hästinfluensa- snabbt svar tack!

E

extra

Jag är nyligen hemkommen från Island där jag jobbat på en hästgård. Hästarna där blev under sommaren sjuka i hästinfluensa och var fortfarande sjuka när jag åkte hem för tio dagar sedan.
Är det någon som vet hur länge bakterierna överlever? Jag har tvättat alla mina kläder i tvättmaskin, men vet inte hur jag ska desinficera skorna och hjälmen. Vad kan jag göra för att vara säker på att inte sprida vidare smittan till mitt stall här hemma? Typ lägga skorna i frysen?:) Tacksam för svar snabbt!
Mvh Ida

Sv: hästinfluensa- snabbt svar tack!

Hmm, spraya med Virkon kanske? Det tar ju död på en del virus.

Helst av allt ska du inte ta med dig sådant som du vet har varit i smittade stall, det var ju precis det som hände här. Förmodligen någon turist som hade med sig bakterie r i kläder, skor, hjälm eller dyl. Därför kom smittan till Island, och detta är ju inte första gången direkt.:crazy: Tyvärr förstår man inte hur väl vissa virus och bakterier faktiskt kan överleva i olika miljöer, den största smittorisken för hästen är vi människor.

Tack för alla svar! det blir att använda alternativa stallkläder tills jag fått tag på något bra desinfektionsmedel..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka