Hästliniment till ryttar'n?

Sv: Hästliniment till ryttar'n?

*KL*

I samband med att gammeltanten lade sig över hela vänsterbenet under en ridtur provade jag Isbalsam. Underbart. Smärtan lindrades och svullnaden lade sig aningens.

Hola,

Radital och BlueLotion brukar användas likväl på hästarna som på oss tvåbeingar i familjen.

mvh Eva

undra om man kan ha de på åderbrocken oxå?!

nu ska jag till stallet å blistra knäveck :D

Jag brukar alltid använda blue lotion ... :D
de är hur skönt som helst !!

Aha... intressant. Har alltid trott att muskler som ömmar pga tex träningsvärk och överansträngning behöver värme för att blodcirkulationen ska komma igång och slaggprodukterna på så sätt forslas bort. Isbalsam kyler ju, medan produkter med tex arnica värmer. Kyla trodde jag var mer till akuta grejer för att hindra att skadan förvärras.

Någon som vet hur kyla inverkar på tex träningsvärk?

Senast ändrad av en moderator:

HAr använt arnika gel. Kiropraktorn jag har varit hos har faktiskt rekomenderat det, fast det var till hästar. Det tränger visst in i muskeln mycket bättre än vad andra liniment gör som lägger sej uppepå muskeln så att säga.

Sen har jag använt aloe heat lotion. Det gjorde underverk men shit vad det brann i ryggslutet!!!

Skadan kan bli värre om man lägger på värme på tex en överansträngning där blodcirkulationen ska gå ner. Det samma gäller träningsvärk, ska den gå över så ska värme tillföras.

Kamfersalva som man har till juver är bara alldeles för bra! Blir mjuk i musklerna och en som jag (allergi) klarar av det utan att bli röd å killig.

Ok... varför ska blodcirkulationen gå ner vid överansträning?

Aha... intressant. Har alltid trott att muskler som ömmar pga tex träningsvärk och överansträngning behöver värme för att blodcirkulationen ska komma igång och slaggprodukterna på så sätt forslas bort. Isbalsam kyler ju, medan produkter med tex arnica värmer. Kyla trodde jag var mer till akuta grejer för att hindra att skadan förvärras.

Någon som vet hur kyla inverkar på tex träningsvärk?

Jag blir svullen i knäna av "bara" promenad ibland (gammal skada) och det lindrar för mig..
och "slag" på benet räknas väl som "akut skada"?
jag använder knappt linement på hästarna, vet ju inte hur de tycker att det känns, utan jag har Back On Track på dem(går ju fort att ta av om de tycker att det är obekvämt)

Akut tillstånd räknas 24h från det man har skadat sig - typ slagit sig på benet. Därefter är värme bäst.

Hemma använder vi alltid raditals värmesalva och arnika. Även den kanadensiska kylleran ibland vid slag och liknande. Fick en spark på axeln för många år sedan och kladdade genast på kylleran innan jag åkte in till akuten för att se om skulderbladet var helt. Efter nån timmes väntan på akuten så kom jag in, tog av mig tröjan och upptäckte till städpersonalens fasa att leran hade torkat till det fina pulver som blir :-) Hela läkarmottagningen var täckt i vitt pulver.

Men det hjälpte iallafall mot axeln.

En varning dock mot män och raditals värmesalva. Min man hade masserat in mina axlar med salvan och tyckte att han skulle fortsätta nån annanstans mer oanständigt :angel: - men glömde tvätta händerna innan!!!!:eek: Jag kunde inte sitta ner på väldigt måånga timmar. Och mannen blev förvisad till soffan :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka