Hästinfluensa

skogersson

Trådstartare
har alla vaccinerat sina pållar?. Jag har själv inte det. Hur hade ni gjort?
Mitt sto är 18år och inte haft den på ett tag nu.

Sv: Hästinfluensa

sjukdommen eller vaccinen? :crazy:

mina hästar vaccineras vartannat eller vart tredje år, beror tydligen på vilken vaccin vet. använder. vaccinerar även min 27-åring. inte för att det är så stor risk för att han ska bli smittad, men han har vaccinerats hela livet så varför sluta nu..

om hästen reagerade mkt på vaccinen så skulle jag endast vaccinera om hästen var mkt ute på träningar etc.

Pratade med vet och en säger att jag inte behöver och en är tveksam.
Min häst åker ingenstans men det är en i stallet som kommer att åka och träna och tävla senare. Men jag har bestämt att vaccinera ändå för säkerhetens skull.

jo, det gör man. vart 3-je med stelkramp, och en extra om det inträffat något som ger ökad risk därimellan.

jag vaccinerar inte, då mina inte träffar andra hästar speciellt:)

Jag vaccinerar mina eftersom jag tävlar, dessutom är det ett krav i vårat stall. Skulle nog vaccinera även om jag aldrig tävlade.

jag blandade visst ihop. men om det finns hästar i stallet som åker runt så tycker jag du ska vaccinera, dom kan ju ta med sig smittan hem..

Jepp ska göra om vaccinationen nästa vecka. Hon ska få massage på fredag så jag tar det efter sen

jag har inte heller vaccinerat min, men det är dags att göra det nu eftersom hon ska flyttas till ett större stall. Är det någon som har nån koll på vad det kostar? Det kanske varierar lite från ställe till ställe, men nått ungefär?

Jag har alla (20st) vaccinerade mot hästinfluensa och skulle även ha det om jag inte behövde på grund av tävlingskrav.

När hästen väl är grundvaccinerad är det en vaccination per år för ca 250 kr.

Jag hoppas verkligen att ingen slarvar med sina hästars stelkrampsvaccineringar...

fast det är ju inte riktigt samma sak eller ens jämförbart.
stelkramp är dödligt och det är inte influensan på en för övrigt frisk häst.

Inte min 23-åring, hon har aldrig varit det heller.
Hon var kanske vaccinerad när hon var 3 år eller så, men inte hos oss. Först blev det inte av för vi har aldrig varit iväg med henne någonstans. Sedan tycker inte vi det är lönt. Väldigt liten risk att hon blir smittad dessutom.

Stelkramp är hon självklart vaccinerad mot.

Jag har alla (20st) vaccinerade mot hästinfluensa och skulle även ha det om jag inte behövde på grund av tävlingskrav.

När hästen väl är grundvaccinerad är det en vaccination per år för ca 250 kr.

Jag hoppas verkligen att ingen slarvar med sina hästars stelkrampsvaccineringar...

Men vi pratade om influensavaccin inte stelkramp..

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka