Hästhjälp

G

Guapa

Jag har så smått börjat fundera på att skaffa nån som kan hjälpa mig att rida min häst. Detta för att jag nu grubblar över att skaffa en till. Inte för att jag inte älskar min häst, för det gör jag, men för att han är en isis, och jag börjar sakna storhästarna, nu när jag kommit i kontakt med sådana igen. Folk säger att "Amen, då får du väl sälja din andra häst så får du både råd och tid", men det är inte så enkelt. Jag älskar min häst, och vill inte släppa islandshästarna helt, och min häst skulle antagligen flippa ut totalt av ett miljöombyte. Hans psyke har redan blivit väl påfrestat, innan han kom till mig, och jag har lagt ner blod, svett och tårar på att få honom så fin som han är nu. Och utan medryttare. Jag gillar inte tanken på en medryttare, jag vill själv ha kontrollen och jag litar inte riktigt på andra när det gäller något så värdefullt som min älskling. Men vad gör man när man själv vill utvecklas åt andra hållet också? Hur som helst, vad kan man kräva av någon som ska rida ens häst 1-2 ggr i veckan? Jag vill ju bara att min häst ska ha det allra bästa. Kan man kräva eknomisk hjälp av personen eller vad är det som gäller?
Tack!

Jag vet inte hur det är rent juridiskt, men jag anser att är det någon som rider hästen och betalar för det så är den medryttare. Någon som inte betalar för sig är skötare.

Självklart kan du begära ekonomisk hjälp. När jag var medryttare (tävlingsponny som jag fick tävla och träna på, tävlade t.o.m LA, tillgång till paddock, ridhus och fina ridvägar), så betalade jag 800 kr i månaden, och jag red honom ungefär två gånger i veckan. :) Det kan ju vara lite vägledning i hur mycket man kan ta betalt.

Om man behöver hjälp med sin häst så letar man upp en person man litar på och som har i stortsett samma inställning till hästägandet som man själv har. När man hittat rätt person så låter man den personen ha frihet under ansvar. Så länge min häst trivs och mår bra och i bästa fall utvecklas så lägger man sig inte i saken. Ingen medryttare gillar att i längden bli kontrollerad och granskad och i värsta fall kritiserad för minsta lilla.

Kan man inte detta så kanske man skall ta en funderare på vad man själv vill mest. Behålla hästen och acceptera att man får vänta med den andra utvecklingen några år. Eller så säljer man och satsar på det man vill mest.

Jag förstår din känsla över att göra dig av med din älskling. Men jag lovar att du om du bestämmer dig för det, så kommer du att hitta en ägare till din häst som kan ge denne precis ett lika bra liv som du kan.

Sv: Hästhjälp

Jag har samma problem.
Min häst reser sig och GÅR! på bakbenen och sparkar med frambenen när man rider hemma och ibland när han ser något som är läskigt när man rider ut. Han har inte ont någonstans, och är jätte snäll annars, men så fort man tar i tyglarna eller lägger till skänkelen så reser han sig.

någon som vet hur man blir av med det!?

Många har provat rida han, men folk blir bara rädda och vågar inte rida framåt.
Vad ska jag göra?

Jag har samma problem.
Min häst reser sig och GÅR! på bakbenen och sparkar med frambenen när man rider hemma och ibland när han ser något som är läskigt när man rider ut. Han har inte ont någonstans, och är jätte snäll annars, men så fort man tar i tyglarna eller lägger till skänkelen så reser han sig.

någon som vet hur man blir av med det!?

Många har provat rida han, men folk blir bara rädda och vågar inte rida framåt.
Vad ska jag göra?

Jag hade ett sto som kom på att man kunde skrämmas så :grin:

Synd bara att jag inte är fullt så lättskrämd :devil:

Hur som haver jag bröt mönstret genom att sätta på en gramantygel som var spänd mellan frambenen.
Jag använde den inte medan jag red och hästen gjorde som jag ville, men så fort hon började resa sig så tog jag tag ordentligt i gramanen och då avbröt hennes resande.
Hon reste sig så hon slog över med jämna mellanrum så det var liksom säkrare för alla inblandade att göra såhär.
Det behövdes inte göras många ggr innan hon slutade med det så för henne fungerade det bra :)

Det var bra att hon blev överraskad och lite paff å såg ut att tänka:
"nehe vadå varför funkar det inte att resas sig nu då?" Hon såg riktigt snopen ut haha :)

Jag gillar inte tanken på en medryttare, jag vill själv ha kontrollen och jag litar inte riktigt på andra när det gäller något så värdefullt som min älskling.
Din inställning är jättedålig. Är du världsbäst på hästar och ridning?

En sak jag har lärt mig efter alla år i hästbranschen är att det finns enormt duktiga människor överallt. Vart man än minst anar dessutom. Så sluta ha en så dålig attityd. Det finns gott om människor som klarar av att göra samma jobb som du gör fast bättre.

Men vad gör man när man själv vill utvecklas åt andra hållet också?
Man skaffar sig en medryttare. Eller så ändrar man om sitt liv så att man både har tid och råd att ha de hästarna man vill ha.

Hur som helst, vad kan man kräva av någon som ska rida ens häst 1-2 ggr i veckan? Jag vill ju bara att min häst ska ha det allra bästa. Kan man kräva eknomisk hjälp av personen eller vad är det som gäller?
Du kan ju komma överens med personen om precis vad som helst. Men normalt är väl att personen som rider också mockar, fixar foder, mockar hagen om det normalt görs, etc. Alltså gör de sysslor som normalt görs i ett stall dagligen. Om man väljer att ta betalt för det eller inte är upp till en själv. Jag hade aldrig betalat för att vara medryttare på en häst, men det finns gott om människor som gör. Det där går väl lite hand i hand hur duktiga människor är också. De som kan och är duktiga vill ogärna betala. De vill kanske ha betalt, men nöjer sig med att bara ta hand om hästen för att få rida. Men då ska man ju ha någonting av kvalitet att rida också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka