Hästfettma - allt vanligare

Gammeln

Trådstartare
Nu är det klarlagt att även hästar drabbas mer o mer av fettma. Näringsrikare foder, foder som många hästar egentligen inte behöver och brist på motion är orsaken, vilket betyder att många hästägare idag inte har den tid att lägga ner som en häst fodrar. Promenadridning ger hästarna inte ett dugg men som många tror är nyttigt för hästarna. En häst ska ju JOBBA inte vara nån sort statussymbol som man rider nån timme i veckan och proppar i en massa "bra kraftfoder" :angel:.


http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=422471,00.html
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Intressant artikel. Skulle vara intressant att läsa forskningsrapporten. Tyvärr är det väl så att många hästägare tror sig rida mer intensivt än vad de gör och fodrar därefter...

/Lizzie
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Det är faktiskt skrämmande :crazy: . Jag har läst nånstans att en häst enbart på grovfodret som dom stoppar i sig på en dag kan gå ca 5 mil utan att gå ner ett gram i vikt. Skrämmande att då tänka sig att vi rider hästen kanske 5 kilometer i mestedels skritt och sen får dom x antal kilo för att klara hullet =/
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

lizzie skrev:
Intressant artikel. Skulle vara intressant att läsa forskningsrapporten. Tyvärr är det väl så att många hästägare tror sig rida mer intensivt än vad de gör och fodrar därefter...

/Lizzie
Ja, den där artikeln måste man ju lägga vantarna på. Men du förstår villken smäll i facet hon ger dom här "promenadarna" då hon skriver:

"Husse eller matte rider kanske en timme om dagen, och då handlar det om promenad- och motionsritt, som inte är särskilt motionsbefrämjande för hästen." ...... :rofl: Så hästen hade lika gärna kunnat stått inne 24/24 och dessutom fortsätt att proppa i dom foder avsätt för tävlingshästar
 
Senast ändrad:
Sv: Hästfettma - allt vanligare

"Husse eller matte rider kanske en timme om dagen, och då handlar det om promenad- och motionsritt, som inte är särskilt motionsbefrämjande för hästen."

Hm.. Jaha. Om det inte är ett skämt, förstår jag INTE hur en timmes ritt per dag INTE är motion.

Ärligt talat förstår jag inte ett jota av artikeln. Vad är det hon vill påvisa? Vad stämmer, vad stämmer inte? :confused:

"En annan faktor, som enligt Anna Jansson bidrar till hästfetma, är det bete som finns under våren och sommaren.
Det är ett väldigt bra bete eftersom det är avpassat för digivande djur."

Och vad menas med detta då? Så hon VET att ALLT bete som finns är för kraftigt för en "vanlig", promenad/fritidsriden häst?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Tror mycket väl att hästar över lag idag har en tendens till att kunna bli feta eller få i sig mer än vad de i själva verket behöver med tanke på de senaste årens foderhysteri. Men, jag tycker artikeln var rent kass och dåligt skriven över lag.

Kanske det är för bra gödslade beten där enkäten är gjord men resten av Sverige då?!

Sista meningarna,

"Det enklaste sättet att avgöra huruvida en häst är överviktig är att trycka med handen över hästens revben.
— Är de feta går det inte att känna revbenen eftersom ett tjockt underhudslager finns emellan."

tycker jag personligen kan vara rent farlig att skriva ut bara så där rakt av.

Varför tycker jag det? Jo, p.g.a. att det finns raser som blir "feta" i kroppen även om de står på en undermålig foderstat och går omkring med näringsbrist.
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Lånar bara knappen Sissu...

Personligen anser jag att folk borde läsa Philip Johnson:s rapport om EMS (equine metabolic syndrome). Googla på namnet så får man fram det.
Beskriver lite de långsiktiga konsekvenserna av kraftfoderfoderstaten vi ger hästarna.
Kan var värt att öga igenom den inför sammanställnigarna av årets givor...
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Denna artikel gäller knappast fölmärrar.

Tycker att dom nya man får in ser jävligare ut för varje år.

Antagligen är det så att man inte kan ett dugg om just fölston utan tror att dom klarar sig på lite hö och vatten.

