hästhållning antal hästar tillstånd

Bergiius

Trådstartare
Hej!
Vi kan inte riktigt reda ut detta.

Vi har 2st egna hästar samt 2 st inackorderingar, behöver vi ha tillstånd från länsstyrelsen då? Eller är det först när man har 4 st inackorderingar?
Räknas inte ens egna hästar med?

Oklart !
Hjälp behövs ;)

Hej!

Vi har 2st egna hästar samt 2 st inackorderingar, behöver vi ha tillstånd från länsstyrelsen då? Eller är det först när man har 4 st inackorderingar?

Oklart !
Hjälp behövs ;)

Det spelar ingen roll vems hästar det är, men om det står fler än 4 hästar där ska stället förprovas av länsstyrelsen. Fler än fyra uppfattar jag som 5st och uppåt.

Regeln är eg att gården "rymmer" fler än 4så egentligen ska du få det godkänt om du har fem boxar eller uppåt eftersom du då vilken dag som helst kan utöka hästantalet. Är det lösdrift är det ju svårare att bedöma eftersom det är bra med en extra stor hall även om du bara har 4hästar så där skulle jag gissa på att man kan gå efter hästantalet och inte hur många som får hållas i hallen.

Men det är inte så krångligt med förprövning om du kontrollerar allt innan så du vet att allt är ok. Ventilation, stallmått, gödselförvaring osv.

Det spelar ingen roll vems hästar det är, men om det står fler än 4 hästar där ska stället förprovas av länsstyrelsen. Fler än fyra uppfattar jag som 5st och uppåt.

Regeln är eg att gården "rymmer" fler än 4så egentligen ska du få det godkänt om du har fem boxar eller uppåt eftersom du då vilken dag som helst kan utöka hästantalet. Är det lösdrift är det ju svårare att bedöma eftersom det är bra med en extra stor hall även om du bara har 4hästar så där skulle jag gissa på att man kan gå efter hästantalet och inte hur många som får hållas i hallen.

Men det är inte så krångligt med förprövning om du kontrollerar allt innan så du vet att allt är ok. Ventilation, stallmått, gödselförvaring osv.

Förprövning är en helt annan sak! I h det gäller vid ombyggnation från fem hästar och uppåt.

TS, nej du behöver inget tillstånd förrän du hyr in fyra hästar el fler. Är det bara egna tror jag gränsen går vid tio.

Stallet är godkänt sen tidigare. Nu är det vi som behöver tillstånd.
Men tills dess så kan vi ha våra hästar plus 3 ? :)

Dom kommer ut i januari och ska kika på vår verksamhet. Så därför undrade jag om vi klarade oss utan tillstånd tills dess :)

Tänk bara på att om det är så att det ska vara yrkesmässigt man tar emot hästar, så kan det krävas tillstånd från den första hästen.

Hej!

Oklart !
Hjälp behövs ;)

Som svar på ursprungsfrågan: bedriver du veksamhet (hobby eller näringsverksamhet) behöver du tillstånd om du har fodrar fyra eller fler hästar.
---
Du behöver ha ett tillstånd när du

ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
  • hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
  • föder upp fyra eller fler hästar per år
  • säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
  • har ridskoleverksamhet
  • har yrkesmässig hästverksamhet.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...etermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html

Som svar på ursprungsfrågan: bedriver du veksamhet (hobby eller näringsverksamhet) behöver du tillstånd om du har fodrar fyra eller fler hästar.
---
Du behöver ha ett tillstånd när du

ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
  • hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
  • föder upp fyra eller fler hästar per år
  • säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
  • samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
  • har ridskoleverksamhet
  • har yrkesmässig hästverksamhet.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...etermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html

Fast det där betyder fyra hästar utöver de egna.

Den förklaring jag fick vid föreläsningen/seminariumet var att det handlade om ansvar för andras djur också, och då möjligen en verksamhet av annat slag.

Läste detta på länken till jordbruksverket:

"Äger du ett stall och hyr ut fyra eller fler stallplatser, behöver du oftast ha ett tillstånd. Du behöver tillstånd oberoende av om du hjälper till med skötseln av hästarna eller inte."

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 083
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar