Hästförsäkring - reservation pga gallor

Iser

Trådstartare
I min hästförsäkring står det en reservation för hälta/rörelsesstörning på båda bakbenen, trots att hästen vid veterinärbesiktningen inte fick några anmärkningar på varken rörelser i skritt o trav, reaktion efter böjprov eller arbetsprov.

Det enda, som denna reservation är gjort på är som det står en kraftig galla i hasled vb samt måttliga gallor i kotleder o kotsensskidor bb.

Är gallor tillräckligt för att man kan få reservationer på benen? Jag menar, då måste det ju finnas oerhört många som reservationer på sina hästar.

Är det någon som vet hur försäkringsbolagen resonerar om sånt här? Eller kanske någon som har ett likadant fall ? Eller motsatsen (häst med gallor, som ändå fick full försäkring)? Mycket tacksam för reflektioner!

Sv: Hästförsäkring - reservation pga gallor

Gallor i kotsenskidor är ju jättevanligt på vanliga halvblod i alla fall och det har inte jag fått reservationer för någonsin. Men det låter lite allvarligare med galla i hasled faktiskt så det kan jag förstå.

Vad är det för ras på hästen? Vissa raser, ex islandshäst och arab har ju lättare att få spatt i hasen och då kanske man är lite extra petig med gallor på dessa raser?

I försäkringen på min häst står det också hälta med komplikationer, men då har jag iofs en travare, och jag vet att de står så bara för att det är mycket problem med just travhästar och deras ben. När jag pratade med en på försäkringsbolaget sa han till mig att åka in och göra ett böjprov, longera mm. Visar det inget där kommer det att tas bort. Man måste dock ha gjort "besiktningen" inom en månad från att man skickar in papper på att det är ok. Har dock inte gjort "besiktningen" än..

Det med gallor har jag aldrig hört, däremot är det ju vissa raser de syftar på när de skriver så i försäkringen, som min tex travare. Tycker det låter konstigt, med tanke på hur många hästar det är som har gallor i benen, rätt så vanligt..Min har nästan alltid lite gallor i bakbenen och det har han alltid haft, de påpekade inget om det när jag besiktiade han första gången så..

Det är en haflinger, 12 år.

Det är flera veterinärer som har sett den i efterhand och som säger att den (gallan i hasen) ska jag inte vara orolig för!

Vet bolaget något du inte vet? Att hästen har utnyttjat försäkringen tidigare, har skador som är reservationsgrundande.

Nej det vet dom inte, för jag hämtade honom själv i Danmark.

En sak vet jag i alla fall, danska hästar är ibland behandlade med
både det ena o det andra...... Om du vill häva reservationen så
måste du nog röntga glidleder o bakknän. Ev bakkotorna också?
Fråga ditt förs bolag vad dom kräver. Var gjordes besiktningen?
Våra förs bolag brukar inte godkänna danska bes. Och det har
jag full förståelse för efter att ha blivit rejält lurad två ggr av två
möjliga.

Apropå stor galla i hasled: en av mina tidigare hästar hade en rätt stor galla i ena hasleden. Inga symtom och ren på rtg. Så vitt jag vet (nu såld) har hon inga problem med den. Hon var 5 år när jag köpte henne och 8 år när hon såldes. Halvblod.

Jag fick en reservation på hältor med komplikationer på alla fyra ENDAST pga att hon är ett fullblod som gått ett år på banan

Kan man inte plocka bort den reservationen genom att göra ett böj- och longerprov? Så är det i åtminstone när det gäller travhästar som försäkras som ridhästar.

Kan man inte plocka bort den reservationen genom att göra ett böj- och longerprov? Så är det i åtminstone när det gäller travhästar som försäkras som ridhästar.

Samma gäller för galopphästarna. Har inte haft några problem med att försäkra mina utan reservationer på benen .Men som sagt både böjprov och longerprov/ridprov krävs.

Jag kan tänka mig att försäkringsbolaget ser gallorna som ett tecken på ett problem som finns men ej hunnit börja innebära behandlingar. Om du röntgar och får fria bilder får du troligtvis bort reservationerna, om du röntgar och plåtarna visar något hade de ju rätt i sin bedömning. Hur som helst gäller ingen försäkring ett problem som hästen hade vid försäkringens tecknande och hade de noterat gallor och hästen sedan hade blivit halt till följd av dessa så hade försäkringen förmodligen inte gällt även om inga reservationer fanns, så på så sätt är de iallafall väldigt justa som talar om för dig hur de tänker kring din försäkring. De vill inte heller bekosta någon behandling pga rörelsestörning, dvs hästen behöver inte komma så långt som till hälta för att de ska göra den här bedömningen utan det räcker med "stelhet".

Det bästa du kan göra är att ringa bolaget och fråga. I bästa fall har någon gjort fel och du får reservationen hävd. Annars får du iallafall råd om hur du får försäkringen så bra som möjligt.

(Själv funderar jag på om jag någonsin ska försäkra en häst igen, trots att jag inte har negativa erfarenheter. Enda fallet är en obruten försäkring sedan fosterstadiet, men inga höjningar betalas ut då för medfödda skador så frågan är ändå om det lönar sig? Bättre att lägga undan en rejäl slant som räcker till åtminstone avlivning och sedan lägga premien på ett sparkonto. Det är inte helt självklart med försäkring med tanke på bolagens villkor.)

Böj och longerprov gjordes ju samtidigt och visade inga tecken på hälta. Besiktningen är utfört av svensk vet. Först hade jag ett danskt intyg (som förs.bolag tog emot utan bekymmer), men sen gjorde jag om besiktningen m svensk veterinär. Det var inget som skilde på dom förutom att han inte hostade när den svenska tittade på den, men det kan ju bero på att miljön (luft+grovfoder) var bättre i mitt stall.

Pratade med förs.bolaget. För att få bort reservationen, måste jag ha bort gallan på hasleden samt röntga den leden. Gallan sitter kvar och jag vet inte om jag någonsin lyckas att få bort den, men flera veterinärer har sett den och säger att de tinte är något att oroa sig för, men det räcker tydligen inte för förs.bolaget inte ens om dom får en röntgenbild också.... Gallan MÅSTA bort!

Senast ändrad:

Ja man får reservation om hästen har så mkt gallor att det påpekas i besiktningen. Det för att gallor KAN ju vara ett tecken på att något är fel, och försäkringsbolagen ger ju inte ut en spänn i onödan, de garderar sig med både hängslen och livrem så att säga! ;)

Vill du slippa de reservationerna får du ju röntga hästen. Visar röntgen inga fel är jag rätt säker på att du får bort reservationerna.

När jag sålde en häst för många år sedan så ville köparna besiktiga på klinik. Vanligt nu, ovanligt då.
I allafall så noterades en rätt stor galla i hasen på hästen. Men de tog då en plåt, såg att det fanns inga fel, och då nämndes inte gallan i besiktningsprotokollet.

Mitt svar, om böj- och longerprov, var ställt till Chira som fått reservationer mot hältor på sitt fullblod.

Oj då! Var visst inte riktigt vaken där;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 519
Senast: Liten
·
R
Hästvård Ja vad säger ni om detta nedan: Det är en bekants häst och nu undrar jag om någon här kan tolka det som står?? Är det allvarligt...
Svar
1
· Visningar
2 124
Senast: kryddan
·
P
Hästvård Hejsan! Jag har en varmblodstravare på 13 år som är omskolad till ridhäst. I somras började han kännas lite oren i bakdelen och jag...
Svar
5
· Visningar
7 726
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar