HÄsthÅllning.....

B

bettan1

Hej alla bukefalare!
Måste fråga vad ni som kan något tycker om denna hästhålllning;

-20 grader kallt ute, inget täcke alls, varken inne eller ute
snåltt med foder, dvs hästarna har ingen möjlighet att äta för att hålla värmen
2 är nordsvenskar och 1 varmblod (har dock äran att få ha ett täcke när han är ute!)
en av nordisarna ngt smal
snålt med spån i boxarna
Hagarna är öppna, inga träd el dylikt att gå under.
Tycker jag synd om dem i onödan?
Hälsningar
Elizabet

Sv: HÄsthÅllning.....

Känner du till hur det faktiskt är? Eller är det små glimtar du sett som du baserar din oro på?

Hästarna kan må jättebra och få foder, bara att du inte ser det. Och de kanske inte fryser alls, ofta fryser hästar av väta och inte kyla, och behöver således inte täcke.

Men känner du till situationen väl, ta dig ett snack med ägaren till hästarna och ta det vidare efter det om du fortfarande är orolig! :)

Kl

Ja så många nätter jag har vaknat av att vinden piper om knutarna och jag byltat på mig och gått ut till hästarna i tanken att de fryser. Då kommer de glatt rusande och är då alls inte kalla. Det är klart ni ska få extra mat tänker jag då. Men vid matplatsen är gott om mat kvar.

Det händer att de är kalla, men då gäller det att få dem att röra på sig lite, det behövs inte mycket. Och de gör allt sina turer på egen hand i mellan åt också. Men det är klart, Nordsvenskar med mycket vinterpäls, rätt stor hage med skyddande skog, och det var ju inte det som beskrevs

Ptr

ok, kanske inte behöver oroa mig mycket.
Kan säga att jag känner personen ifråga, har varit där och ridit i våras.
Det var då jag på allvar började fundera.
Det spöregnade kallt regn, var runt 7 plus, så jag åkte och tog in alla 3 hästarna och lät dem torka. Var sedan ut och red den ena, hon blev rejält varm. Trodde i min enfald att de då kunde stå inne, kl var runt 17, men då stod ägarinnan i fönstret och skrek att de skulle ut igen för kl var inte 20.
Kändes inte bra alls att släppa ut en svettig häst i regn utan att sätta på ett regntäcke (som hon inte ens äger). Packade med mina saker och har inte ridit där sedan dess.
Min kille har en av de magra hästarna ihop med denna galna kvinna och han tror att allt skall vara som hon säger.
De har dessutom lyckats med konststycket att köra sönder alla 3 hästarna i ung ålder så de aldrig blir bra igen, duger endast att promenadrida dem.
Jag har hållit på och även haft häst sedan 70-talet, både jobbat med travhästar och ridhästar, och har inte sett liknande någonstans...
Hälsningar
Elizabet

Det låter väl inget vidare det där. Jag har mina ute fast det är -20 och mer därtill dom har inga täcken, men dom har mat. Fri tillgång till halm och lagom mängder med hö. Det finns alltid att äta. Dom är inne 7-8 timmar per dygn och naturligtvis har dom ordentliga bäddar i stallet. Mina hagar erbjuder också skydd i form av skog.

Under de förhållanden som du beskriver så skulle jag se till att dom hade ordentligt med mat och strö för övrig är det nog ingen fara.

Du oroar dig i onödan. Min har aldrig täcke på sig.. så länge hästarna har vinterpäls .
Går hästarna in på nätterna så är det inga problem med att dem inte har träd el. liknande..
"Dåligt" med spån kan bero på flera olika orsaker, ex. hästarna går runt väldigt mycket i boxen, dyrt med spån, det behövs inte så mycket egentligen.
Är du orolig så prata med ägaren, men jag tror att du oroar dig i onödan.

Att de inte har täcke är väl inget konstigt i normala fall. En häst har päls och är gjord för attleva utomhus! Det är inte naturligt för den att vara täckad, det kan t o m försämra värmeisoleringen (håren reser sig för att hålla värmen men det funkar ju inte om det ligger ett tungt täcke över).
MEN om det är en svettig/blöt häst som bör den få torka till innan den släpps ut i kyla alt kanske få på sig ett täcke. Och en klippt häst ska givetvis ha täcke och hästar som är tunn pälsade och inte så vana vid utevistelse.
Vi har våra på lösdrift - ingenhar täcke på sig nånsin! (om de inte arbetats svettiga förstås)
Det är ett halvblod, en fjording och en nordsvensk. De har dock givetvis fri tillgång på ensilage och tillgång till ligghall (vilken de inte använder - de är ute i alla väder!).

Väldigt lite spån sliter ju på benen och inte kan det va så bra att ligga på heller. Det gillar jag inte heller när folk har bara så lite att det bara suger upp kisset och inte ger nån bädd alls. Vet inte om det är så illa där men jag har vart med om det. Att det är dyrt är ingen ursäkt!

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka