hästköparfunderingar

Freyr

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, så det fick bli här, då det är en islandshäst det gäller och det är det häsr forumets läsare jag framförallt vänder mig till!

Jag har ju precis sålt min häst och skall på torsdag kolla på en unghäst och har lite funderingar.
Bakgrund:
1999 tränade jag en kompis sto (från Finland) och tog henne till Fors Gård. Idén var att jag skulle träna, tävla, visa och betäcka henne. Visningen blev inte av då ägarna inte ville betala det och jag inte ville betala visningen på en häst som inte var min. Jag tränade och tävlade stoet (Sesselja) och i maj betäcktes hon med Mökkur och i juni åkte Seselja hem till Finland. I april 2000 föddes ett vackert stoföl. Redan från början ville jag köpa fölet, men ägaren ville (förtåeligt nog) inte sälja det.

Nu är "fölet", som heter Tindra snart 4 år och plötsligt till salu (frågade senast i juli, men då var hon inte till salu). Jag fick ett sms av ägaren att hon är till salu och att jag skall höra av mej och att jag har förtur. KUL! jag hörde av mej och ägaren sade att han tänkt sig ca 5000 € (ca 47.000 SEK). HICK! för en oinriden 4-åring?
Vad tycker ni?

Jag fick av en annan kompis höra att Tindra var lämnad på inridning till Nicola Bergman-Kankaala (som tog silver i F.1. på senaste VM). Jag känner Nicola sen tidigare och ringde henne i söndags för att höra vad hon tyckte om hästen. Hon sade att Tindra rörde sig trevligt och att hon trodde att det avr en häst att stasa på. MEN: Tindra är rätt vild tydligen. Hon har hela sitt liv bara gått med äldre hästar (Läs: Gamla hästar) och alltid fått göra som hon vill. Nicola sade att Tindra inte verkade ha någon koll på att någon kan vara högre i rang än hon... :o

Nicola sade åxå: "det är säkert någon mening med att du ringer idag, för jag hade imorgon tänkt ringa till ägaren och säga att han får komma och hämta sin häst, jag vill inte rida in den!"

Jag frågade förstås varför hon inte vill rida in den och hon sade att hon har så mycket jobb ialla fall, så hon ville inte riskera att skada sig med en vilding. Tindra har förra veckan dragit stalltjejens axel ur led, då hon inte ville gå in i stallet (Tindra alltså, inte stalltjejen).

Tindra är åxå rätt stor, ca 140 cm.

Min första tanke är: Prisreduktion!
-oinriden
-vild
-Finlands bästa C-tränare vill inte rida in henne

Hon är efter Mökkur, som ju är ELIT för avkommor. Hennes mor, Sesselja frá Heimi, är efter Thröstur frá Teigi och undan ett obedömt sto. Sesselja är inte visad.

Till saken hör att hennes ägare inte kan jättemycket om hästar, och där till är allergisk mot hästar.

Jag ringde ägaren och sa att jag skall kommer och tittar på Tindra på torsdag och ringer honom efter det.

Vad tycker ni?
Här är en bild på Tindra ca 1 dygn gammal

http://www.bostream.nu/pelleone/malin/Tindra.jpg

/Malin

Arrgh ! Ett Thröstur-barnbarn !!!

Thröstur ger stora hjärtan och mycket barnsligheter/humor och en del munproblem. Men urstarka ben och alltid mycket tölt och oftast mycket gång. Han var vid 27 års ålder eksem- och spattfri import. Jag har ridit in många Thrösturavkommor och de kräver ibland en stark ledare men är roliga begåvade hästar!

Mökkur torde dessutom vara en av de bättre hingstarna att kombinera honom med - ännu mera tölt och bättre exteriör.

Avelsvärdet i din pålla berättigar mycket väl priset även om hon är oinriden.

Vad gäller ledarskapsbristen är den inte genetisk eller hur? Ge pållan sommarlov i en riktigt tuff flock så har du det problemet ur världen :) Och inridningen går lättast om du kan ha henne som fastbunden handhäst till flockledaren och sedan bara ta över den rollen så du slipper ta de första uppgörelserna själv.

Tim
(för de som känner/känt mina hästar är Thrádur, Dreygur, Raun, Svippa, Saga, Leidsla, Linur, Brella efter just Thröstur)

Tack för ditt svar Tim! :bow:

Skall tänka på det! Tindras mor Sesselja (e:Thröstur) är precis som du säger, en jättetrevlig häst, med stort hjärta och mycket tölt och även en utmärkt pass. Hon har även två gokännda halvbröder (e:Thöstur igen) som verkar som avelshingstar i Finland: Gáski frá Furustödum och Thröstursson frá Löfkulla.

Självklart är inte ledarskapsbristen genetisk, men den innebär mer jobb för mej, som köpare.

/Malin

Om jag får gissa så tror jag att en duktig tränare inte skulle dra sig för att rida in en vilding om denna var tillräckligt flott och lovande, så kanske Tindra inte riktigt håller måttet gångartsmässigt? Fast det är förstås nåt du kan kolla själv. :smirk: Sen tror jag nog att Mökkurunghästarna brukar vara dyra, men det finns hemskt mycket hästar till salu och innan Tindra är inriden har hon ju inte kostat sin ägare så hemskt mycket mer än själva tillverkningskostnaden. :)
Jag skulle lägga en lägre bud och se vad som hände... :cool:

Precis vad jag kommer att göra! Men självklart skall jag titta på henne först och kameran och videokameran kommer att vara med!

Jag åker till Finland imorgon och rapporterar när jag sett hästen!

/Malin

Självklart är inte ledarskapsbristen genetisk, men den innebär mer jobb för mej, som köpare.

Jag tror inte det är så mycket jobb. Det handlar mer om EN uppgörelse, vilket är betydligt mindre jobb än vad många andra hästar som troligen har svårare för sig på andra områden (tex gångarter och nerver) kräver.... Och du underlättar som sagt genom att låta andra hästar fostra henne först :cool:

Tim
(som är Svarten evigt tacksam för alla hästar han tämjt åt mig :love: )

SÅ! Hemma från Finland...

I torsdags var jag och tittade på Tindra och så här gick det:

hon stod i en box i stallet och var såååå lik sin mor :love: och jag gick in i boxen och hälsade på henne och strök/kände lite på hennes ben osv.
Sedan skulle jag leda ut henne till ridhuset (ca 20 m från stallet) och efter lite meningsskiljaktligheter om huruvida gummimattor bits eller inte så tog vi oss ut ur stallet och mot ridhuset. På vägen til ridhuset sliter sig pållen två gånger...råbockar iväg så det inte är en chans att hålla henne. Vi kommer till slut in i ridhuset och släpper henne. Sen befinner hon sig mest i luften i några varv. "oj, luftaiga rörelser" skämtar vi och skrattar lite åt hennes krumsprång.
När hon lugnat ner sig travar och galopperar hon runt lite och har mycket luftiga och trevliga rörelser. Inte extrema, men trevliga och över medel!

När vi skall leda in henne i stallet igen är det TVÄRSTOPP!! Det tog 20 minuter att få inhenne i stallet och till slut lyfte vi in henne :o (snacka om att hon var billig då ;) )

Tindra är ca 138-140 cm i mkh och mycket trevlig i exetriören! Väl ansatt hals och fina bogar. Torra ben och en ok benställning (det man hann se av den). Hon är lite kort i ryggen, men ingen katastrof. Trevligt länd och trevligt kors åxå, tyckte jag.

Jag åkte hem och tänkte lite och diskuterade lite med vänner, och så ringde jag ägaren. Vi pratade lite och ringdes igen nästa dag och kom överens att om hon går igenom vet.besiktning så köper jag henne!!!! :bump:

4000 € blev priset och det är hon helt klart värd!

Nu skall hon vet.bes. under veckan och sen skall jag få över henne till Sverige!

Man skall väl inte ropa hej förrän man är över bäcken, men JIPPII!! :banana: :banana: :banana:

/Malin

Jättekul att höra att du 'äntligen får gå vidare med en ung häst!!

Önskar dig lycka till och hoppas det kommer gå bra!! Det e jag övertygad om för jag har höga tankar om dig!! :)

Håller tummen för att hon går igenom!
Så härligt att du äntligen hittat en ny unghäst att börja med!

Grattis :)

Och fundera gärna på vilken stark och lagom tuff kuse du kan använda som samarbetspartner under inridningen så slipper du de där "spökena" ;)

Återkom gärna med en diskussion om det blir betäckningsdags så småningom, jag har sett många olika kombinationer med Thrösturblodet :d

NUUU är äntligen min älskade Tindra i Sverige!

Åkte över och hämtade henne i fredags och på söndag morgon klev hon ur transporten på Fors Gård! Hon klarade den 17 timmar långa transporten utan problem och uppförde sig som en ängel hela vägen!

Nu går hon ihop med Thrandurs häst och är sååå fiiin! :love:

/Malin

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej, *Långt inlägg* Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position.. Har blivit hals över huvud förälskad i en...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 807
Senast: Silvery
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar