Hästens stressgen identifierad

Liiiite läskigt, ändå, hur vi försöker ta bort hästen naturliga flyktbeteende/reaktioner på det som upplevs som farligt eller hotande, bara för att få fram en mer praktisk tävlingsmaskin. Och dito nöjeshäst. Å andra sidan har vi ju redan avlat fram hästraser som definitivt inte förekommit om det naturliga urvalet bland vilda urhästar fått fortsätta utan mänsklig inblandning. Så ... är det lika bra att fortsätta på den banan? Och skapa en varelse som saknar hästens naturliga beteende så den passar oss bättre? Jag vet inte. Det känns bara lite ... sorgligt....

Liiiite läskigt, ändå, hur vi försöker ta bort hästen naturliga flyktbeteende/reaktioner på det som upplevs som farligt eller hotande, bara för att få fram en mer praktisk tävlingsmaskin. Och dito nöjeshäst. Å andra sidan har vi ju redan avlat fram hästraser som definitivt inte förekommit om det naturliga urvalet bland vilda urhästar fått fortsätta utan mänsklig inblandning. Så ... är det lika bra att fortsätta på den banan? Och skapa en varelse som saknar hästens naturliga beteende så den passar oss bättre? Jag vet inte. Det känns bara lite ... sorgligt....
Jag vet inte hur man ska tänka. Visst har vi avlat fram hästraser som inte förekommer i det naturliga urvalet men skulle de behöva så skulle nog några individer kunna överleva och med tiden skapa en ny ras som klarar av att överleva framförallt som de lär korsa sig med andra raser. Att ta bort flykten gör det omöjligt för arten att överleva utan en människa som skyddar den så tar man bort den delen så utrotar man mer eller mindre hästen som livskraftig art då flykten ju är så basal för dess liv.

Men oj så missvisande av Ridsport, dom kanske borde läst källan.

https://thehorse.com/1126568/researchers-find-genes-that-help-racehorses-cope-with-stress/

"While the research hasn’t homed in on a specific “coping gene” or “personality gene” that’s ideal fit for Thoroughbred flat racers, it strongly supports the theory that such genes exist, she said. And those genes certainly play a critical role in Thoroughbreds’ ability to adapt to their training environment and, therefore, represent genetic markers that could improve racehorse welfare.

“This is by no means a silver bullet, but it will contribute to a greater understanding and being more informed about how we make selection decisions—whether it’s management or breeding or maybe even changes in routine or training,” Holtby said. “So while more research is required, the idea would be that these results could be developed into a screening tool to help give horses the correct opportunities, for them".”

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/age.13320

"It is not clear therefore, which of these phenotypes will be most relevant to the equine industries, and as such, our research was directed to understanding the molecular underpinnings of each phenotype separately.

To characterise SNP sets contributing to each phenotype, we performed selection signals analyses using both cases and controls as the target cohorts. There was no overlap among the selection signals for coping and cortisol, supporting the contention that the phenotypes are detecting different aspects of the stress response. "

Jag vet inte hur man ska tänka. Visst har vi avlat fram hästraser som inte förekommer i det naturliga urvalet men skulle de behöva så skulle nog några individer kunna överleva och med tiden skapa en ny ras som klarar av att överleva framförallt som de lär korsa sig med andra raser. Att ta bort flykten gör det omöjligt för arten att överleva utan en människa som skyddar den så tar man bort den delen så utrotar man mer eller mindre hästen som livskraftig art då flykten ju är så basal för dess liv.
Men om man läser artikeln så handlar det ju inte om att "avla bort flykten från hästen", utan att man har hittat en av troligtvis flera gener som påverkar hur hästen hanterar stress, och att detta på sikt kan komma att påverka aveln så att man kan selektera på hästar som hanterar stress bättre.

Men om man läser artikeln så handlar det ju inte om att "avla bort flykten från hästen", utan att man har hittat en av troligtvis flera gener som påverkar hur hästen hanterar stress, och att detta på sikt kan komma att påverka aveln så att man kan selektera på hästar som hanterar stress bättre.
Ja och det är väl om något ett mål att avla bort flykten?

Ja och det är väl om något ett mål att avla bort flykten?

Njae, det är väl egentligen inte samma sak? Att hantera stress och att bli stressad är två olika saker kan jag tycka. Sedan är det ju aldrig så enkelt.

Alla saker torde sitta ihop och jag kan för mitt liv inte se att vi helt kan avla bort något som kanske också bidrar till snabbhet, viljan och förmågan att springa och hoppa et.c.

Sedan har vi ju miljö som påverkar i ännu större utsträckning kanske. Som en känd professor i etologi på skämt sa en föreläsning att det som påverkar är 100% arv och 100% miljö när frågan kom upp hur mycket som påverkar djuren i procent arv/miljö.

Å andra sidan har vi ju gjort så med oräkneliga andra djurarter, så de ska passa oss bättre. Gris-raser som inte blir lika stressade i hanteringen (de där svartvita?), hundraser som ska passa olika mänskliga behov. Osv. Och få av dem skulle idag överleva på sikt om de släpptes vind för våg i nån vildmark. Där är väl fortfarande just hästen en av de som faktiskt klarar sig på egen hand i väldigt varerande miljöer (trots att de vilt levande hästraser som finns idag inte är vilda i ordets verkliga mening, några sådana finns väl inte längre? Räknas ens Przewalskijs dit? Den är ju inte riktigt häst i den form vi tänker på. )

Njae, det är väl egentligen inte samma sak? Att hantera stress och att bli stressad är två olika saker kan jag tycka. Sedan är det ju aldrig så enkelt.

Alla saker torde sitta ihop och jag kan för mitt liv inte se att vi helt kan avla bort något som kanske också bidrar till snabbhet, viljan och förmågan att springa och hoppa et.c.

Sedan har vi ju miljö som påverkar i ännu större utsträckning kanske. Som en känd professor i etologi på skämt sa en föreläsning att det som påverkar är 100% arv och 100% miljö när frågan kom upp hur mycket som påverkar djuren i procent arv/miljö.
Jag tror som du att flyktinstinkten är bra när man ska avla fram hästar som springer fort och kan vända på en femöring dvs samma egenskaper som behövs för en bra hopphäst. Jag tror inte man kan välja så utan man får ta hela paketet.

Jag tror som du att flyktinstinkten är bra när man ska avla fram hästar som springer fort och kan vända på en femöring dvs samma egenskaper som behövs för en bra hopphäst. Jag tror inte man kan välja så utan man får ta hela paketet.

Ja, eller enligt samma professor så kan man aldrig bli av med behov och beteenden genom avel men man kan förstärka och försvaga.
Dvs du blir aldrig av med t.ex jakt på hund men du avlar för att få vallningsbeteendet utökat eller drivning under jakt eller försvagar så de bara blir intresserade av att jaga boll, inte vilt, och så utvecklas raserna så att säga.

Börjar vi däremot in i generna och plocka bort och lägga till, på annat sätt än avel, kan det nog bli lite värre.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När är ett asymmetriskt rörelsemönster normalt och hur kan mankens rörelse avgöra vilket ben hästen är halt på? Forskaren och...
Svar
0
· Visningar
441
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i en hage på Jägersrovägen i Malmö misstänks ha blivit skottskadad, uppger Sveriges Radio P4 Malmöhus. När hästen skulle tas in...
Svar
0
· Visningar
163
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När hästen lär sig hantera sin egen kropp på bästa sätt, då händer det grejer. − Det handlar om att lära hästen kroppskontroll, säger...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka