- Svar: 10
- Visningar: 986
Irländska forskare har hittat den gen som styr hur hästar hanterar stress. Upptäckten kan bli avgörande för framtida avel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte hur man ska tänka. Visst har vi avlat fram hästraser som inte förekommer i det naturliga urvalet men skulle de behöva så skulle nog några individer kunna överleva och med tiden skapa en ny ras som klarar av att överleva framförallt som de lär korsa sig med andra raser. Att ta bort flykten gör det omöjligt för arten att överleva utan en människa som skyddar den så tar man bort den delen så utrotar man mer eller mindre hästen som livskraftig art då flykten ju är så basal för dess liv.Liiiite läskigt, ändå, hur vi försöker ta bort hästen naturliga flyktbeteende/reaktioner på det som upplevs som farligt eller hotande, bara för att få fram en mer praktisk tävlingsmaskin. Och dito nöjeshäst. Å andra sidan har vi ju redan avlat fram hästraser som definitivt inte förekommit om det naturliga urvalet bland vilda urhästar fått fortsätta utan mänsklig inblandning. Så ... är det lika bra att fortsätta på den banan? Och skapa en varelse som saknar hästens naturliga beteende så den passar oss bättre? Jag vet inte. Det känns bara lite ... sorgligt....
Men om man läser artikeln så handlar det ju inte om att "avla bort flykten från hästen", utan att man har hittat en av troligtvis flera gener som påverkar hur hästen hanterar stress, och att detta på sikt kan komma att påverka aveln så att man kan selektera på hästar som hanterar stress bättre.Jag vet inte hur man ska tänka. Visst har vi avlat fram hästraser som inte förekommer i det naturliga urvalet men skulle de behöva så skulle nog några individer kunna överleva och med tiden skapa en ny ras som klarar av att överleva framförallt som de lär korsa sig med andra raser. Att ta bort flykten gör det omöjligt för arten att överleva utan en människa som skyddar den så tar man bort den delen så utrotar man mer eller mindre hästen som livskraftig art då flykten ju är så basal för dess liv.
Ja och det är väl om något ett mål att avla bort flykten?Men om man läser artikeln så handlar det ju inte om att "avla bort flykten från hästen", utan att man har hittat en av troligtvis flera gener som påverkar hur hästen hanterar stress, och att detta på sikt kan komma att påverka aveln så att man kan selektera på hästar som hanterar stress bättre.
Ja och det är väl om något ett mål att avla bort flykten?
Jag tror som du att flyktinstinkten är bra när man ska avla fram hästar som springer fort och kan vända på en femöring dvs samma egenskaper som behövs för en bra hopphäst. Jag tror inte man kan välja så utan man får ta hela paketet.Njae, det är väl egentligen inte samma sak? Att hantera stress och att bli stressad är två olika saker kan jag tycka. Sedan är det ju aldrig så enkelt.
Alla saker torde sitta ihop och jag kan för mitt liv inte se att vi helt kan avla bort något som kanske också bidrar till snabbhet, viljan och förmågan att springa och hoppa et.c.
Sedan har vi ju miljö som påverkar i ännu större utsträckning kanske. Som en känd professor i etologi på skämt sa en föreläsning att det som påverkar är 100% arv och 100% miljö när frågan kom upp hur mycket som påverkar djuren i procent arv/miljö.
Jag tror som du att flyktinstinkten är bra när man ska avla fram hästar som springer fort och kan vända på en femöring dvs samma egenskaper som behövs för en bra hopphäst. Jag tror inte man kan välja så utan man får ta hela paketet.