar inte att hästägare går på detta, hallå!!!!! Går du till en tarotdam om du brutit armen, benet eller har sjuksymptom??? Nope, du går till doktorn och det är dit våra hästar oxå skall gå tycker jag.

WB

Om du inte tycker man ska ta ut någon alternativare, varför i hela friden gjorde du det själv då, innan du åkte till veterinär???

Jag låter veterinär och alternativare komplettera varandra. Med utmärkt resultat. Men alltid veterinär först vid minsta tveksamhet!

I mitt fall var jag just på klinik 2 dag tidigare där hästen var halt högt på hö.b.
Det tolkades då som bakknät men inga röntgenfynd gjordes, men sprutades o skulle skrittas.

vägrade att skritta min halta häst som dessutom var synbart sned över korset.

Å som sagt hästen blev en helt annan uppenbarelse o var sen rak o o ohalt.

som sagt- alla är inte kvackare, de som är skickliga är guld värda.
Min Vet.Docent samarbetar med en kiropraktiker.

Om du inte tycker man ska ta ut någon alternativare, varför i hela friden gjorde du det själv då, innan du åkte till veterinär???

Jag låter veterinär och alternativare komplettera varandra. Med utmärkt resultat. Men alltid veterinär först vid minsta tveksamhet!

Varför i hela friden? Jo, man kanske inte bara kan vara anti hela livet utan att pröva vad som egentligen finns att få i kompetens, eller? Jag provar med jämna mellanrum men denna var den första seriösa jag träffat på cirka 15 år. Han hänvisade direkt till klinik, tack för det! (många hästar har passerat genom åren)

De andra jag har träffat har ordinerat så konstiga saker att jag självklart även låtit en vet. gå igenom hästen. Skulle aldrig i livet bara lita på en icke utbildad för diagnos av mitt djur. Jag själv, min sambo, barnen och min hund går till våra doktorer så varför skulle inte min häst vara värd det?

Tror att många hästägare försöker ta den "billiga" vägen genom att få lindring genom floskler istället för att lösa självrisken och låta en riktig veterinär göra sitt jobb. Det är ju för fasen det dom är utbildade till och gör allra bäst!

WB

Håller med alex här.
Man börjar ju alltid med VEt. inte tvärtom- om det inte är ngt symptom man klart känner igen.

Ah, jag tolkade det som du alltid ansåg det var fel.

Jag kanske haft tur, men aldrig mött någon av de oseriösa (däremot lyckades en av de feldiagnosticera tyvärr)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 074
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 779
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka