Hästmassage och streching

C

CeciliaW

Tänkte höra med er bukefalister: masserar och strechar du din häst? Gör du det regelbundet, eller bara då och då? Varför masserar du din häst, och hur reagerar hästen på det?

Är nyfiken på hur det ser ut på massage-sidan bland fritids- och tävlingsryttare (och kuskar) här på buke... blir även glad om någon vill tipsa om en bra bok om hästmassage och streching :)

Sv: Hästmassage och streching

Jag masserar ofta runt manken, nacken o i pannan. Mest för att min ponny tycker det är skönt o slappnar av.:)

Det finns en bok(eller flera) som heter Hästmassage, verkar bra. Du kan ju testa att söka på det.:)

Jag strechar Neas ben och ibland rygg efter arbete, på samma sett som jag gjort med mina tidigare hästar:)

Masserar ca 1 gång veckan. Gärna ute i solen som samtidigt värmer och mjukar upp hästen muskler nu på sommaren. Annars har jag alltid täcke på den delen jag inte masserar. Masserar mer på vintern då det oftast är så dåligt väder att man itne kan rida mm men ändå vill umgås med sin häst en stund. Tar ca 45 min för mig att massera igenom min häst. Kör "vanligt" massage och lite punkt massage på rumpan/länd/bog och nacke. Stretchar ca i gång i veckan det med.. då efter ett jobbigare pass.
Ligger på väldigt lätt nivå med min häst. Kan öppna och sluta, galopp från halt. Så förstår du ungefär vilken nivå vi är på.

Jag stretchar benen på mina efter varje rid/arbetspass. Inte om vi bara gått en kort promenad. Det har verkligen givit reslutat :)

Jag tar ut en massör varannan månad till min häst. Av två orsaker
1) Hon känner om han är öm någonstans, musklar sig jämnt etc
2) Han tycker att det är skönt

Det är ett billigt och bra sätt att förekomma och förebygga skador.

Att börja ta hit hästmassör är utan tvekan det bästa jag gjort för min häst.
Hon älskar det, massören känner om hon är öm eller musklar fel.
Har haft samma massör i 9 år och hon har hjälp mig förebygga skador och mycket annat.
Min häst är 22 år nu och så fräsch i kroppen!
Är övertygad om att utan hennes hjälp hade jag inte kunnat hålla henne i det här skicket.
Tar ut henne varannan månad mer ofta om det är något spec

Jag masserar endast muskler där ET sagt att han är spänd (eller om jag upplever det själv). Stretchar benen gör jag ibland, ex efter hårdare dressyr/hopp-pass. Men oftast bara bakbenen då.

När min häst rids stretchar och maserar vi han efter ridturena. stretchar och maserar för att han lätt blir stel i bog, rygg och hals och framför alt där vi maserar och stretchar. Streetchar även benen framåt, utåt, snett framåt och snett bakåt. Har fått det rekomederat av vår ET. Sen vi började stretcha och masera har vi märkt att han har blvit mkt bättre i bogen och ryggen framför allt. Hlasen oxå även om den fortfarande är stelare i ena sidan.

jag stretchar min häst efter varje ridpass :)

Har travhäst...
Masserar minst varannan dag plus stretching efter varje körpass (långsamt som fort).
Man lär sig snabbt sin häst muskler och om något känns annorlunda. Sen tycker hon ju om det så mycket oxå...:)

Stretchar min häst varje dag f.n, annars för det mesta efter hårdare träningspass. Stretchar igenom hela honom, och upplever att det gör skillnad.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka