Hästflytt.....

Destiny_D

Trådstartare
I helgen flyttade jag min gamla 19-åring (fullblod) till ett nytt ställe. Han har stått på samma gård i 13 år, och nu blev vi tvungna att flytta. Men han verkar äta så himla dåligt. Han rör mest runt hösilaget i boxen. Han har tidigare stått på torv och nu finns det bara spån att tillgå. Tror att han kan vara petig med att det hamnar spån i maten och att han därför inte äter. Jag har blandat hösilaget med hösilage från det gamla stallet, men det verkar inte ha nån betydelse. Eftersom han är ett gammalt fullblod så är jag rädd att han ska falla ur och tappa hullet (och då kommer skador som på beställning...). Jag ska prova att använda hönät i boxen och se om det kanske hjälper. Har ni några andra tips på hur man ska få honom hemmastadd?

Tacksam för alla tips och idéer!! Vill ju inte att min gammelman ska vara så ledsen och inte äta....

//Destiny

Sv: Hästflytt.....

I helgen flyttade jag min gamla 19-åring (fullblod) till ett nytt ställe. Han har stått på samma gård i 13 år, och nu blev vi tvungna att flytta. Men han verkar äta så himla dåligt. Han rör mest runt hösilaget i boxen. Han har tidigare stått på torv och nu finns det bara spån att tillgå. Tror att han kan vara petig med att det hamnar spån i maten och att han därför inte äter. Jag har blandat hösilaget med hösilage från det gamla stallet, men det verkar inte ha nån betydelse. Eftersom han är ett gammalt fullblod så är jag rädd att han ska falla ur och tappa hullet (och då kommer skador som på beställning...). Jag ska prova att använda hönät i boxen och se om det kanske hjälper. Har ni några andra tips på hur man ska få honom hemmastadd?

Tacksam för alla tips och idéer!! Vill ju inte att min gammelman ska vara så ledsen och inte äta....

//Destiny
Tror att du måste ge honom några dagar att "landa". Hästar är ju ganska beroende av sina vanor och rutiner och det tar kanske litet tid för honom att anpassa sig. Jag skulle försöka att i den mån det går få rutinen att likna den i det gamla stallet i alla sammanhang. Har du kollat så att han dricker vattnet. Vissa hästar kan vara griniga med ett vatten som smakar annorlunda än det de är vana vid och det gör ju också att de äter sämre.

Vad jag kan se så dricker han vattnet. Både från vattenkoppen i boxen och hinken i hagen. Så det känns skönt i alla fall!!

Tack för ditt svar!

//Destiny

Hejsan!

Jag flyttade min lilla kille i November. När vi kom till nya stället
så krånglade han också med maten. Och föll ur ordentligt.

Det tog ett tag innan han kände sig hemma. Jag håller med föregående att låt honom landa. och "passa" på vad han äter och inte äter.

Lycka till

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 841
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama