Hästinfluensa

Sarscha

Trådstartare
Jaha upptäckte idag att vi helt missat att hästarna skulle ha sin årliga spruta för 14 dagar sen. Nu till min fråga, måste man göra om allt nu? Ingen av hästarna tävlar eller så. Ska ringa veterinären direkt imorgon så fort dem öppnar men tänkte någon här kanske vet. Så himla typiskt jag trodde det var i dec för det har det alltid varit men förra året så gjorde vi alla tre i sep för att få ihop dem :-/ Så ja måste man ta om?

Sv: Hästinfluensa

För några år sedan missade jag vaccinationen med ca 1 månad. Åkte till kliniken i annat ärende och frågade då hur de tyckte att jag skulle göra. Veterinären jag pratade med ansåg att eftersom hästen (då i tjugoårsåldern) hade varit regelbundet vaccinerad i hela sitt liv samt ej skulle ut på tävling kunde fortsätta vaccineras som vanligt. Alltså ansåg h*n att det inte behövde göras någon ny grundvacc. för hästens skull. Däremot hade jag varit tvungen att göra detta om jag skulle ha velat åka på tävling.

Med andra ord: det är nog ingen panik och hästen är förmodligen skyddad trots förseningen. Men diskutera med din veterinär och bestäm tillsammans med denne hur just du bör göra.

Fick samma svar här som lillaP när sprutan blev ca 6 veckor försenad förra året, skyddet räcker för hästen men inte om man ska tävla då det är hårdare krav där. Så inga problem om du inte ska tävla utan bara vill ha en frisk häst

Tack för era svar. Precis som ni båda skrev så är det mer viktigt om vi skulle ut och tävla nu. Vilket vi inte ska och inga planer har att göra inom dem närmsta åren, troligtvis aldrig:). Veterinären berätta att man har bestämt varje år för att det ska funka för alla hästar och inte bli så kostsamt för hästägarna. För en hobby häst skulle man igentligen inte behöva vaccinera varje år för vaccinet håller längre men hur länge vet man inte, berätta han.

Vissa tävlingshästar vaccinerars oftare än varje år liksom med stelkramp så vaccinerat vissa länder varje år istället som vi gör här i Sverige vart annat eller vart tredje år funka också. Vanligast är vart annat år ifall det skulle vara något tokigt med vaccinet.

Så nu är det fixat för ett år framåt :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka