Hästliniment till ryttar'n?

W

WildChild

InterSport säljer ju Radital på löpande band, så vi vet ju alla att det fungerar på idrottsmän till och från...

Men vi som är insatta i den enorma floran som trots allt finns, vet ju att det finns massvis av preparat med olika verkan...
Vi vet också att det är jobbigt att rida, släpa höbalar, köra dyngkärra i lera... You name it.

Vilka hästliniment har ni vågat prova, och hur?

//WildC - med träningsvärk sen den 'tjuvade' ponnyritten igår

Sv: Hästliniment till ryttar'n?

jag brukar köra arnika gel på ömma muskler. Min mamma som har lite känslig hy använder blue lotion som hjälp vid sin reumatism!

BlueLotion använder jag också på mina fingrar och handleder när jag helflätat en hårkund. Fungerar bra, luktar gott.

En gång hade mina korta ben (är 152 cm lång) ridit intensivt dressyrpass på den biffiga dressyrhästen, och insåg att 'det här kan aldrig sluta väl...'. Letade liniment... hittade IODIDE GEL:crazy: i hästägarns arsenal! Sagt och gjort, det låg ju redan i rykthinken. Strök på i ljumskarna, drog upp ridbyxorna och gjorde hästen för natten.

Efter en halvtimme brann det som ELD!! :eek:
Huden i ljumskarna och insidan av låren var röd och flagig.:o
Jag hade blistrat mig. Skickligt.:smirk:

blue lotion är det enda jag har testat o det brukar jag ha på ryggen då jag har problem med den o tycker att det är bra...

WildChild skrev:
Jag hade blistrat mig. Skickligt.:smirk:

Förlåt, men jag måste erkänna att jag inte kunde låta bli att skratta. Blistra sig genom att dra ned byxorna och kladda liniment i stallet... :D :D

md5krist skrev:
Förlåt, men jag måste erkänna att jag inte kunde låta bli att skratta. Blistra sig genom att dra ned byxorna och kladda liniment i stallet... :D :D
Tror jag det, att du drar på smilbanden... Men den episoden bjuder jag gärna på...Tror själva förfarandet även blev rätt känt på anläggningen hästen var stallad vid också.:o

Jag i ett nötskal det där;
bättre att förekomma, än att förekommas..!
Men så ofta så blir det just både och.

Pensler Arnika på blåmerker, og har også brukt det på en finger som ble klemt i en dør.

På blåmärken..?
Fungerar det då? Hur, kan man undra... slutar de ömma, eller försvinner de rentav fortare?

Inbiller meg ihvertfall at hevelsen/blodutredningen blir fortere borte. Brukte det i sommer, da hesten trampet på mitt ben da jeg falt av ved et terrenghinder.
Kanskje det hjelper ekstra mye hvis man virkelig tror det hjelper?:p

vid behov tar jag det som hästen har, alltså jag är inte så kräsen.... haha
det blir mest arnika liniment!

Lucy skrev:
Kanskje det hjelper ekstra mye hvis man virkelig tror det hjelper?:p
Hmm... låter lite som placebo-effekt.:D Men du vet väl att 'tro kan försätta berg'?!

Vi fortsätter med det där med Arnika!
Blir man fri från blå prickar med den, så kan det ju inte vara dåligt, eller hur? Oavsett om det beror på krämen eller inte...:smirk:

Tack för tipset förresten. Måste prova.

piggis_83 skrev:
alltså jag är inte så kräsen.... haha
Säger bara IODIDE GEL 20... Tag detta Italienska Rävgift under helskodda ridbyxor - sen blir du kräsen! ;)

//WildC - som hänvisar till inlägg i tråden, och bjuder på sig själv!:D

Har alltid en flaska Radital hemma!! Funkar perfekt på stela axlar, nacke, rygg, muskler ja nästan allt!! Provade på en vrist som jag stukade men det var inte skönt....

Jag använder Blue lotion på nacke och axlar, en jobbarkompis på en rivning i Luleå malmhamn, lånade lite av mig och använde på sin tennisarmbåge, det funkade jättbra, använde nått kylliniment när jag duschat i kylarvattnet på en grävmaskin, det funkade mycket bättre än det som distriktssköterskan använde...

/ Christopher...Med sönderplågad kropp...

WildChild skrev:
På blåmärken..?
Fungerar det då? Hur, kan man undra... slutar de ömma, eller försvinner de rentav fortare?

det är inte konstigt alls. blåmärken är ju en blodansamling i muskeln eller under huden. smörj in med liniment av något slag och du värmer upp muskeln. effekten blir en snabbare blodgenomströmning vilket fortare transporterar bort det blod som gör blåmärket. :banana:

så enkelt var det. :)
och det har inget med placebo att göra *som någon trodde*

babsan skrev:
och det har inget med placebo att göra *som någon trodde*
Jaja! Pika ilsket på du bara...:mad: Det hade jag ju faktiskt, som vetenskapligt fostrad, kunnat lista ut med tårna... Men det gjorde jag å andra sidan inte.:crazy: Hjärnsläpp!

Antar att man får skylla på julstress och måna bollar i luften för att komma undan detta angrepp på min egentliga vetskap kring fysiologiska funktioner...:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Till mig använder jag mest blue lotion, ibland använder jag även radital.
HÄsten använder bara arnika gel:)

Jag brukar använda både Radital och Blue Lotion

Jag brukar använda Kylbalsam det är jätteskönt å värken släpper ganske fort!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka