Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken underbar skulptur!Jag gillar alla möjliga, oftast lite lekfulla och naivistiska.
![]()
![]()
![]()
Åh, hade också en ponny e The Hale Helios, isabell med lyktaVisa bifogad fil 65896
Hemma på väggen har jag ett verk av en lokal konstnärinna: Angelica Palovaara.
En gåva från upphovskvinnan som gör mycket popkonst med pensel efter att ha gått från serieteckning och illustrationer.
Hästen:
Hot-Spot
f. 1982
e. The Hale Helios RW 56 - Llanilterne Peter Pan RWM 12
u. Lamona RWM 195
Eoghan BridgeVilken underbar skulptur!![]()
Jag förstår hur du tänker (varför sjukvårdspersonal kan ha svårt för sjukhusserier på TV osv), och jag tänkte fasen på Jansch och drivveden av skälen du nämner. Vid sidan av att jag uppskattar trä som material. Och drivved liksom, bara en sån sak... att skapa utav det som dig av slupen givet äro. Och de lever verkligen!Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det.
Men jag tycker Heather Jansch ofta är duktig på att lyckas där många andra missar, för mig fångar hon själva hästsjälen på något vis i sina drivvedsskulpturer. De lever!
Jättefin jag älskar de som hör till sagan om den lilla ringen.Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det. Jag vill ha det någorlunda anatomiskt korrekt också, eller fel på "rätt sätt", vad det nu är exakt kan jag inte svara på ...
Men jag tycker Heather Jansch ofta är duktig på att lyckas där många andra missar, för mig fångar hon själva hästsjälen på något vis i sina drivvedsskulpturer. De lever!
![]()
![]()
Gillar många av Christian Hooks hästmålningar också, har speciellt fastnat för den här:
![]()
Denna magiska häst av John Bauer har präntat sig hårt in i min hjärna också. Den är av ngn anledning alltid annorlunda i mitt minne, mer av allt - häftigare och vackrare, mörkare och mer ödesmättad. Jag blir alltid lite överraskad när jag letar upp den. Oavsett så har den verkligen gjort intryck på mig!
![]()
Så väl formulerat och precis så jag ser det. Hästar är så fantastiska och vackra i sin kroppsform, sin balans, sina rörelser, sitt uttryck, sitt sätt att vara - det är en konst i sig själv att lyckas fånga det. Själv avstår jag ifrån allt som inte lyckas med det. Klarar heller inga bakåtstrukna öron och gapande munnar, obalans och avsaknad av harmoni. Inga krigsmålningar och jakter, där hästen avbildas som en bisak.Har ofta svårt för hästkonst, undviker det mycket därför. Det provocerar mig för mycket när det är fel. För mig känns det som om de flesta inte ser eller förstår vad de avbildar på något sätt. Som om de inte får med sig det viktigaste av vad en häst är? Missar som gör att jag inte köper det. Jag vill ha det någorlunda anatomiskt korrekt också, eller fel på "rätt sätt", vad det nu är exakt kan jag inte svara på ...
Det är häpnadsväckande hur någonting som är så kvickt, uttrycksfullt och vilt ofta framställs så platt och tråkigt och lealöst. Det är som kattkonst, de är totala jägare men framställs som mjukdjur.Så väl formulerat och precis så jag ser det. Hästar är så fantastiska och vackra i sin kroppsform, sin balans, sina rörelser, sitt uttryck, sitt sätt att vara - det är en konst i sig själv att lyckas fånga det. Själv avstår jag ifrån allt som inte lyckas med det. Klarar heller inga bakåtstrukna öron och gapande munnar, obalans och avsaknad av harmoni. Inga krigsmålningar och jakter, där hästen avbildas som en bisak.