Hästkunskap för blivande hästägare

Bakam

Trådstartare
Hej!
Jag är ny på detta forum och har förstått att här finns många kunniga hästmänniskor att konsultera:). Iallafall så har jag en fråga kring hästskötsel. Det är så att jag har allvarliga funderingar på att köpa en häst. Jag rider hyfsat och jag har varit medryttare på två hästar. Dessförinnan har jag ridit en hel del på riskola mm. Mina intentioner är hobbyridning, ute i skogen, men också att träna för instruktör för att det är kul att lära sig nytt. Jag har ekonomiska förutsättningar, jag har tid och har en god vän som har hästar, möjligheter till stallplats så förutsättningarna finns. Men det jag blir osäker på är hur mycket hästkunskap jag behöver och hur ska jag lära mig?? jag har gått på ridskola många år, men det mesta jag gjort har mest handlat om ridning. Naturligtvis har jag ju lite kunskap om skötsel, men jag tänker mer fördjupad kunskap eftersom det är ett helt annat ansvar att äga en häst själv. Förstår ni vad jag är ute efter? Det är klart att man lär sig efter hand som problem eller frågor uppstår, men detta är en fråga jag funderat på. Vad tycker ni? Vad kunde ni när ni köpte er första häst?

Tack på förhand!!

Sv: Hästkunskap för blivande hästägare

Jag tycker att du har en bra inställning. Man behöver inte kunna allt själv, har man bara insikt om det och vett att fråga om hjälp när och om man stöter på problem så ordnar det sig. En hållbar ekonomi är också viktigt!

Se till att ha hästen försäkrad, läs tråden om avmaskning (och lite på allt som Maddick skriver...) och köp apotekets bok "Hälsoråd för hästar". Då klarar du dig långt! Och som sagt, tveka inte att fråga om råd vad gäller hästens hälsa. Ring vetten och rådfråga om du är osäker, det skadar aldrig. Lita inte blint på stallkompisarnas råd, de kan mkt väl vara av typen som tror sig besitta enorrma kunskaper men i själva verket är stolpskott..

Lycka till med hästköpet! (Och tänk på att besiktiga hästen, gärna med "egen" veterinär eller på klinik).

Jag brukar säga att man ska kunna så pass mycket att man förstår när något är fel, och när man inser det ska man våga söka hjälp och inte känna sig dum för att man inte kan allt. Det är viktigt att ha kloka och erfarna personer att fråga.

Jag kunde inget om skötsel när jag köpte häst, men hade turen att stå i ett stall där jag kunde fråga om allt, och det gjorde jag nog :)

När jag sen flyttade hem hästen, fick jag en hel lista på saker att tänka på.

Nu är det ca 5 år sen och det har gått bra hittills.
Det jag lärt mej är att när man lärt sig nåt , finns det alltid nåt nytt att lära :)

Lycka till!

Jag tycker nog attman behöver kunna en hel del för att ha egen häst. Krasst sett s¨är det du som ägare som är ansvarig för att hästen har det bra, får den vård den behöver, får rätt foder osv.

Jag hade turen att "växa upp" på en 4H-gård där vi lärde oss ALLT om hästens skötsel, från utfodring till fång andra allvarliga sjukdomar. Man fick alltid lära sig något både på lektioner, studiecirklar och genom att hänga i stallet så gott som dagligen. Tyvärr fungerar inte det flesta ridskolor så, utan fokuserar som du säger, mest på ridningen.

Mitt rådtill dig är att dels läsa allt du kommer över i bokväg. Biblioteken har mycket, och det går att fjärrlåna det som inte finns inne. Apotekets lilla bok om hästvård är suverän att ha i stallet. Fråga om allt, både här och i stallet där du planerar att ha din häst.

Dock finns det en liten brasklapp i detta också. Bara för att det står i en bok nånstans behöver det inte vara rätt, eller ens stämma. Alla "vet" det men det är lätt att glömma. Plocka russinen ur kakorna du får och använd ditt sunda förnuft så ska det nog gå bra.

Mycket lär man sig "på vägen". Men några grund saker man bör ha koll på är vad för vaccineringar hästen ska ha, och när. Vilken försäkring (kan man ta upp med sitt försäkringsbolag) att man ser när hästen behövs skos, avmaskningar (vilket inte är särskilt svårt).
Kunna räkna ut (eller känna någon som kan räkna ut) foderstat. Hålla koll på ad och varför man ger vissa fodermedel och veta att grovfodret är det viktiga, kraft är bara komplitering.

Det är också väldigt viktigt att känna till och kunna läsa av hästens beteende och signaler. Kunna det grundläggande om hur hästens kropps fungerar.
Det viktigaste är ändå att vara öppen för ny kunskap, leta kunskap och ha sunt förnuft, samt grundläggande kunskap om hästen överlag.

Jag kan nog hålla med alla ovanstående, fast det är ju så att man kan ju inte veta hur det är eller förbereda siga på alla situationer innan man har skaffat häst. Jag hade foderhäst när jag var tonnåring sen ett jätte långt avbrott med hästar på flera år , nu har vi 5 hästar på gården och man lär sig nya saker och det uppstår nya situationer hela tiden, det sunda förnuftet kommer man långt med och att hellre ringa tex vet i onödan än att avstå om man är osäker. Sen har jag hjälp av en kusin som är toppen duktig med hästar hon har alltid jour om jag undrar något hon hjälper även till med ridlektioner för våra barn och ska börja ha lektion med mig också, en riktig klippa!:banana: Men som sagt det är ju lika med alla djur man skaffar man lär sig med tiden sen ska man inte vara rädd för att ta hjälp och råd från kunniga. Sen kostar det ju också... Lycka till ialla fall:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 947
Senast: TwiggyM
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 575
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka