Som arbetsgivare maste jag skriva vad jag tycker i denna trad.
Det spelar INGEN roll for mej om jag har en utbildad eller icke utbildad hastskotare! Bara manniskan kan hast och vet hur man hanterar hastar pa ett vettigt satt. Jag betalar lika lon for utbildad som outbildad. Jag betalar en person efter hur den arbetar och hur den hanterar hastarna, inte hur mycket den lart sej ur en bok!!!
Vad jag letar efter i en hastskotare/stallskotare ar en manniska som ar tuff, inte radd for hastar som blir lite tjuriga osv. Ingen mes i mitt stall!
Jag vill aven ha en person som jobbar effektivt. Inte gar och drosar runt, utan jobbar pa. Hos mej arbetar man inte speciellt hart, men ju effektivare vi jobbar, ju mer fritid har vi!! Eftersom jag ar i stallet valdigt mycket, vill jag arbeta med en person som ar lattsam och som har humor.
Ibland har vi sega dagar, och ibland far vi mycket gjort...och vi samarbetar hela tiden.
Jag ar absolut ingen slavdrivare, och man far garna dansa till musiken pa radion nar man mockar osv. Min arbetsplats ska vara en rolig arbetsplats.
Jag ger alltid mina hastskotare stor frihet vad de vill gora med hastarna. Vi har en lista i stallet dar det star vad som ska goras under veckan (forrutom de vanliga sysslorna tex mocka, fodra, sopa stallgangen), om det kommer nagra nya hastar, vilka tavlingar och vilka som vi redan vet ska med. Vilka hastar som rids hur, bestams av dem som rider den hasten, samt vi pratar om det tillsammans. Normalt vet vi redan vad som gjordes med vilken, men ibland behover man en paminnelse.
Vi har en regel i stallet som sager att om det ar du som tavlar hasten sa ar det du som flatar!! Ibland kan man byta bort flatningen, eller betala for sin flatning - men man far den inte gratis. For flatning anses som lyx, och det far man fixa sjalv. Vi ar 3 stycken i mitt stall som tavlar, jag, min sambo Mike och varan "medhjalpare" Chris, den som jobbar hos oss far ocksa tavla sa mycket den vill, ibland blir den aven tvingad att tavla.
Jag betalar tavlingar som handlar om hastens utbildning, men roliga tavlingar som personen vill stalla upp i, betalar de sjalva - men da far de ta vilken hast de vill.
Personen bor oftast hos oss, och jag betalar en bra lon. Dessutom betalar jag for nastan all mat. Jag kor aven de som inte har korkort dit de ska pa kvallen (tex till puben), hem far de ta en taxi, da jag inte vantar hela natten!
De far komma hem nar de vill, bara de klarar av att ga upp pa morgonen.
Jag anser att varat stall ar ett glatt stall, vi ska inte ha nagra brak....men man maste klara av att en annan manniska har en dalig dag eller enbart ar lite sur. Man ska aven ha hjarna att saga till om det ar nagonting man inte ar nojd med.
Jag ar mycket snall och lattsam, och mina hastskotare ska vara likadana. Jag vill ha manniskor i stallet som ser vad som behover goras. Om stallgangen inte ar sopad och vi haller pa att gora klart, sa ska hastskotaren utan att bli tillsagd sopa gangen. Ju snabbare vi jobbar, ju snabbare kommer vi hem!!
Har ni fragor far ni garna fraga mej!!