Lucky luke
Trådstartare
I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi henne. Enligt säljaren kunde hon vara lite sur vid hanteringen men vi såg inga problem när vi hanterade henne. Jag kunde gå in i hagen och hämta henne utan problem och öronen var alltid framåt. Men så släppte vi ihop henne med 2 andra ston, en mor och en dotter och vår häst blev som förbytt. Hon började bitas och hon gick inte att fånga in i hagen och hon fick ett riktigt hingstigt beteende. Först trodde vi att det var något fel så vi gjorde en utredning av henne för att se att hon inte hade ont någonstans men alla prover och undersökningar var utan problem. Vi kan inte ens ta in hästen och göra iordning henne utan att hon bits och lägger öronen slätt bakåt och ibland så resor hon sig upp och tittar ned över nosen med en blick som säger att jag skall döda er... Ingen rolig häst längre alltså. Nu kommer frågan : hur gör man för att lösa ett sådant här problem, hon har uppenbarligen inte ont? Går ett sådant beteende att träna bort och skall jag ta bort henne från flocken. Jag skall tillägga att så fort man fått på träns så är det en helt annan häst, då är hon cool lugn och gör precis allt du ber om så ridningen fungerar jättebra.
Senast ändrad: