Hästleksaker?

T

Tooveee

Nu har varmblodet blivivt boxbunden i 4v p.g.a en spricka i kotan och då undrar jag om ni har något tips på e.v leksaker som man kan ge honom så att han inte dör av tristess. :confused:
Han är en 5årig vallack som älskar att tugga och bita sönder saker, så kan man kanske ge han kvistar/pinnar att tugga på? :banana:

Öppen för alla förslag! :bow:

(vet ej om denna tråd hamnat rätt, annars ber jag vänligen nån snäll moderator att flytta på den..:o)

Sv: Hästleksaker?

Kvistar låter som en jättebra idé!

Till min sjukling som stått ett tag nu har jag även klippt några hål i en gammal basketboll som jag stoppar lite morotsbitar i och som han sedan knuffar omkring.
Visserligen blir den lite tillknycklad efter ett tag men ut kommer godsakerna ändå men bäst skulle det kanske vara om du hade någon lite "fastare" boll som håller formen lite bättre så den blir lättare att rulla omkring med.

Annars är ett hett tips att söka runt lite här på buke!
Vet att jag hittade lite intressanta saker för ett par månader sedan men kommer inte ihåg allt ;)

Hoppas allt går bra för er nu!

// Train :)

Kommer inte på vad de heter just nu såklart, men det finns ju som bollar som man hänger upp i taket och så finns det en distans som man kan sätta dit med en slicksten på :)
Ska googla och se vad de heter!

"Happy Snacker" heter den. Finns säkert fler liknande. Just den här hittade jag på Hööks webbshop.
Lundbäcks använder såna har jag sett :D

Nu är jag är av läran att hästar inte ska leka med leksaker, de ska äta gräs. Men har man en som har lätt att lägga på sig och inte ska belasta benen tycker jag att granar är ett bra alternativ. Hoppas han kryar på sig!

Jag köper hundleksaker som piper och hänger upp i boxen till min häst. Han tycker att det är kul att bita i och trycka på dem så att det låter. Mycket uppskattat!

:D hi hi vad gulligt!

Jag fick tips av någon att ta en gran eller en gren från något annat träd (inte vara kvistar, som don tuggar i sig på ingen tid) och hänga upp och ner i boxen. Jag har inte testat då jag inte vet vad stallägarna skulle tycka om detta, men jag tycker det lät som en bra idé.

En av mina hästar som stått inne mycket hos tidigare ägare kom med en hel säck gosedjur modell större... Något som även mina andra kan tänka sig att roa sig med när tex hovslagaren är på besök.
Hästen som hade dem från början älskade dem högt. Bar omkring på dem, badade dem i vattenhinken osv. När det åskade lade han dem i krubban och stod och vaktade dem.
Sen fick han en hage och hästkompisar... ;)
En vanlig gammal handduk kan också vara vansinnigt rolig.

min hund gillar bollar, ballonger, studsmattan, jaga laserpennan osv.

Hästar kanske behöver mer styrka. Vad sägs om ett traktordäck? vet en elefant som tyckte det var roligt.:)

Skadade killen här hade handduk, gamla grimmor,grankvistar,borste,sån där boll som man fäster i tex taket, och petflaskor.. Inte allt på samma gång men man fick variera lite :laugh: Han stod 7 veckor på boxvila :crazy::grin:

Hehe det lät som en bra idé men han BITER i allt och har bitit sönder alla flaskor,bollar etc. som lagts in i boxen :crazy: :devil:

Hm.. Men en fet grangren skulle nog kunna passa han för han älskar ju att tugga på saker, jackor, borstar m.m :love:

Aww.. vad gulligt det lät :love:

Hur stora var gosedjuren ungefär? Lika stora som en kudde eller? xD

Du kan ju slänga ut lite morotsbitar som han få leta efter, går väl bäst om man har haml så de får leta oxå, på trov sins de ju för lätt:)
Sen kan du hänga upp knäckebröd längs väggarna, lättast med stora med hål i.
Grenar och sånt kan ju vara kul att tugga på oxå.
Men du får väl se till att han inte får kolik på köpet:)

ställ in lite olika saker varje dag, typ nån kon, rockring, boll, hink, tunna eller andra saker du inte heller är rätt om de blir förstörda som han kan nosa på och bli lite bekanta med. Något som hänger från taket kanske e kul att knuffa på.

Brukar såga ner smal aspar (alltså inte dom som redan har blivit stora träd ;) ) och hänga upp bitar av "stammen" i boxen.
Små granar är också uppskattade att gnaga på.
Punkterade en fotboll till min häst när han stod på boxvila, trädde ett snöre igenom och hängde i boxen, blev också uppskattat.

Har man halm är det ju perfekt att slänga in morötter i boxen som försvinner lite i halmen, och hästen hålls sysselsatt att leta efter dom.

Han hade ett par i "kuddstorlek" och några lite mindre. Nu är det bara två som lever, och den ena är gravt invalidiserad... :( (Hunden fick fatt i dem, en stackare låg utspridd över hela gårsdplanen).

Vår ettåring (som tyvärr inte repade sig och togs bort i december) hade en fänder/fender (stavas?? sån till båtar) i ett grimskaft från taket i sin sjukbox, mycket rolig tyckte han!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka