Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Sv: Hästmänniskor.. tränar ni ngt annat?

Jag rider gymmar ca tre dar i veckan samt försöker promeneraoch sånt därimellan! oftast brukar hästne få följa med på en promenad!

Jag gör inget annat.
Jag gymmade för ca 1 år sen men mina knän pajade av det så jag slutade gymma och var ute och sprang i skogen lite då och då, dock ej vintertid.
Nu har jag flyttat till stan och är inte motiverad till att springa runt bland bussar och bilar men brukar ta långa promenader när jag känner för det.
Sen gör jag lite situps, utfall osv hemma när jag kommer ihåg det, dvs 4-5 ggr i månaden. :angel:

Jag vill nog börja simma osv men jag känner att jag inte orkar åka någonstans efter stallet då kl är runt 8-9 på kvällen och dom dagar jag är hästledig passar jag på att träffa vänner och familjen.
Så jag är nog lite för lat också, tyvärr.
Verkligen tyvärr

Tja vad ska man börja? Jag tränar inte, men jag för mycket vardagsmotion. Mitt arbete är fysiskt krävande och passen är uppemot 12 timmar, så muskler har jag (för mycket om någon skulle fråga, hallå jag är faktiskt tjej!). Nu i sommras krockade jag med bilen och fick cykla till stallet i 3 veckor. Lite över 1 mil är det... Det var riktigt häftigt hur konditionen förbättrades. Första gången tog det 60 min att cykla ut (pust o stön) och sista gången bara 40 min. Synd bara att jag inte cyklar längre:angel:

Nu sen det blev det sommar har jag gått till jobbet, vilket tar 45 min enkel väg. Om jag flyttar till en viss lägenhet (beroende på om jag får den eller inte) får jag raksträcka och då kommer jag antagligen cykla till jobbet. Sträckan är nog samma.

Skulle vilja börja träna yoga. Verkar jätte häftigt. Annars kanske jag införskaffar ett simkort till hösten. Jag är ingen gym människa, men simma gillar jag. Innan har jag gått magdanskurs och jag tränar faktiskt ganska ofta hemma, under vinterhalvåret felra gånger i veckan.

Sen är det ju ridningen över det, men det är ju underförstått:D

Halloj!

Jag fattar bara inte hur ni hinner me! Jag är en lätt överviktig, ung 1:a barns mamma som jobbar heltid, har en egen liten hästverksamhet och 3 egna hästar på gården. Just nu dock bara en igång som rids o jag e så himla glad om jag hinner ut på promenad 1-2 gånger i veckan. Provat gym/simma m.m. men orken o tiden räcker bara inte.
Nu ska jag inte gnälla för jag har aldrig haft problem med min rygg, knä eller liknande men tror nog att lite träning av fläsket skulle gynna min ridning i längden.
Massör o kiropraktor vet jag knappt vad det är :smirk: vill och har inte lust att lägga den tid o pengar jag har på sådant.

Har faktiskt däremot lånat hem en orbitrek som stått i vardagsrummet i ett halvår och efter att ha läst era artiklar o hur hurtiga ni är ska jag nog försöka få lite fart på dö köttet!
Tack ni har verkligen uppmuntrat till att börja träna o tänka mer på min hälsa!

jag har tränat:
voltige (7-11 år), tränade då 6 dgr/veckan
gymnastik (7-16 år)
fotboll (9-15 år)

ridningen började jag med som 12-åring.

tyvärr har jag sedan gymnasiet slutat med min egen träning, har tränat lite på gym o några pass i yoga.. men inte så mkt mer :crazy:
min kropp behöver dock träna ngt annat än ridningen och jag har nu kommit igång med att jogga ca 2 ggr i veckan! :D skitkul! sedan ska jag börja styrketräna lite, främst behöver jag träna upp bålen.

Just nu har det inte blivit så mycket annan träning, men nu har både min kiropraktor och mamma försökt övertala mig att börja med Power Yoga och intervall-träning i höst.

Hej alla
Ursäkta att jag varit lite seg i min egen tråd!

Kul att många tränar. Men det jag funderar lite på är ändå dem som har problem men som fortfarande menar att de inte har tid att göra ngt åt det ( Nu pekar jag inte ut ngn jag syftar mkt på folk jag träffat som har problem som jag jobbat med eller försökt förklara för att de måste ha hjälp) Tid? Det känns så himla synd att man inte förstår att en sån skada är inte mindre problematisk än exempelvis halsfluss. Inte tusan kan man säga "nej jag har inte tid att äta medicin och va hemma så nu ska jag nog gå med min halsfluss tills dess att jag får hjärtmuskelinflmmation och smittat alla andra med mina baselusker"

Men nu var ju faktiskt tråden även om förebyggande träning. Jag har samlat all info jag har om just detta och kommit fram till att många tror att eftersom ridning ofta är bra för ryggen.. så får man den träningen ryggen behöver där. Om man då istället vänder på det så kan man säga att ryggen används flitigt när man rider. Varför inte då arbeta upp ryggen så den är ännu mer stabil?

Knän. Ett extra tips som säkert de flesta redan vet är ju det här med att sitta upp. Jag sitter sällan upp från marken, jag är vig och allt det där MEN varför slita på knät? och varför ska hästen ha all tyngd i en stigbygel?

Någon frågade även om vad man ska göra. Mitt tips är som sagt främst att ta hjälp av en duktig PT eller om man verkligen har problem med skada kanske både en sjukgymnast och en pt. Sen vill jag slå ett litet slag för bollar. Balans övningar, enkla som att sitta på bollen och lyfta ett ben osv. Stärka upp ryggslut, osv osv. Enkla böcker finns i bokhandeln om övningar, en boll kostar inte speciellt mkt. Jag har själv några hemma i olika storlekar och sitter ibland framför tv:n samtidigt. Har även hantlar när jag sitter på bollen. Min poäng är att det inte behöver vara så svårt och framför allt så måste man inte alltid vara på gymet. De måste ju inte vara allt eller inget.

Sitter på jobbet med en drös jobb så har säkert missat en hel del nu. Lägger till mer sen med tips för den som är intresserad. Fortsätt gärna skriva om ni tränar osv och vad.

Så fort jag blir frisk kommer jag att försöka träna mer.Har under en längre tid haft problem med ryggen senare ont i högerbenet och i juli upptäckte jag att jag är alldeles sned:crazy: Höger höft står utåt-uppåt åt höger och överkroppen är vriden åt vänster.Läkarna misstänker diskbråck och att jag blivit sned pga att jag avlastar smärtan i höger ben.På måndag har jag fått tid till röntgen(spännande).
Av att ha så här ont och inte kunna rida gör att jag i framtiden kommer att vara mer rädd om min rygg.Har dessutom ett tungt jobb så jag måste nog träna för att hålla i framtiden.
Hörde av en arbetskamrat att det ev skulle bilda en Pilatesgrupp:) Sedan får vi träna på gym en gång i veckan,en timme på arbetstid och det är guld värt!
Så nu går jag bara och längtar efter att börja träna och rida:) Är så less på att ha ont och inte kunna motionera:(

Jag gymmar 4-5 gånger i veckan, plus idrott i skolan 1 gång i veckan, cyklar till skolan 5 dagar/veckan (ca 5 km) och försöker gå minst en timme om dagen. Jag tränade karate 3 dagar i veckan förut, men kroppen höll inte för det (benhinnorna och axeln sade adjö, och har förslitningar i tålederna...). Har dessutom problem med ryggen efter en avramling i november förra året, så för mig är träning en viktig faktor för att jag ska kunna fungera någorlunda bra fysiskt sett. Jag blir dock väldigt lätt övertränad, så jag funderar på att prata med en PT och lägga upp ett bättre träningsprogram än det jag har nu. Rider gör jag när jag får tid, allt mellan 1 gång/vecka till 1 gång/månaden

Jag promenerar varje dag, men förutom det gymmar jag några ggr i veckan och dansar ett par kvällar i veckan.

Va skönt att kunna träna även på jobbtid, låter som en bra arbetsplats ;). Pilates är ju supr på de sättet att man känner vad man gör hela tiden, så de blir inga/få otrevliga överraskningar efter. Jobbigt att gå och ha ont hela tiden men det är ju bara att bita i det sura äpplet och ta de jobbiga bitarna direkt så blir det säkert bättre sedan. En kompis till mig (som också finns på buke) var med om en svår ridolycka för några år sedan och hon har verkligen fått slita för att komma tillbaka. Läkare dömde helt ut att hon någonsin skulle rida igen osv. Men med rätt hjälp och mkt j*vlar anamma så är hon tillbaka nu.

Lycka till med allt och hoppas du blir bättre snart!

Många blir lätt övertränade, så även jag. Måste hålla mig till mina egna scheman och inte träda över dem även om det ibland suger lite i "bara lite lite till nerven". Man är ju jäkligt bra på att säga till andra vad dem ska göra för att de ska va rätt, men sen ska man gärna följa sina egna råd när det gäller egna kroppen :smirk:.

Låter som en mkt god ide att ta till lite hjälp när man märker att man gör ngt fel, eller helt enkelt bara vill ha tips på hur man kan göra. Det är ju ingen regelbok man får utan mer riktlinjer (såvida man nu inte är sån som har svårt att få tummen ur för till dem skriver man regler som slaviskt skall följas :rofl: )

Sysslar med poweryoga för att bibehålla den lilla styrka som finns kvar i min skadade rygg. Pilates är också himmelens kul! Och yogan, ja den skulle jag nog aldrig ge upp :p

En kompis till mig (som också finns på buke) var med om en svår ridolycka för några år sedan och hon har verkligen fått slita för att komma tillbaka. Läkare dömde helt ut att hon någonsin skulle rida igen osv. Men med rätt hjälp och mkt j*vlar anamma så är hon tillbaka nu.

det kan aldrig vara mig du menar ;)

*kl*

Har inget "fast" träning, skulle aldrig passa.
Simmar ibland, cyklar, promenerar och joggar mest.

Försöker att få in så mycket motion som möjligt i vardagen.
Vissa pass med hästen kan jag byta ut mot en längre promenad.

Utöver ridningen så dansar och motionscyklar jag. Brukar cykla en tre dagar i veckan för att hålla konditionen uppe. Dessutom har jag ju gymnastik i skolan och de är inga lekpass kan jag tala om. Dessutom tänker jag på vad jag äter. Jag käkar mkt frukt. Det blir lätt en tre stycken om dagen. Bullar och sånt äter jag inte så ofta av det enkla anledningen att jag är mer förtjust i glass eller yoghurt och frukt.

Jag går ruskigt mycket på jobbet. Och så till och från jobbet.

Och sen ska jag ha en överläggning med mig själv gällande gymmet.

Jag VILL träna men har just nu ett dagkort och måste klocka in 15:30 senast. Just nu hinner jag inte det pga jobbet. Kan heller inte komma in på helgerna.

Frågan är om det är värt pengarna att "höja" statusen på kortet så jag kan träna "dygnet runt". Jag skulle vilja få in någon form av regelbundenhet innan jag gör det och tecknar mig för ett år till.

Så länge jag inte ändrar något kan jag säga upp det "idag".

Edit: såg precis årskostnaden på gymmet som ligger så nära att öppettiderna inte är något problem... Ska nog börja gå dit istället!

Senast ändrad:

Vad alla är flitiga!
Måste ta tag i mitt tränande känner jag.. :angel:
Jag kör spinning ibland, annars joggar jag oc är ue och går några ggr/ vecka. Just nu är hästen skadad, så det blir inte alls så mycket ridning heller nu, desto mer promenader med hästen.

Jag förstår inte hur nu hinner!!!!??? Jag pluggar och jobbar extra typ varannan helg för att ha råd med hästen.. Är i stallet mellan 3-5 timmar om dagen. Det finns inte en möjlighet att jag skulle hinna med något mer även om jag ville!

Men jag ser ju faktiskt ridningen som en ganska så fysiskt krävande SPORT, speciellt med min STOORA klump som man måste rida på som sjutton på... Hopptränar en gång i veckan och dressyrtränar en gång i veckan. De andra dagarna rider jag själv. Efter ett träningspass är jag oftas helt slut! Räcker inte den träningen??

Det jag isåfall saknar och skulle vilja komplettera min träning med, är typ yoga eller något annat som gör en mer kroppsmedveten.. Saknar yogan som jag höll på med innan jag skaffade min häst....

Så fort jag hinner så försöker jag jogga/promenera ute i skogen minst en timme. Det blir kanske tre fyra gånger i veckan.
Dels för träningen men mest för att slappna av.
Cyklar ca en mil om dagen. (till och från skolan, till och från stallet)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar