Hästinfluensa

Cezzan

Trådstartare
Usch, "grann"stallet har troligtvis hästinfluensa hos sig :crazy:
De är inte säkra på om det verkligen är det, svar kommer ikväll.

usch vad otäckt :(

Sv: Hästinfluensa

Är det vårat stall du menar?
Har hört att det går någonting i nedre iallafall, men vi i övre har klarat oss än så länge. Flera hästar där nere har fått feber och så har jag hört :crazy: Inte kul, hoppas att övre klarar sig, min pålla vill inte bli sjuk..

Ja det är det.

Hörde det av A med friesern i vårat stall.

Tycker det är jätteobehagligt!
men "hoppas" nästan det är influensan, för det vet man ju var det är iaf...

Åh :o fanken också. Följde med min kompis dit i måndags till sinmedryttarhäst som står i nedre stallet. Jag har använt skorna som jaghade där i stallet "hemma". :crazy: kan det smittas så..?

Ja det är ju i nedre stallet.

Jag är inte helt säkert, men jag tror du kan ha fört med dig smittan

Akej, jo precis. Känns ju bättre att veta vad om det skulle hända att sin egen häst också blir dålig.
De flesta hästar som haft det i nedre verkar ändå ha klarat sig ganska bra, har inte hört något speciellt iallafall. Dock så är det ett sto som blivit rätt dålig faktiskt, hög feber under flera dagar och vill inte äta så de ha fått blöta höet nu för att hon ska få i sig något.. Ägaren hade lite problem med att få tag i någon bra vet. också så det hade varit lite jobbigt där.

din inkorg är full, försökte svara på ditt PM..

Alal bör ha vaccinerat sin häst mo hästinfluensa... de kan fortfarande få influensan fast de är vaccinerade.
Är de inte vaccinerade dör de dock av febern.

Cezzan skrev:
Alal bör ha vaccinerat sin häst mo hästinfluensa... de kan fortfarande få influensan fast de är vaccinerade.
Är de inte vaccinerade dör de dock av febern.

Det är inte särskilt vanligt att någon häst dör i influensa även om den inte är vaccinerad, blir dock sjukare än de som är vaccinerade, men sätts behandling in i tid brukar det inte vara någon fara.

Är hästen inte vaccinerad och man vet att den blivet utsatt för smitta så kan man direkt trycka i den en vaccinspruta så blir den oftast inte lika sjuk.

Fick själv influensan med en ny unghäst för ett par år sedan (visste inte om att han smittats på transportbussen), han var inte vaccinerad och då vet var ute dagen efter han kommit och vaccinerade några av hästarna fick han sin första spruta då också.
Efter ett tag (lagom inkubationstid från transporten), fick han hosta och snorig och lite hängig. Dock kopplade vi inte alls att han skulle ha fått influensa (han var inte särskilt dålig) dock blev vi kloka på det sedan när de hästar som var längst ifrån sina vaccinationer (en 6mån och den andra 4,5mån) även de fick en släng men ingenting på de som var nyvaccinerade. Så trots att han aldrig tidigare varit vaccinerad och fick sin första grundvaccin spruta dagen efter smittan så blev han bara lite dålig och det gick över av sig själv ganska snabbt. Tur i oturen var att detta var mitt i viloperioden så inga hästar var iväg på träningar eller tävlingar under denna perioden (med tanke på att vi först i efterhand blev kloka på att det var influensa de haft annars hade det ju varit risk att man hade smittat den vidare)

Cezzan skrev:
Usch, "grann"stallet har troligtvis hästinfluensa hos sig :crazy:
De är inte säkra på om det verkligen är det, svar kommer ikväll.

usch vad otäckt :(

Min vet berättade senast när jag var på kliniken i ett ärende att hästinfluensa inte är en så farlig sjukdom. Inte på något dödlig som t.ex. stelkramp. Man har ju slutat att ge vaccin för det inom travet. Dessutom känner han till flera fall där vaccinerade hästar fått hästinfluensa ändå. Så det är tydligen svårt att vaccinera mot och inte en så värst farlig sjukdom. Så du behöver nog inte vara så orolig.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 317
Senast: Zetly
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.