För oss sedan tar det över ett år att få fason på en sådan.

Fölmärrar ska ha överhull helt enkelt.

AM
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Álin skrev:
"Husse eller matte rider kanske en timme om dagen, och då handlar det om promenad- och motionsritt, som inte är särskilt motionsbefrämjande för hästen."

Hm.. Jaha. Om det inte är ett skämt, förstår jag INTE hur en timmes ritt per dag INTE är motion.

Ärligt talat förstår jag inte ett jota av artikeln. Vad är det hon vill påvisa? Vad stämmer, vad stämmer inte? :confused:
QUOTE]

Det där funderade jag också på. Oavsett rörelse så är det väl ändå motion?
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Precis. Tycker det låter som bullshit.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästfettma - allt vanligare

sissu skrev:
Sista meningarna,

"Det enklaste sättet att avgöra huruvida en häst är överviktig är att trycka med handen över hästens revben.
— Är de feta går det inte att känna revbenen eftersom ett tjockt underhudslager finns emellan."

tycker jag personligen kan vara rent farlig att skriva ut bara så där rakt av.

Varför tycker jag det? Jo, p.g.a. att det finns raser som blir "feta" i kroppen även om de står på en undermålig foderstat och går omkring med näringsbrist.

Det tycker jag också var dumt att skriva bara så där utan närmre förklaring.
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Lånar knapp
Jag tror nog att överskattningen av vilket arbete en häst utför är en av orsakerna till att vi ser många feta hästar i dag.

I min foderbok från 30talet (J Lundblad) står det att hästar som drar plogen 12 timmar eller mer om dagen behöver dubbelt så mkt energi och nästan dubbelt av proteiner jämfört med icke arbetande hästar. Fölmärrar jämställs med dessa mycket strängt arbetande hästar.

Idag ser man inte sällan att hästar som promenadrids ett par timmar om dagen står på en foderstat som innebär 1,5 – 2 ggr deras egentliga behov. HH
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Álin skrev:
"Husse eller matte rider kanske en timme om dagen, och då handlar det om promenad- och motionsritt, som inte är särskilt motionsbefrämjande för hästen."

Hm.. Jaha. Om det inte är ett skämt, förstår jag INTE hur en timmes ritt per dag INTE är motion.

Ärligt talat förstår jag inte ett jota av artikeln. Vad är det hon vill påvisa? Vad stämmer, vad stämmer inte? :confused:

"En annan faktor, som enligt Anna Jansson bidrar till hästfetma, är det bete som finns under våren och sommaren.
Det är ett väldigt bra bete eftersom det är avpassat för digivande djur."

Och vad menas med detta då? Så hon VET att ALLT bete som finns är för kraftigt för en "vanlig", promenad/fritidsriden häst?

det menas förmodligen så att en timmes promeadridning är som uderhållsbehov bara för en häst, en häst som lever i det fria rör sig mycket mera än en tamhäst...det ÄR skillnad på en promenadhäst och låt oss säga en aktiv travare/galoppör..travare o galoppörer är hårt arbetande..och ex fälttävlan o distans....
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Jag håller med om det att 1 timmes ridning ger mortion i det långa loppet också. Och rider men i den mängden så får man anpassa efter det.
Som min häst t.ex. jag tycker han är alldeles för fet men jag jobbar på det. ;)
Han är den sorten som i princip klara sig på bara hö. Lägger på sig fort och får av sig det sakta.
På vintern brukar han få havre, och ibland korn. Sen äter den unge mannen väldigt mycket halm men jag kommer att gå över till torv nu så det kommer jag att råda bot på.

Det finns väldigt mycket att tänka på när det gäller foderstaten, även ströt de står på spelar roll för alla hästar och även höts kvalité. ALLTING MÅSTE RÄKNAS MED!!
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Lugn och fin nu, allesammans! Andas djupt!

Artikeln är publicerad i den eminenta lokaltidningen och innehållet är därmed lätt förenklad, skulle man kunna säga. Artikeln är skriven på ett sätt så att den ska vara hyfsat begriplig och en gnutta intressant även för den som inte kan skilja fram från bak på en häst. Det ska inte uteslutas att så varit fallet med artikelförfattaren.

Jag begriper inte heller allt av artikeln. Meningen om motion kan jag inte få till annat än någon form av tryckfel!? Och det där med betet är väldigt luddigt.

Som i de flesta fall är det alltså bra att ha tillgång till originalkällan. Tyvärr är den inte publicerad än, men en del finns att läsa i Foderbladet.
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

När det gäller en timmes promenadridning och behovet av att tillskottsfodra eller ej p.g.a. denna;

Jag anser inte heller att det finns behov att tillskottsfodra för en promenadrunda på ca en timme. Speciellt inte som många av dagens hästar står inne större delen av dygnet, och när de är ute är de i små rutor till hagar som kanske är helt platta.

Behovet av kraftfoder är överdrivet, enligt min åsikt. Ett bra hö är alltid att föredra: hästen får sitt tuggbehov tillgodosett och har något naturligt att pyssla med. Vad som är bra för din häst beror på vad du använder den till. Har du en glupsk häst kan det vara smart att ge ett hö med lite mindre näring i och kompensera det med att ge en större mängd. Har du som jag en glupsk häst som behöver massor med energi kan jag rekommendera att i möjligaste mån skippa kraftfoder och ge massor av ett bra hö (min käkar 16 kg/dygn).

:d Krocket
 
Sv: Hästfettma - allt vanligare

Álin skrev:
"Husse eller matte rider kanske en timme om dagen, och då handlar det om promenad- och motionsritt, som inte är särskilt motionsbefrämjande för hästen."

Hm.. Jaha. Om det inte är ett skämt, förstår jag INTE hur en timmes ritt per dag INTE är motion.

Ärligt talat förstår jag inte ett jota av artikeln. Vad är det hon vill påvisa? Vad stämmer, vad stämmer inte? :confused:

"En annan faktor, som enligt Anna Jansson bidrar till hästfetma, är det bete som finns under våren och sommaren.
Det är ett väldigt bra bete eftersom det är avpassat för digivande djur."

Och vad menas med detta då? Så hon VET att ALLT bete som finns är för kraftigt för en "vanlig", promenad/fritidsriden häst?

Forskningsrapporten skulle vara mycket intressant att läsa - där skulle man kunna se hur forskaren har avgränsat sig osv.

När det gäller motion så är inte en timmes promenad speciellt ansträngnade för en häst. Den typen av "motion" kan räknas in i hästens underhållsfoderstat. Naturligtvis är varje häst en individ och det ska man ta hänsyn till. Men jag tycker mig ändå märka att de flesta ryttare/hästägare uppskattar hästens motion högre än vad den egentligen är. De flesta som har häst på hobbynivå rider kanske cirka en timme. Läser man Plankes bok, så kan de flesta hobbyryttare lägga sig på nivå "lätt arbete". De flesta jag känner uppskattar att deras häst utför "normalt" eller hårdare arbete, trots att det är vanlig hobbyridning/skogsmulleridning 1 tim/dag.

När min pålla har haft sina konvalecensperioder (3 st på 3 år...) så har hon haft en underhållsfoderstat som passat damen. När jag så sätter igång henne så ändrar jag inte hennes foderstat förräns jag har kommit så långt att jag rider cirka 1,5 tim per pass och då har en högre gångart än skritt större delen av passet. Då höjs hennes foderstat till "lätt arbete". Så en sak vet jag... att 1 till 1,5 timmes skrittpromenad det är inte speciell hård motion för en kuse... :angel:

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) I Tierps kommun finns det 1 082 hästar. De bor hos 259 hästägare. Det visar den hästinventering som pågått under ett par års tid...
Svar
0
· Visningar
745
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Ylva Bodin på Spjutbo gård, Lövstabruk, är en hästägare med betydligt fler hästar än det genomsnitt på 4,2 som en inventering av...
Svar
0
· Visningar
770
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Det var många bommar som föll när kvalet i SM på lördagen arrangerades i Enköping. Uppsalabon Maria Norlin och hästen...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp